Rakåtta

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Rakåtta

Inläggav Per Thomson » 19 jun 2024, 08:11

Vacker konst. Såg häromdagen. Injector står det på pumpen.

Rakåtta_20240616_103837.jpg
Rakåtta_20240616_103837.jpg (523.94 KiB) Visad 3759 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7444
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Rakåtta

Inläggav Kjell T » 19 jun 2024, 21:21

Ja det är en motor från den tiden när motorer vara skönheter. Numera är det vanligt att konstruktörena, åtminstone vad gäller motorer för mindre fordon, försöker dölja eländet med en plastkåpa ovanpå.
Kjell T
 
Inlägg: 2264
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Rakåtta

Inläggav Ove » 20 jun 2024, 10:10

Fint jobb i Bollnäs kan Dom.
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Rakåtta

Inläggav mats-oh » 21 jun 2024, 16:48

Härlig att se.
Min fru tror jag är galen när jag pratar om vackra motorer :D :D
mats-oh
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Rakåtta

Inläggav Anders Wester » 22 jun 2024, 13:58

mats-oh skrev:Härlig att se.
Min fru tror jag är galen när jag pratar om vackra motorer :D :D



Hahaha, min fru är likadan, ståpäls av motorljud är också något som orsakar
huvudskakningar från de äkta hälften.

Men en vacker motor är det.
Anders Wester
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 feb 2015, 21:17

Re: Rakåtta

Inläggav S-V L44 » 23 jun 2024, 20:22

Visst, vackert och stilfullt är det.

Med dubbla luftfilter kan man ju tro att det rör sig om en D847 på bilden, men den motortypen tillverkades väl endast i två exemplar.
Båda till de två Myrsloksprototyperna som senare blev en 6-cylindrig DS10 i de av Försvarsmakten beställda vagnarna något år senare.
Om man inbegriper alla de dieseldrivna varianterna D801, D802, D810, D815, D820 & D847, så blev det väl totalt nästan 1700 exemplar om jag räknat rätt.
Sedan tillkom de bensindrivna varianterna, som hade ett "B" som förtecken, oklart i hur många exemplar, eller de var redan inkluderade i antalet ovan ?

Hur som, blev det bara några få motorer som verkligen monterades in i lastbilschassier "på riktigt".
Bussar, rälsbussar, växellok och fartyg slukade ju i stort sett samtliga tillverkade motorer. En del användes också till att driva snöslungor.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2388
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Rakåtta

Inläggav Kjell T » 24 jun 2024, 10:05

Här är en snöslunga med rak8:a i Arvidsjaur i oktober 1990.
IMG_2795.jpeg
IMG_2795.jpeg (383.98 KiB) Visad 3606 gånger
Kjell T
 
Inlägg: 2264
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Rakåtta

Inläggav Per Thomson » 24 jun 2024, 20:47

Jag tror att det rörde sig om närmare 10 st som monterades i lastbilar, men bara 5 st fabriksmonterade. Resten var ombyggda bilar i privat regi. Har för mig att Bo Norvinge har publicerat en artikel om bilmonterade rakåttor.
Att försvaret 1957 väntade med beställning av Myrsloken berodde på att motoreffekten på 200 hk ansågs för klen i förhållande till motorvikten. År 1958 lanserades D10:an men det dröjde ytterligare några år innan den försågs med Turbo. För civilt bruk kom DS10:an först 1961 och med 205 hk, men till försvaret skrämdes den upp med 220 hk för att tilltala försvaret.
Rälsbussarna, åtminstone de senare hade turbo som var placerad bakom motorn och därmed förlängde motorn med en halv meter, en klumpig sak med andra ord. Jag har för mig att med turbo gav rakåttan 220 hk
Tror att rälsbussarna hade littera (modellbeteckning på järnvägsspråk) Yoa6 vilket senare ändrades till Y6. Minst två sådana används i veteransammanhang, en i Gävle och en i Krylbo.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7444
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster