Bilden har jag tacksamt erhållit av Fredrik Klint för något år sedan.
Under NTS på lastbilsflaket står det Linje-Buss, så de kan ha varit ansvariga för Europa-transporten eftersom de hade en väl utbyggd organisation för sådana utrikes långresor.
Bilden innehåller väldigt mycket intressanta saker, inte bar den boggieförsedda 345:an utan också andra detaljer.

- Scania-Vabis 34513-2 - 1939 - O8780 - 01 - NTS - Göteborg (FK) - Detaljbild.JPG (101.54 KiB) Visad 23028 gånger
- Kolla in avståndet mellan dragbil och släp. Det är väldigt kort. Man kan tro att släpet är avkopplat, men om man tittar noga på släpets framaxelkonstruktion så har detta styrstag och en liten centralt placerad styrväxel. Släpets framhjul är vridet. Det verkar som om släpet har en alldeles separat styrning. Kan det verkligen vara så?
- Den fyrcylindriga vagnen strax bakom det främre ekipaget är säkert en leveransklar bil. Tyvärr går det inte att identifiera bilen då den saknar regnummer. Men p.g.a. de planpressade framskärmarna, de fyrkantiga strålkastarfästena och några andra detaljer bör årsmodellen vara mellan 1944-1946.
Per, jag tror att "din" bild är något nyare. Bilen ser lite mer "sliten" ut. Dessutom har det som du antyder tillkommit några nya detaljer, bl.a. stegen till gengasaggregatet samt även ett luftintag i fronten under förarplatsen. Det var kanske svårt att få tag i bensin under transporterna ner till det krigshärjade Europa så man fortsatte med gengas som alternativ? Jag känner till bilens chassinummer och att den började sitt liv i C-län och slutade sitt liv i F-län, men saknar registreringshandlingarna så jag vet inte när gengasaggregatet togs bort eller när bilen skrotades.
// Kjell N