Scania identifieringshjälp

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania identifieringshjälp

Inläggav Åkarns Kalle » 03 jun 2022, 17:48

Hej!

Jag fick här om dagen en avfotografering av en bild
Nu vill jag ha hjälp med att tyda vilken modell och helst även årsmodell det är.......

Fotografen är avliden, den ene mannen på bilden är avliden, den andre mannen på bilden är okänd......

283899023_1261212490949679_5324089942859350110_n.jpg
283899023_1261212490949679_5324089942859350110_n.jpg (326.62 KiB) Visad 7362 gånger


MVH Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Scania identifieringshjälp

Inläggav Kjell T » 03 jun 2022, 22:13

Är det inte en Scania-Vabis F11 efter vad jag kan se.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania identifieringshjälp

Inläggav Malte. E » 03 jun 2022, 22:17

Gissar på F11 eller F12, 1948.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Scania identifieringshjälp

Inläggav Åkarns Kalle » 03 jun 2022, 22:40

Jag tackar och bockar
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Scania identifieringshjälp

Inläggav S-V L44 » 04 jun 2022, 13:44

En jättefin bild som du lagt upp, Åkarns Kalle.
Samlingsnamnet på modellen är F10, och det är svårt att avgöra om bilen är en F11 eller F12 då man inte ser axelavståndet på bilen. Men å andra sidan ser det ut som ett dragbilsekipage med en timmertrailer, och då kanske det är ett kortare chassi på bilen, ett F11-chassi.
Båda modelltyperna var fyrhjulsdrivna. F11 hade lite kortare hjulbas än F12, 3800 mm för F11 jämfört med 4200 mm för F12.
De var ungefär lika vanliga, kanske med en liten större andel F12.
Dessutom fanns det kortare chassit F11-0 som utgjorde grund för pansarvagnar typ SKP.
Pansarvagnschassit började tillverkas redan 1941-42, och då med bensinmotor.
De civila chassierna började tillverkas 1944 och avslutades 1950, och motorerna var övervägande dieselmotorer, men enstaka bensinmotorer förekom ända in på början av 1950-talet, främst inom brandförsvaret.
Dessa fyrhjulsdrivna civila bilar fanns i tre olika modellserier, dels den ursprungliga modellserien F10 och dels den uppgraderade versionen 2F10 som kom 1948. Båda dessa modeller hade en dieselmotor av förkammartyp (om det inte var en bensinmotor som nämndes ovan). Det totala tillverkningsantalet var 684 stycken F10 och blygsamma 45 stycken 2F10.
1950, och endast detta år, kom en modell som kallades F40, och motorn var en direktinsprutad dieselmotor. Denna sista modell blev bara tillverkad i 26 exemplar.

Bilen på bilden ser, i mina ögon lite märklig ut, så det är lite knepigt att avgöra tillverkningsåret.
- Framskärmarna ser ut att vara planpressade, vilket skulle tyda på ett tillverkningsåret var mellan 1944 och 1946-47.
- Strålkastarfästet är också av "gammal" typ med en fyrkantig infästning mot skärmen, så detta antyder också att årsmodellen är 1946-47 eller tidigare.
- Strålkastarna är ovanligt stora, men det fanns tre Bosch-alternativ och ett Marchal-alternativ att tillgå.
- Spårvidden fram ser "smal ut", vilken är en annan indikation på ett F10-chassi från 1944-47.
- Men bilen ser ut att vara försedd med en Nyström stålhytt, eller Umeåhytt som de kallades på Scaniaspråk. Åtvidabergshytt (trähytt) utgjorde standardutrustningen på de tidiga Scania-chassierna fram t.o.m. 1947, men från 1947 verkar det ha funnits ett alternativ med Umeåhytten. När den uppgraderade chassit 2F10 kom 1948 var standardalternativet Umeåhytt, och när F40 kom 1950 var det antingen Umeåhytt eller Be-Ge-hytt som gällde. (Naturligtvis kunde kunder själv bestämma sitt val av hytt, så det fanns därmed andra lokala alternativ att välja emellan.) Med tanke på Umeåhytten så kan modellåret vara 1947.

Det kunde vara intressant att ta del av en kopia av dåtidens registreringshandling.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania identifieringshjälp

Inläggav Åkarns Kalle » 04 jun 2022, 15:50

Tack Kjell
Verkligen intressant

Det skulle kunna vara Kalle Johanssons då han hade en fyrhjulsdriven "Scania-4"

Jag har beställt kopia på regbeviset.....

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Scania identifieringshjälp

Inläggav Ove » 04 jun 2022, 16:22

Vi hade en scania från 1946 med förkammare. åtvidabershytt .men i ockelbo fans det lika scanior som på bilden.Var med min pappa och provåkte en fyrhjulsdriven,med scaniaåtrefösäljare,pappa var intresserad att köpa en scania .Det blev en vanlig med en hiab kran och ilsboflak.
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Scania identifieringshjälp

Inläggav Malte. E » 06 jun 2022, 08:40

Du hade nog gissat rätt Kalle .
Ägaren hette K. Johansson, ägaren hette Karl Johansson, har jag fått veta från en
pålitlig källa. Fick även veta att chassinumret var 75529, att årsmodellen var 1946.
Bilen levererades 1947, vilket var tidigare än jag hade gissat.
När och om du får de beställda papperen kan du troligen även läsa ut det ursprung-
liga motornumret.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Scania identifieringshjälp

Inläggav Åkarns Kalle » 06 jun 2022, 08:55

Intressant......
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Scania identifieringshjälp

Inläggav Åkarns Kalle » 28 aug 2022, 00:46

Ja härom dagen kom regbeviset/en

Scania-Vabis F12 -1947 Motornr 25550 Chassinr 75529
Kalle köpte den i feb. 1947
Ställde av den 30/6 -1956
Avregistrerad 15/9 1960 p.g.a. av att den varit avställd i 3 år
och sedan vet jag inte mer................
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster