av Malte. E » 02 mar 2019, 13:50
Det finns givetvis busskännare som kan det här ämnet vida bättre än jag, men likväl så gör jag ett försök att förklara.
Att "sätta en bur på flaket", som du skriver var ett sätt som förekom något snäpp tillbaka i tiden, före 1930. Måste ha
varit ett föga bekvämt sätt att färdas.
Men 1930-tals-konstruktionerna var betydligt finare. Vad jag förstår gick det till så här=
Lastbilen backades under en bock eller annan lyftanordning. Kramporna som höll flaket vid bilramen lossades och
flaket lyftes upp, bilen kördes fram och förarhyttens bakvägg, som måste varit anpassad för detta togs bort. Bilen backades nu under en annan lyftanordning. ( "Bussen hängde i garagetaket",) beskrev en åkarson för mig. Karossen
sänktes ner på ramen och drogs fast på något sätt. En mer eller mindre effektiv tätningslist fanns i skarven mot förarhytten. Krigets utbrott 1940 med alla omvälvningar gjorde väl tills vidare slut på det här, men ett antal kombinerade fordon
tycks ha rullat vidare efter kriget. Man kan tro att inga fler tillverkades sedan, men icke dess minde, en åkare i Östervåla
köpte 1945 en Scania-Vabis L13 som hade flak jämte en avlyftbar busskaross. Dessutom hade den bensinmotor, vilken
dock snart tycks ha modifierats.
Malte E.