Volvo med Petsamotrafiken låda på Elmia

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo med Petsamotrafiken låda på Elmia

Inläggav Anders » 23 maj 2018, 20:05

Jag har för mig att jag sett en bild i någon tidning från Elmia i skarven 90/00-tal, på en renoverad treaxlig, frambyggd Volvo av 30/40-tals snitt med en en nytillverkad låda så att det hela skulle se ut som ett ekipage från Petsamo-trafiken.
Tyvärr har jag inga som helst mer minnesbilder av detta, men det kanske är någon i församlingen som känner till det hela och kan avfärda som minnesfel, alternativt bekräfta mina funderingar?
Om det nu skulle visa sig vara riktigt, var finns den bilen idag?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo med Petsamotrafiken låda på Elmia

Inläggav S-V L44 » 23 maj 2018, 22:34

Frambyggda Volvo-lastbilar var generellt sett ytterst ovanliga före 2:a världskriget och serietillverkades endast under mitten av 1930-talet i drygt 300 exemplar.
Det finns endast några få bevarade frambyggda Volvo lastbilar från den tiden, och de enda som jag känner till är en LV75 brandbil och en traktorregistrerad LV75 D (en dagbil som f.ö. hotas av skrotdöden eftersom den har så få originaldelar kvar och därmed inte är speciellt värd att bevara).

Därför tror jag att det är osannolikt att en treaxlig frambyggd Volvo skulle ställts ut på Elmia för sisådär 20 år sedan.
Det närmsta jag kan komma av ett ”modernt” Petsamoekipage är den här bilden som tidigare funnits på Bosse Norvinges hemsida.

Volvo LV95 D Hesselman - 1939 - OHS892 (W1183) - 03 - Från Bo Norvinge.JPG
Volvo LV95 D Hesselman - 1939 - OHS892 (W1183) - 03 - Från Bo Norvinge.JPG (75.23 KiB) Visad 9215 gånger

Det är kanske denna du tänker på?
Bilden är kanske t.o.m. tagen på Elmia?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo med Petsamotrafiken låda på Elmia

Inläggav Anders » 24 maj 2018, 11:10

Då är det nog jag som helt enkelt haft fel minnesbild. Men tack för att du rätat upp det! :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster