Detaljbilder Lv 125 serien eller i alla fall ifrån rundnos

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Detaljbilder Lv 125 serien eller i alla fall ifrån rundnos

Inläggav Stenhuggarn » 09 jan 2018, 10:18

image1 (1).jpeg
image1 (1).jpeg (200.09 KiB) Visad 9850 gånger

Är sedan snart ett halvår ägare till en Volvo LV 127 DT som är en påbörjad och sedan avstannad renovering. Därefter stått under lång tid och pga ägarens ålder så såldes den. Jag har under många år längtat efter en och kunde inte låta bli att slå till då den dök upp på blocket. Faktum är att det finns inget annat fordon än precis just denna som jag skulle vilja få renovera. Så den har hamnat rätt.... :)

Men då min erfarenhet på rundnosarnas anatomi är begränsad till minnesbilder, foton och sunt maskin förnuft så ställer det faktum att maskinen är nerplockad av tidigare ägare till det lite för mig. Motorn låg på flaket t.ex.

Så efterlysningen gäller bilder ifrån motorrummet framför allt men även inne i hytten osv. Har en Åtvidabergshytt men är ju intressant oavsett. Har hittat en hel del på nätet men skulle vilja ha ännu lite bättre. Satt batterilådan utanför motorrummet eller var det bara en hylla någonstans i motorrummet? Den typen av funderingar liksom osv.

Efterlysningen skulle dock även kunna gälla om någon vet var det finns en rundnos (även skogsvrak) i närheten av Karlskona (Sturkö) där jag håller till. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Detaljbilder Lv 125 serien eller i alla fall ifrån rundn

Inläggav Stenhuggarn » 10 jan 2018, 08:50

Just vad gäller batterilådan så insåg jag att den sitter ju där den borde sitta efter att ha sett den på ett gammalt smörjschema över vagnen. Blev förvillad av lådan verkar saknas bland mina grejer.

Men är fortsatt intresserad av detaljbilder och eventuella bilar i mina krokar... :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Detaljbilder Lv 125 serien eller i alla fall ifrån rundn

Inläggav S-V L44 » 10 jan 2018, 09:10

Det är väldigt trevligt att någon bemödar sig att ta sig an lastbilar från 1940-talet.
Även om jag är född 1950, så betraktar jag helst lastbilar från 30-, 40- och 50-talet och kanske i viss mån även från 60-talet framför de moderna bilarna från 70- och 80-talet.
Naturligtvis är "udda" märken alltid också intressanta.

Beträffande batterilådan så hade många lastbilar vid den här tiden batteriet placerat i utrymmet under passagerarsätet.

Jag vet inte hur långt ifrån Karlskrona du kan tänka dig att studera någon Rundnos, men inom en 15 mils radie finns det ju några stycken. Radien inbegriper naturligtvis inte Östersjön. :D
Närmst var kanske ett par, tre bilar som fanns hos Kjell Olsson strax utanför Olofström, men var dessa nu tagit vägen efter hans stora auktion, vet jag inte riktigt, annars bör det finnas uppemot ett tiotal inom detta avstånd.

// Kjell
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Detaljbilder Lv 125 serien eller i alla fall ifrån rundn

Inläggav Stenhuggarn » 10 jan 2018, 09:49

Ja, det är ju tur att vi är olika så bilar från olika tidsperioder bevaras. Jag är personligen väldigt glad för bilarna från 30- och 40-talet.

Ja, just det. Var mycket skriverier om den där auktionen. Har fått för mig att något av fordonen hamnade så långt bort som i Kina. Kan vara som jag fått för mig iofs. Men de flesta köptes visst av folk ifrån södra Sverige.

Så man kan definitivt tänka sig att köra 10-20 mil för att titta på en rundnos. I alla fall en vacker vårdag. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Detaljbilder Lv 125 serien eller i alla fall ifrån rundn

Inläggav Per Thomson » 10 jan 2018, 18:03

Du har PM.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster