Malte E skrev :
Tänk om det funnes ett foto av den !
Men det finns bilder på de andra två 3-axliga bilarna som Scania-Vabis byggde vid den här tiden.
Den ena utan fast väderskydd och den andra med hytt. Den ena var sexcylindrig och hade tandemdriven boggie medan den andra fyrcylindrig och med drivning endast på den främre av bakaxlarna.
Jag antar att Bäckhammarbilen också var sexcylindrig och hade tandemdriven boggie.

- Scania-Vabis 4C Typ IV 3-axl - 1923 - Motor # 2975 - Kvarnen Tre Kronor.JPG (126.56 KiB) Visad 32054 gånger

- Scania-Vabis 3-axl - 1924 - M10599 - Ramlösa Hälsobrunn - Scania Imagebank 3-3490-2.JPG (178.7 KiB) Visad 32054 gånger
Malte har ju dessa bilder (och de finns även medtagna i diverse litteratur), men ni andra som kanske inte vet hur de allra första boggiebilarna i landet såg ut kan ju få en uppfattning om detta här.
Beträffande bilen som såldes till Ramlösa Hälsobrunn, så anger Scania i sitt bildarkiv att årsmodellen var 1924.
Ramlösa Hälsobrunn förvärvade bilen först i februari 1927. Så den stod antingen osåld i Södertälje eller användes som testbil eller så hade den en annan ägare i något annat län innan Ramlösa Hälsobrunn. Enligt registreringspappren hade bilen en totalvikt av 7650 kg, varav maxlasten var 4000 kg.
Ramlösa Hälsobrunn avyttrade bilen i september 1931 till AB Frode Lund i Malmö som angav att bilen nedskrotats.
Men sedan dyker bilen plötsligt upp i Kristianstads län (L3309) hos Ingenjören Thor Åke Lidner i Graveboda, Duvhult, Örkeneds socken (strax norr om Lönsboda) som förvärvade bilen i april 1932. Årsmodellen är då angiven till 1926, men senare ändrad till 1922. I februari 1933 såldes bilen vidare till AB A K Fernströms Granitindustrier i Gylsboda, Örkeneds socken (strax söder om Lönsboda). Då hade också totalvikten skrämts upp till 9250 kg, varav maxlastvikten var 5280 kg. Den senaste besiktningen (i de äldre handlingarna) är angiven till februari 1941, vilket sannolikt betyder att bilen också hamnat i de nyare handlingarna som infördes 1942. Detta har jag dock inte kollat upp, men troligen slutade bilen sina dagar efter lång och trogen tjänst just i nämnda i stenbrott.
Ytterligare kommentarer till de allra tidigaste 3-axliga lastbilarna (s.k. sexhjulingar) som var ytterst ovanliga på 1920-talet.
I Malmöhus län t.ex. fanns det, förutom Ramlösa Hälsobrunns Scania, endast sju stycken 3-axliga lastbilar, en Audi, en Adler (djurtransportvagn), två GMC, en Reo, en Tidaholm och ytterligare en Scania-Vabis. Ramlösa Hälsobrunns eller möjligen Adlern bil verkar ha varit den allra första sexhjulingen i länet. Audin var aningen äldre än Scanian, troligen från 1922 eller 1923 eller ännu äldre, men Audin blev ombyggd från 2-axlad till 3-axlad 1928 och Adlern var redan treaxlad år 1927 men kom nog från sent 1910-tal eller tidigt 1920-tal och då sannolikt som en tvåaxlad bil.
I början av 1930-talet hade antalet sexhjulingar i länet stigit till 60 stycken (inklusive en buss), och under senare hälften av 1930-talet var antalet hela 166 stycken.
Därefter avtog antalet (förut P-boggiekonverterade bilar) markant i samband med kriget. Försvarsmakten ratade i princip de treaxliga bilarna eftersom de ansågs alltför stora och tunga och de civila transportörerna tyckte nog att det inte behövdes så stora bilar under den här perioden.
Efter kriget, men inte förrän sent 1940-tal, ökade antalet 3-axliga fordon sedan snabbt.
// Kjell N