Scania-Vabis årsmodell 1924

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis årsmodell 1924

Inläggav Åkarns Kalle » 27 jan 2023, 23:32

Bröderna Anderssons Åkeri, Gnarp.
Oskar, Gunnar och Emil som bedrev både lastbils-buss-och taxitrafik har är investerat in ny Scania-Vabis årsmodell 1924 köpt i Sundsvall.
Bilen gick med både gods och folk till Sundsvall.
Endast en växel som likvid vid köpet.
Då Gunnar avled så minskades verksamheten...
Oskar drev taxiverksamheten vidare till 1948 då deras systerson övertog och drev till 1956.
Emil övertog lastbilen/arna drev det vidare överlät/sålde åtminstone en del till sin svåger vars son och sonson fortfarande driver åkeri....
Br Andersson Storsved X4430.jpg
Br Andersson Storsved X4430.jpg (306.58 KiB) Visad 1967 gånger
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Scania-Vabis årsmodell 1924

Inläggav Anders Ason » 28 jan 2023, 09:59

Intressant och dessbättre finns det bevarade Scania-Vabis från runt de årsmodellerna. Det som avviker kraftigt med bilen på bilden är hytten. Den är mycket ovanligt bred, sannolikt närmare unik och med ovanligt stora glasytor och öppningsbar förarruta. Kan rörelsen "både lastbils-buss-och taxitrafik" ha haft något med den sannolika lokala hyttbyggarens alster att göra? D v s även en bakre sittbänk i hytten. Hytten borde klara 5-6 passagerare. Vore även intressant om det gick att få fram mera info om bilen.

Så kallade växlar (skuldsedel) var en vanlig avbetalningsform en bra bit upp under femtiotalet. Vid en betalning "omsattes" växeln.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania-Vabis årsmodell 1924

Inläggav Åkarns Kalle » 29 jan 2023, 20:32

Jo det bedrevs även passagerartrafik Gnarp-Sundsvall med lastbilen det är väl därför hytten ser ut som den gör jag vet inte hur länge den trafik pågick
men jag vet att bröderna senare hade åtminstone en buss..... vilken såldes under 30-talet 1936 el. 37....

Lastbilen på bilden vet jag inget mera om......
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster