Sida 1 av 1

Kylarmärken

InläggPostat: 21 jul 2017, 00:03
av S-V L44
De här kylarmärkena satt på en 1936:års Volvo LV84 någon gång mellan åren 1936 och 1939, men troligen endast någon gång mellan 1937 och 1939 eftersom bilen blev registrerad sista veckan i maj 1936.

Kylarmärken.JPG
Kylarmärken.JPG (11.38 KiB) Visad 24482 gånger

Volvo-märket och Majblomman till höger kan man ju inte missta sig på.
Majblommans exakta årtal får man kanske anstränga sig för att leta efter då bilden är svart-vit.
Den som tror sig veta rätt årgång 1936, 1937, 1938 eller 1939 får gärna skriva svaret.

Det som riktigt sätter lite myror i huvudet på mig är märket till vänster.
Någon som vet vad märket symboliserar?
Kan det ha någon anknytning till Kristianstad?

// Kjell N

Re: Kylarmärken

InläggPostat: 21 jul 2017, 06:34
av Bo Norvinge
Måste vara IC, föregångaren till OK.
Vet att lastbilsåkarna i Göteborg startade en underavdelning, Lastbilsåkarnas Inköpsförening inom IC. Det gjordes säkert i fler län.

Re: Kylarmärken

InläggPostat: 21 jul 2017, 10:02
av S-V L44
Den kopplingen till IC gjorde jag faktiskt inte, men det stämmer gott, Bosse. Tack för upplysningen.

Här är en bild på en Dodge Brothers MH48 från 1937 som just tillhörde bensinbolaget IC och loggan framträder tydligt.

Ljungmans - album_002_1535 - Kan vara M20335 eller M21652 - Båda Dodge Brothers MH48 - 1937 - För IC.jpg
Ljungmans - album_002_1535 - Kan vara M20335 eller M21652 - Båda Dodge Brothers MH48 - 1937 - För IC.jpg (27.58 KiB) Visad 24453 gånger

// Kjell N

Re: Kylarmärken

InläggPostat: 21 jul 2017, 22:47
av Bo Norvinge
Hittade någon gång detta på nätet.
Ser ut som en teckning av kylarmärket.
IC.jpg
IC.jpg (27.16 KiB) Visad 24418 gånger

Re: Kylarmärken

InläggPostat: 22 jul 2017, 20:52
av Per Thomson
Tyvärr syns inte den neonförsedda stor IC loggan på taket då den inte är vänd mot fotografen. På pumparna däremot kan anas Nynäs-loggor. Alltså en IC-mack med Nynäsbensin, hur kan det uppstå? Jo konsul Axel Axelsson Jonsson "ägde" staden Avesta, i vart fall bruket och diverse andra egendomar runt omkring. Axel ägde även Nynäs petrolium och skulle det få bli en IC-mack i Avesta med särskild rabatt för bruksanställda så blev lösningen att det måste vara Nynäs-produkter i pumparna. Bilden är tagen från lägenheten där jag blev född en gång i tiden och Kungsgatan mellan hyreshuset och macken, dåvarande riksväg 12, var nära att bli min dödsdom för mig då jag som fyra-åring skulle springa över för att kolla smörjhallen på macken. Efter närmare en vecka på lasarettet återfick jag medvetandet har det berättats för mig.

En av personerna bland pumparna lär vara storebror Ove. Han får själv avgöra vem av dem.

Ove_032.jpg
Ove_032.jpg (79.74 KiB) Visad 24382 gånger

Re: Kylarmärken

InläggPostat: 23 jul 2017, 13:23
av risbyn25
Fin bild från en tid när mackarna hade mycket annat än kioskvaror och mat. som 16åring var med och tömde ur den gamla macken som blivit Peugeot verkstad når IC byggde ny mack en bit bort. till saken hör att föreningen drev bilhandel gummiverkstad och två mackar ovanligt upplägg?. En nu bortgången kollega Göran Johansson och jag tömde och körde till Tylins i Krylbo bla nya Isabella delar huvar och mycket annat plus hundratals kilo nya snökjedor av varierade storlek . S-O Karlsson

Re: Kylarmärken

InläggPostat: 23 jul 2017, 14:35
av herrstina-
Isabellan var en fin bil, och Borgward en innovativ tillverkare som var först med bla. luftfjädring, självbärande kaross och tvåkrets hydrauliska bromsar. Listan över tyska fordonstillverkare hade förmodligen sett lite annorlunda ut om inte Borgward tvingats in i en helt omotiverad konkurs av myndigheterna.

Det här har inte mycket med kylarmärken att göra, men i alla fall...

Stina.

borgward-badge-th-international-motor-show-frankfurt-germany-september-60255618[1].jpg
borgward-badge-th-international-motor-show-frankfurt-germany-september-60255618[1].jpg (64.16 KiB) Visad 24330 gånger

Re: Kylarmärken

InläggPostat: 23 jul 2017, 16:04
av Reid Hulting
SY-Goliath-200.jpg
SY-Goliath-200.jpg (11.73 KiB) Visad 24316 gånger


Även detta märke såldes av IC, varav farsan köpte ett exemplar 1954. En Goliath GP700E, med en tvärställd 2-cylindrig 2-taktare på 700cm3 med direktinsprutning och färskoljesmörjning av motorn. Man tankade alltså ren bensin. Dessutom hade den en 4-växlad helsynkroniserad växellåda. Borgward-koncernen låg i framkant av utvecklingen.

Reid.

Re: Kylarmärken

InläggPostat: 24 jul 2017, 00:07
av Noxcania
Så Borgward kom me självbärande kaross innan Lancia?
Där ser man, alltid lär man sej nå't nytt!
:)

Re: Kylarmärken

InläggPostat: 24 jul 2017, 08:22
av herrstina-
Noxcania skrev:Så Borgward kom me självbärande kaross innan Lancia?
Där ser man, alltid lär man sej nå't nytt!
:)


Det är vad jag läst, minns jag rätt var årtalet 1952. När lyckades Lancia?

Stina.

Re: Kylarmärken

InläggPostat: 24 jul 2017, 11:53
av Bo Norvinge
Här är IC-stationen som göteborgsåkarna tillsammans med IC lät uppföra till 1936.
För de som är bekanta med området Gullbergsvass låg det snett mitt emot "Vita huset" (Bergslagens Järnvägar). Ni vet, vid "riktiga" infarten till ASG och SLAB/Svelast på den tiden innan rivningarna inleddes. I bakgrunden syns Godsbilcentralens (ASG) terminal i den gamla lokverkstaden.
Bilden är från invigningen 1936 och gubbarna på bilden är i stort för mig obekanta med undantag av storåkarna J. P. Bergkvist, C. J. Cristiansson, Harry Anderson, Carl Lindberg från Varberg och ombudsman Gustaf Svanlund.
Osäkert på när den revs, men under 60-talet ska den ha varit borta.

Invign_IC-Gullbergsvass1936_SÅ-VG.jpg
Invign_IC-Gullbergsvass1936_SÅ-VG.jpg (73.94 KiB) Visad 24250 gånger

Re: Kylarmärken

InläggPostat: 24 jul 2017, 12:11
av herrstina-
Samma plats som GDG-macken låg senare?

Stina.

Re: Kylarmärken

InläggPostat: 24 jul 2017, 19:29
av Bo Norvinge
herrstina- skrev:Samma plats som GDG-macken låg senare?
Stina.

Nej. IC låg närmare porten nästan granne med SJ:s tennishall, eller vad det nu var. Och lite längre ifrån Göta Älvbron. I modern tid var det någon slags park på platsen för macken innan de drog Kruthusgatan till Bergslagsgatan rätt över.
Riktigt gamla ASG i bakgrunden revs 1939 och där byggdes ilgodset. Åkare Nils Nilsson hade sin lilla Gulf-mack alldeles utanför nya ilgodsexpeditionen.

Re: Kylarmärken

InläggPostat: 30 aug 2017, 09:44
av Ove
Lite dålig skärpa på bilden tror att jag står till höger,bilen är Krylbo Järnhandels dom körde ut eldningsolja åt Nynäs, oljan kom med järnväg till Krylbo.Chauföre lever än i dag, kallades för staketräven,vet ej varför ,kanske något staket kom i vägen. Ove