Scania L71 -57 original-färgsättning? -backspeglar?

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania L71 -57 original-färgsättning? -backspeglar?

Inläggav Katarina H » 20 mar 2018, 14:47

702_Tractor_BM_230_Victor_card_katarina_hamilton.jpg
702_Tractor_BM_230_Victor_card_katarina_hamilton.jpg (113.79 KiB) Visad 11715 gånger
Tack för insläpp!
Hej alla!!
Och HJÄLP! Jag samlar info för att rita en korrekt Scania L71 Regent, (helst 57a) i tidstypiskt originalskick.
I mitt kortförlag (såna där dubbelvikta kort med kuvert som folk använder för att uppvakta varandra med) i kategorin "Swedish Vehicle and Machinery" är det nu dags för en SCANIA och då har jag såklart fallit för Regenten. Rätt mycket börjar jag få kläm på men två stora frågor behöver jag hjälp med!

Fråga 1: Vilken färgsättning hade L71 när de kom från Scania-fabriken? Mörkgrön? Vinröd? Beige-grå? Var den enfärgad eller hade den alltid detaljer i annan färg? Det är också intressant om någon vet om någon färgsättning/utförande den hade i någon speciell tjänst/funktion som t ex bärgare, kranbil, timmerbil eller något speciellt åkeri/företag - t ex NNP eller nåt bryggeri?

Fråga 2: Vilken är originalformen på backspeglarna på L71 -57? Har hittat bilder på renoverade bilar där backspeglarna är både rektangulära med skarpa hörn, rektangulära med runda hörn, ovala eller runda och jag vill ju gärna få till bilen som den såg ut i originalskick.

Superduper om någon vet nåt / har något förslag
hadetbästcylinderåhäst
(bifogar en bild på en BM 230 Victor som visar hur nåt kan se ut när jag ritat färdigt)
Katarina H
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 mar 2018, 17:27

Re: Scania L71 -57 original-färgsättning? -backspeglar?

Inläggav Reid Hulting » 20 mar 2018, 15:01

Hej,
det man kan säga var original från Scania-Vabis på den tiden var endast ett chassie utan hytt. Därefter byggdes hytt och övrig påbyggnad på enligt order av lastbilens köpare. M.a.o. kunde allting bakom motorhuven ha många olika detaljutseenden, men som för ett otränat öga kanske ändå såg likadant ut.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Scania L71 -57 original-färgsättning? -backspeglar?

Inläggav Bo Norvinge » 20 mar 2018, 16:58

Jag uppfattar som att blått eller grått var de som förekommer mest, både i äldre material och som renoverade bilar. I regel med inslag av rött på grillen och listerna längs huvsidorna.
Färgerna användes nog ofta på deras demobilar.

Broschyr.jpg
Broschyr.jpg (182.48 KiB) Visad 11699 gånger

TungaRallytVast-2012_OveThomsons_BoNorvinge.JPG
TungaRallytVast-2012_OveThomsons_BoNorvinge.JPG (112.74 KiB) Visad 11699 gånger

Beträffande backspeglar så var det nog den mindre rektangulära modellen (se broschyromslaget)
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Scania L71 -57 original-färgsättning? -backspeglar?

Inläggav herrstina- » 20 mar 2018, 17:06

Färgerna är väl inte riktigt som när den lämnade bandet, i övrigt är den här nog ganska autentisk.

Stina.

P6010078.JPG
P6010078.JPG (135.31 KiB) Visad 11698 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania L71 -57 original-färgsättning? -backspeglar?

Inläggav Per Thomson » 20 mar 2018, 18:47

I den broschyr som Bosse visar framsidan på står det "Chassiets standardfärger är grå, ljusgrå eller mörkgrön". Som jag minns det var det en färg rakt över det hela, dvs ingen dekorfärg vare sig på kylargaller eller motorhuvslister. Enda undantaget med dekorfärg var Scania-Vabis märket på stötfångaren som hade röd bakgrund. Oves grå färg skulle jag kunna tänka mig svara mot den mörk-grå trots att den inte är särskilt mörk. Jag har hört att färgnyanserna kunde skifta beroende olika leverantörer över tiden och att man inte hade dagens precision vid tillverkningen.
Många piffade upp de grå nyanserna med röd färg på kylargallren.

Backspeglarna på Oves regent är lite för moderna och en kompromiss med tanke på att bilen idag är ute på vägar med en helt annan trafik än då det begav sig.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster