Anonym bil hos Backlund.

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Anonym bil hos Backlund.

Inläggav Malte. E » 03 feb 2019, 19:26

Rödplåtad Scania-Vabis.
Detta är en bil som tillhör Erik Backlund i Hassela. Den har sexcylindrig motor, möjligen en Hesselman.
Men hytten avviker klart från standardtypen genom sin ovanliga bredd.
Det sägs att den såldes vidare till Finland ganska snart
Finns det någon i X-regionen som känner igen bilen och kan berätta något? I avsaknad av normal
nummerplåt, och man heller inte har motornumret står ingen hjälp att få från Landsarkivet
Malte E.

002.jpg
002.jpg (268.42 KiB) Visad 17426 gånger
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Anonym bil hos Backlund.

Inläggav Anders Ason » 03 feb 2019, 20:27

Röda tillfälliga skyltar borde väl finnas i polisens register och där är nog även noterat det nya numret när de röda lämnades tillbaka.
Många fordon kan tillfälligt ha haft plåtarna men sökbegrepp kan ju vara numret och Scania och vi känner ju till ungefär när bilen är tillverkad.
Scania hade ju under många år enbart motornumret som ID, d v s inget chassinummer. Den här kan vara ett gränsfall.

En kuriositet, de röda plåtarna finns fortfarande men används sällan.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Anonym bil hos Backlund.

Inläggav Åkarns Kalle » 04 feb 2019, 00:52

Backlunds Erske eller Stökkers Erske

Vem skulle kunna minnas den bilen?
Ska FÖRSÖKA fråga några gubbar......
Vem säger att den såldes till Finland?......

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Anonym bil hos Backlund.

Inläggav Malte. E » 04 feb 2019, 09:00

Den anonyma bilen.
Roligt att någon tog upp frågan. Att den skulle sålts till Finland?
Tja, det var en numera avliden lastbilskännare, men han reserverade
sig för att det kunde vara en feluppgift! Det är f.n. allt jag har att
gå på. Bilen är för intressant för att bara låta det sjunka tillbaks i
glömskan igen.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Anonym bil hos Backlund.

Inläggav Malte. E » 25 feb 2019, 18:52

Ej längre så anonym.
Det mesta har klarnat kring Hasselabilen. Regnummret var X3174 och motornummret 4926.
Men inget talar ännu för att det var en Hesselman. Snarare finns noteringen "Bensin".
Varken chassityp eller motortyp är ännu kända. Motoreffekten uppges till 90 Hk.
Men bilen har förutom lastflaket även en busskaross för 26 passagerare, sådana
kombinationer förekom under 1930-talet. Som lastbil lastade den 4500 kg.
1939 noteras den ägd av AB Hudiksvalls Bilaffär.
Men i April 1943 anmäla att "Automobilen ej längre kommer att användas inom riket,
Avförd." Där ligger väl orsaken till ryktet om försäljning till Finland.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Anonym bil hos Backlund.

Inläggav johnny013 » 26 feb 2019, 08:05

Bara en undran ! blev inte en hel del bilar konfiskerade av finland man körde ju massa gods flygplan till sverige .
https://sv.wikipedia.org/wiki/Petsamotrafiken
johnny013
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
Ort: motala linköping

Re: Anonym bil hos Backlund.

Inläggav Åkarns Kalle » 26 feb 2019, 22:47

Intressant

AB Hudiksvalls Bilaffär var namnet på Volvo i Hudiksvall...


I de uppgifter jag har så hade Backlund en grå Volvo med s.k. busslåda som sedan byggdes fast...
linjetrafik Strömbacka-Mellanfjärden övertog Backlund från Karl Johansson i Älgered.....
Uppgift från L.E.

/Kalle
Senast redigerad av Åkarns Kalle 27 feb 2019, 23:18, redigerad totalt 1 gång.
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Anonym bil hos Backlund.

Inläggav Per Thomson » 27 feb 2019, 21:57

johnny013 skrev:Bara en undran ! blev inte en hel del bilar konfiskerade av finland man körde ju massa gods flygplan till sverige .
https://sv.wikipedia.org/wiki/Petsamotrafiken

Vad jag minns från Eriks Björklunds böcker var det nog i boken "En mur mot öst" eller någon liknande titel, där det blev svenska bilar konfiskerade. Då handlade det inte om Petsamotrafiken utan ett senare skede i kriget.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Anonym bil hos Backlund.

Inläggav johnny013 » 28 feb 2019, 07:52

Jo alldeles riktigt men under den wikipedia länken står det även om det skedet . och det var under 42-43 någonstans .
johnny013
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
Ort: motala linköping

Re: Anonym bil hos Backlund.

Inläggav Malte. E » 01 mar 2019, 15:46

Vetandet om X3174 plussa på. det ramlar in en del som synes härovan.
Det kan tilläggas att motorn uppenbarligen var en bensinmotor av typen
1561. Med andra ord glöm Hesselman.
En vag uppgift är att chassitypen skulle vara 32411. Det var de svenska
vägstyrelsernas favoritmodell. Undras hur bussresenärerna ifråga upp-
levde den resan på dåtidens grusvägar? Chassiet hade ju även, som fram-
går, en busskaross.
Något som även skymtar på "lakanet" är en släpvagn, X432.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Anonym bil hos Backlund.

Inläggav Åkarns Kalle » 02 mar 2019, 01:17

Intressant

"Chassit hade busskaross"
Betyder det att man ställde en "bur" (ja inte bur men jag vet inte vad jag ska säga) på flaket?
eller fungerade det på nåt annat sätt?

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Anonym bil hos Backlund.

Inläggav Malte. E » 02 mar 2019, 13:50

Det finns givetvis busskännare som kan det här ämnet vida bättre än jag, men likväl så gör jag ett försök att förklara.
Att "sätta en bur på flaket", som du skriver var ett sätt som förekom något snäpp tillbaka i tiden, före 1930. Måste ha
varit ett föga bekvämt sätt att färdas.
Men 1930-tals-konstruktionerna var betydligt finare. Vad jag förstår gick det till så här=
Lastbilen backades under en bock eller annan lyftanordning. Kramporna som höll flaket vid bilramen lossades och
flaket lyftes upp, bilen kördes fram och förarhyttens bakvägg, som måste varit anpassad för detta togs bort. Bilen backades nu under en annan lyftanordning. ( "Bussen hängde i garagetaket",) beskrev en åkarson för mig. Karossen
sänktes ner på ramen och drogs fast på något sätt. En mer eller mindre effektiv tätningslist fanns i skarven mot förarhytten. Krigets utbrott 1940 med alla omvälvningar gjorde väl tills vidare slut på det här, men ett antal kombinerade fordon
tycks ha rullat vidare efter kriget. Man kan tro att inga fler tillverkades sedan, men icke dess minde, en åkare i Östervåla
köpte 1945 en Scania-Vabis L13 som hade flak jämte en avlyftbar busskaross. Dessutom hade den bensinmotor, vilken
dock snart tycks ha modifierats.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster