av Malte. E » 27 nov 2019, 09:19
Mycket intressant bil och intressant bild.
Dessvärre kan jag inte vara till stor hjälp. Till följd av flyttning har jag nyligen gjort mig av med såväl
foton som bibliotek. Klart är emellertid att det är en bil av typ 345, liksom den bil Scania-Vabis nyligen
avslutat en renovering av. Men det skiljer en del i ålder, medan Scanias museibil är en av de sista i sitt
slag, sedan måste produktionen inriktas mest på försvarsleveranser, den har dörrar hängda i framkant.
Bilen med båtkranen är däremot ett äldre exemplar med dörrar som öppnar framåt. Biltypen som sådan
började tillverkas 1935, och från 1936/37 kunde den som tog ett djupt grepp i plånboken få en bil med
dieselmotor. Exemplaret på fotot är jag dock ganska övertygat om att den har bensinmotor. Det bör
emellertid tilläggas att den som tyckte bensin var för dyrt, kunde köpa en likadan bil men med Hesselman-
motor. Tydligen har nummerplåten avlägsnats, hade den funnits kvar hade bilen med lite tur kunnat identi-
fierats. Runt ett sjuttiotal bilar av typ 345 lär ha byggts och sålts. De allra sista var, (1939) vad jag vet i nu-
läget, förutom tre åkeribilar, firmabilarna till bryggeriet Falken och till Kölstahus, samt Stockholms Brandkårs
kranbil, denna bil finns bevarad liksom bryggeribilen, men har givetvis bensinmotor av den då största sexcy-
lindriga motortypen 1664 på 130 Hk.
Hälsningar Malte E.