Sida 1 av 1

Scania i USA

InläggPostat: 24 nov 2018, 22:24
av Bo Norvinge
Att Scania gjorde ett tappert försök att slå sig in på USA-marknaden (1985 till 1992) känner nog många till.
Men hur var det egentligen under 70-talet. En del bilar togs dit. Är lite nyfiken på historien kring den episoden.
Var det ett allvarligt försök eller bara några bilar som släpades dit för att känna på marknaden?

På internet, ett amerikanskt forum hittade jag ett par bilder.

Foto_RichardStanier_Apr1978.jpg
Foto_RichardStanier_Apr1978.jpg (332.69 KiB) Visad 18784 gånger

Scania L110/111 fotograferad 1978 i Cinnecticut.
Tydligen hade Saab-Scania något kontor i Milford Connetcticut samt något distributionslager i Meriden/Wallingford, troligen då för SAAB personbilar.
Kan det ha haft något samband?
Tydligen ska det rullat en del frambyggda för ett företag i New England under 70-talet också.

Double Clutch magazine Volume38_No2_FebMarch 2008 .jpg
Double Clutch magazine Volume38_No2_FebMarch 2008 .jpg (202.53 KiB) Visad 18784 gånger

Scania-Vabis L76 fotograferade 1966.
Ägdes av äpplekaka´s Express i Vermont.
(Anledningen till att det står "äpplekaka" är mitt eget fel då jag spärrade vissa ord på forumet. Men på bilden ser ni att företaget hette G-A-Y`s Express) :oops:
Det talas i modern tid om att dörren till USA kan öppnas för Scania genom att VW köpte Navistar (International), men det lär nog bara bli motorer i första hand.

Re: Scania i USA

InläggPostat: 25 nov 2018, 11:16
av S-V L44
Intressant information.
Jag noterade också den översta bilden nyligen på internet.

Läs även denna tråd som berör Scanias satsning i USA under 1980-talet.
viewtopic.php?f=11&t=2154

Jag bodde i USA 1994-1996 och det dröjde i princip ett år innan jag upptäckte den första Scanian over there trots att jag besökt långt mer än hälften av delstaterna.
Att det dröjde berodde nog mest på att jag inte var medveten om att Scania exporterat lastbilar till USA.
Men efter "upptäckten" har jag räknat in ett 60-70-tal olika Scania lastbilar som jag antingen sett med egna ögon och/eller på bild (inkl film).
Under en kortare road trip i nordöstra USA sommaren 2000 såg jag t.ex. 12 stycken Scania. Idag är de säkert en ännu ovanligare syn.

// Kjell N

Re: Scania i USA

InläggPostat: 25 nov 2018, 11:40
av Bo Norvinge
Är det inte så, Kjell, att de flesta finns/fanns på östkusten och nordöstra delstaterna.
Har själv bara varit i Alabama, Arizona, Florida, Georgia, Louisiana, Mississippi, Nevada, Tennessee samt kortare besök i Arkansas och Kalifornien. Med andra ord södra halvan, och där har jag inte sett skymten av någon. Men det är de senaste åren.
Ska till New York väldigt, väldigt snart, men bara på några dagar. Det finns kanske en chans att se någon där.

Baserat på bilder jag sett på 2- och 3-seriebilar som rullat i USA under senare tid verkar det som att reservdelar och kanske hela bilar hämtas från Sydamerika.

Re: Scania i USA

InläggPostat: 25 nov 2018, 12:19
av Per Thomson
Efter 1982 gick/går det nog inte att sälja frambyggda bilar i USA, det var året då längdbegränsningen ändrades till att inte omfatta "traktorn".

Re: Scania i USA

InläggPostat: 25 nov 2018, 12:38
av Bo Norvinge
Hämtade hem mina egna bilder från nätet så jag slipper skanna.

ScaniaSodertalje86_BoNorvinge.jpg
ScaniaSodertalje86_BoNorvinge.jpg (112.24 KiB) Visad 18741 gånger

T- och P112:or i väntan på transport till hamn på grusplanen i Södertälje, troligen i samband med Scania Festivalen 1986


ElmiaLastbil90_BNorvinge.jpg
ElmiaLastbil90_BNorvinge.jpg (127.66 KiB) Visad 18741 gånger

T113 på Lastbil 1990, Elmia Jönköping. Stod i Scania Laxås monter som förlängde hytterna.

Re: Scania i USA

InläggPostat: 25 nov 2018, 13:18
av S-V L44
Bo Norvinge skrev:
Är det inte så, Kjell, att de flesta finns/fanns på östkusten och nordöstra delstaterna.
Har själv bara varit i Alabama, Arizona, Florida, Georgia, Louisiana, Mississippi, Nevada, Tennessee samt kortare besök i Arkansas och Kalifornien. Med andra ord södra halvan, och där har jag inte sett skymten av någon.

Det är riktigt, men jag har också sett ett antal i Kalifornien och Midwest.
Som jag skrev så tog det ett år innan jag fick den första indikationen på att Scania fanns i USA, och det var i en (åtminstone i USA populär) dokusåpa på TV som spelats in i Hollywood, Kalifornien. Bilen var en gråmålad P112 eller P92 skåpbil. Jag har glömt vad dokusåpan hette.
Själv bodde jag i Libertyville, Illinois strax norr om Chicago nära gränsen mot Wisconsin. När man fått klarhet i Scanias närvaro så höll man naturligtvis korpgluggarna öppna på ett helt annat sätt när man var ute på vägarna, så man kunde se en och annan bil även i dessa delstater inklusive Indiana och Michigan. Det visade sig också att en lokal firma Libertyville Lumber & Excavating hade en P112 6x4 flatbed som jag sedan såg några gånger, men aldrig fick tillfälle att fotografera. (På den tiden hade man ju tyvärr inte digitalkameror eller kameror i mobilen.)

Per Thomson skrev:
Efter 1982 gick/går det nog inte att sälja frambyggda bilar i USA, det var året då längdbegränsningen ändrades till att inte omfatta "traktorn".

Rent spontant, bara att färdas på de nordamerikanska motorvägarna i mitten av 1990-talet, skulle jag nog påstå att andelen torped- eller nosbyggda trailerdragare kanske 75-80 % jämfört med COE. Bland de som inte var dragbilar så var nog andelen COE ännu mindre.

// Kjell N

Re: Scania i USA

InläggPostat: 25 nov 2018, 15:56
av Per Thomson
Här lite om Scania i USA fångat i Veteranhallen Lasbil2018.
Skylten satt faktiskt på en COE.
Naturligtvis kan de "over there" inte tänka sig annat än tandem trots låga bruttovikter (ca 40 ton).
Just den här varianten av "lätt-tandem" var mindre lyckad fick jag veta av en föredragshållare i Veteranhallen.

20180825_124754.jpg
20180825_124754.jpg (302.99 KiB) Visad 18724 gånger

20180824_073306.jpg
20180824_073306.jpg (539.49 KiB) Visad 18724 gånger

20180824_074812.jpg
20180824_074812.jpg (546.41 KiB) Visad 18724 gånger

20180824_074834.jpg
Det saknas sedvanliga reaktionsstag för broms- och accelerationskrafter. Balansfjädringen är tänkt att ersätta reaktionsstagen.
20180824_074834.jpg (367.75 KiB) Visad 18724 gånger

Re: Scania i USA

InläggPostat: 25 nov 2018, 17:46
av Anders Ason
Den bil vi hade i hallen var kraftigt ombyggd innan den skeppades över, 12 volt, bromsar och en hel del annat som jag inte minns för tillfället.
Försöket blev inte bra för Scania.

Re: Scania i USA

InläggPostat: 25 nov 2018, 20:16
av Bo Norvinge
Det var en hel del justeringar för att passa marknaden.
12-volts elsystem som nämnt, runda bränsletankar, annan placering och funktion på bakljus och blinkers, ID-ljus, "sealed beam", plana huvudspeglar, stående avgasrör, tryckknapps trailer- och parkeringsbroms. Generellt lättat så gott det gick, men en nackdel var nog att Scania var tyngre än de inhemska fabrikaten. Den slagprovade hytten var en tung bit jämfört med aluminiumhytterna. Samtidigt har det ju fungerat bra för Volvo.

Re: Scania i USA

InläggPostat: 25 nov 2018, 20:30
av Per Thomson
Bo Norvinge skrev: . . . Samtidigt har det ju fungerat bra för Volvo.

Nja, men det var en lång period med förlustår om jag minns rätt och i pressen ifrågasattes det om Volvo skulle ro i land USA-etableringen. De fick bita i det sura äpplet och anpassa sig till amerikansk kultur med att kunna skräddarsy bilarna med andra komponenter än Volvos. Scania avvaktade och fick gratis bevis på omfattande marknadsföringsproblem.

Re: Scania i USA

InläggPostat: 25 nov 2018, 21:02
av S-V L44
Lite trådar relaterade till Volvos tidiga USA-satsningar, som inte heller var särskilt lyckad. Volvo blev väl inte "rumsren" i USA förrän man köpte White 1981, eller kan jag ha fel?
viewtopic.php?f=1&t=1804
viewtopic.php?f=12&t=9065
Hittills har jag och en annan forummedlem sett svenska registreringsbevis för ett 20-tal Volvolastbilar från åren 1958-1964 som varit över i USA, men antagligen förblivit osålda på andra sidan pölen och sedan återexporterats tillbaks till Sverige. Det verkar som om de flesta återvände via Göteborg, men Trelleborg är också en mycket vanlig ort för registreringsbesiktning av dessa återvändare. Kanske en del återvände till Europa via t.ex. Rotterdam eller Hamburg och sedan hamnade i Trelleborg?

// Kjell N

Re: Scania i USA

InläggPostat: 25 nov 2018, 21:42
av Per Thomson
Jodå Kjell, så var det. Jag minns faktiskt en sådan rosafärgad Titan som användes internt i en grusgrop, alltså förmodligen inte registrerad alls. En typ av lättdumper, alltså bara bakåttipp, tror påbyggnaden var av fabrikat Tranåsverken, typ med tippkolvarna utanför ramen.
Förlåt, det blev mycket OT och vi tappade bort Scania. :oops: