Ändlägesstopp för bl a tipp.

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ändlägesstopp för bl a tipp.

Inläggav Anders Ason » 03 maj 2017, 20:26

På det nyanskaffade släpet sitter en ventil vars funktion är att stoppa tippningen före övre ändläget både bakåt och åt sidorna. Ventilen är däremot förbikopplad nu så man får själv hålla reda på när det är dags.
Har nu köpt en ny ventil, enligt bild, likadan som den som sitter på vagnen, men är osäker på hur det ska funka.

Den joystickliknande pinnen kommer vid bakåttipp att påverkas av kolvvaggan och vid sidotipp av ett halvmåneliknande "solur".
När joysticken rör sig åt viket håll som helst ska ventilen stänga med en märkbar ansträngning av bilens motor som följd och då släpper man knappen.
Min undran är att "pinnens" rörelseutrymme/vinkeln är så begränsad och det ser inte heller ut som om den ska tryckas in.
Ventilen heter Nimco (ett företag som kursat?) 12461-4S.

Någon som har svart bälte i sådana här prylar?

stoppventil.jpg
stoppventil.jpg (130.37 KiB) Visad 13903 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ändlägesstopp för bl a tipp.

Inläggav Thomas Almen » 03 maj 2017, 21:57

Torde vara lika på min 88:a, men den har för tillfället drabbats av partiell syrebrist vilket medför att jag inte köra upp flaket. Får se om jag kan åla mig under och kasta ett getöga.
Thomas Almen
 

Re: Ändlägesstopp för bl a tipp.

Inläggav Per Thomson » 02 aug 2017, 10:50

Anders Ason skrev:När joysticken rör sig åt viket håll som helst ska ventilen stänga med en märkbar ansträngning av bilens motor som följd och då släpper man knappen.

stoppventil.jpg


Har du ingen returledning från släpet? Ventilen borde styra om flödet till returen när ändläget nåtts om retur finns och då bör ingen ansträngning höras från motorn. Om ansträngning hörs är det först sedan en säkerhetsventil i pumpen öppnat och skulle den fallera så är det risk för att man spränger tippteleskåpet eller att pumpen går sönder. Med gamla grejor är det bäst att vara försiktig.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ändlägesstopp för bl a tipp.

Inläggav Anders Ason » 02 aug 2017, 11:47

Per Thomson skrev:
Anders Ason skrev:När joysticken rör sig åt viket håll som helst ska ventilen stänga med en märkbar ansträngning av bilens motor som följd och då släpper man knappen.

stoppventil.jpg


Har du ingen returledning från släpet? Ventilen borde styra om flödet till returen när ändläget nåtts om retur finns och då bör ingen ansträngning höras från motorn. Om ansträngning hörs är det först sedan en säkerhetsventil i pumpen öppnat och skulle den fallera så är det risk för att man spränger tippteleskåpet eller att pumpen går sönder. Med gamla grejor är det bäst att vara försiktig.


    Nej, men ventilen är utförd så det är möjligt. Enl. förre släpägaren hörs det tydligt på motorn när den får ta i och då får man släppa uppknappen.
    Det är ett hyfsat avancerat elstyrt hydraulsystemen med ett stort ventilpaket så där finns nog med säkerhet en överströmningsventil som öppnar innan något går sönder. Såg att det även finns en stoppvajer på släpet som väl ska ta i innan kolven når maxläge. Det finns returuttag på bilen då den har kranhylsor så det skulle gå att ordna. Något jag ska tänka på.

    (Just nu och sedan lång tid tillbaka ligger verksamheten nere helt. Det är "torrsim" som gäller och för hur lång tid vet jag inte.)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ändlägesstopp för bl a tipp.

Inläggav Per Thomson » 03 aug 2017, 08:56

Då har du bara en hydraulikledning på släpet?
Returledning skrev jag förut men en bättre benämning hade varit Ändlägesreturledning.
Vad kan en sådan ventil betinga för pris, bara ca?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ändlägesstopp för bl a tipp.

Inläggav herrstina- » 03 aug 2017, 09:06

Jag trodda att det var obligatoriskt med dubbla ledningar. Jag vill minnas att gubben fick montera returledning på nån släp redan på 60-talet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Ändlägesstopp för bl a tipp.

Inläggav Anders Ason » 03 aug 2017, 09:10

Per Thomson skrev:Då har du bara en hydraulikledning på släpet?
Returledning skrev jag förut men en bättre benämning hade varit Ändlägesreturledning.
Vad kan en sådan ventil betinga för pris, bara ca?


    Köpt på Blocket av en hydraulikfirma för 1500 kr och den är ny/oanvänd. Verkade som de fick över ett antal vid byggen. En ny hos återförsäljare, kanske 2-4 ggr så högt pris?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ändlägesstopp för bl a tipp.

Inläggav Per Thomson » 03 aug 2017, 10:56

Anders Ason skrev:
Per Thomson skrev:Då har du bara en hydraulikledning på släpet?

Tack för prisindikation, men . . .
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster