Uppgifter om Volvo N10

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Uppgifter om Volvo N10

Inläggav Bengt Gustafsson » 15 mar 2017, 11:05

En av Klassiska Lastbilars läsare, Martin Fagerlund, vill gärna veta mer om hans pappa Bertil Fagerlunds Volvo N1025 från 1979.

Tyvärr har Martin inget regnummer. Bertil köpte i alla fall bilen hos Volvohandlaren i Sollentuna och såg till att den lackades gul och brun. Volvon med boggi hade Zetterbergs snabblås och uppdragen kom från Nynäs-Ösmo LBC.

Bertil ägde N10:an troligen fram till 1980-1982 då den gick vidare, förmodligen till Eskilstuna eller Nyköping.

Som sagt, Martin är tacksam för allt som rör bilens öden och äventyr.

Om någon har mer uppgifter eller rentav bilder med regnummer så ska jag förmedla dem.


Med vänlig hälsning
Bengt G

Redaktör
Klassiska Lastbilar
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke

Re: Uppgifter om Volvo N10

Inläggav flak » 16 mar 2017, 19:16

Jag har tyvärr inget att bidra med men jag har lastbilskuriren från Volvoåterförsäljaren i Stockholm där Sollentuna ingår men från 1978.
På baksidan av broschyren finns denna N10
DDZ 185.jpg
DDZ 185.jpg (118.2 KiB) Visad 8050 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Uppgifter om Volvo N10

Inläggav PeoWalleW » 16 mar 2017, 20:29

Jag tror mig minnas den efterlysta N10 6X2 när den stod nylackad med grön (?) solskärm hos Volvo Lastbilar i Sollentuna. Jag lunchade där på restaurangen ibland och oftast körde jag ett varv runt området för att kolla in utbudet av beg bilar. Jag var då själv småsugen på en fin N10 4X2 i SÅAB´s gul-orange färger att montera kran på, men flaket visade sig vara en halv meter för kort för bakmonterad 1165-kran med skopa.
När jag 1986 - 87 körde asfalt med LBS 141:an och boggikärran åt ABV B-län (lejd av Turebergs LBC) dök det upp en N10:a 6X2 kassettekipage i samma lite ovanliga färgsättning som den nu efterlysta. Släpet var kort och 2-axligt. Om ekipaget kom just från Nyköping eller Sörmlast´s regioner vet jag inte men jag minns chauffören. Han var en ganska ung och blond pratglad ordning med bred gotländsk dialekt, som friskade på rejält med både ton och km/h när han rattade runt i länet.
Kanske var ekipaget inhyrt från Gotland...
Hoppas det är till någon hjälp.

/ M v h PeoWalle
Användarvisningsbild
PeoWalleW
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 feb 2017, 14:51

Re: Uppgifter om Volvo N10

Inläggav Bengt Gustafsson » 17 mar 2017, 09:04

Stort tack!

Jag ska meddela Martin!

Med vänlig hälsning
Bengt G
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron