Sten Häcklefjäll

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Sten Häcklefjäll

Inläggav Bildille » 02 nov 2021, 11:54

Åkarns Kalle skrev:Intressant Intressant


Tack Kalle för att du gillar bilderna :)!
Bildille
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 okt 2021, 13:12

Re: Sten Häcklefjäll

Inläggav S-V L44 » 02 nov 2021, 11:58

Ännu ett intressant fotografi. Tack för att du delar med dig, Bildille.
Skydden över framhjulsupphängningen är t.ex. speciell och intressant.
Om man betraktar enskilda detaljer på de två bilderna, så ser man att det skett en del "utvecklingsarbete" mellan fototillfällena.
Bl.a. beträffande framskärmarna, så skiljer färgsättningen en del, och det har tillkommit positionsljus på skärmarna.

Bildille skrev :
..... eller varför han registrerade den som lastbil, känner jag inte till .......

Bigmanstown skrev :
Varför den blev lastbilsregistrerad kan ju ha att göra med att det vara lättare att få godkänd!

Personligen spekulerar jag i att fordonet med "Häcklefjäll-kaross" möjligen registrerats för första gången tidigare än 1947, och då sannolikt som MC. I så fall skulle fordonet ha haft ett annat registreringsnummer än M10343. Om fordonet ändrats om från personbil till lastbil skulle det behållit personbilens registreringsnummer. Däremot har jag sett att MC ändrats om till antingen personbil eller till lastbil, inte i M-län eftersom jag saknar många MC-handlingar i länet, men väl i L-län.
Registreringsbeviset för "lastbilen" M10343 som jag bifogat säger att axelavståndet var 248 cm, medan fordonslängden var 345 cm. Det är en skillnad på 97 cm, som tillsammans borde utgöra överhänget fram och bak.
Bilderna på fordonet visar absolut inte så stora överhäng. Däremot anger registreringsbeviset -84 cm (minus 84 cm) som överhäng. Minusöverhäng har jag faktiskt inte noterat på något fordon tidigare.
Registreringsbeviset talar också om att fordonet var utrustat med ett reservdäck, vilket man inte kan se på bilderna.
Så något stämmer inte här.

Tyvärr kan man inte söka uppgifter på de röda interimskyltarna som åskådliggörs på bilden som kallas "Häcklefjäll3".

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Sten Häcklefjäll

Inläggav Bigmanstown » 02 nov 2021, 13:26

Kul att foton finns bevarade! Sista fotot kan ju vara taget vid ett registeringstillfälle, visst
ser den uniformerade herren ut som en myndighetsperson. Därav uppståndelsen. På den
tiden är det säkert årets händelse.
Bigmanstown
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Föregående

Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron