av S-V L44 » 23 jun 2024, 20:22
Visst, vackert och stilfullt är det.
Med dubbla luftfilter kan man ju tro att det rör sig om en D847 på bilden, men den motortypen tillverkades väl endast i två exemplar.
Båda till de två Myrsloksprototyperna som senare blev en 6-cylindrig DS10 i de av Försvarsmakten beställda vagnarna något år senare.
Om man inbegriper alla de dieseldrivna varianterna D801, D802, D810, D815, D820 & D847, så blev det väl totalt nästan 1700 exemplar om jag räknat rätt.
Sedan tillkom de bensindrivna varianterna, som hade ett "B" som förtecken, oklart i hur många exemplar, eller de var redan inkluderade i antalet ovan ?
Hur som, blev det bara några få motorer som verkligen monterades in i lastbilschassier "på riktigt".
Bussar, rälsbussar, växellok och fartyg slukade ju i stort sett samtliga tillverkade motorer. En del användes också till att driva snöslungor.
// Kjell N