HK Transport

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

HK Transport

Inläggav illern » 01 mar 2017, 11:41

Hej på er!Finns det någon eller några här på forumet som känner till HK Transport som låg ute på Liljeholmen i Stockholm?Jag arbetade där på tidigt 80 tal,men vet väldigt lite om dess historia!Det fanns både Järnhandlarbilar och grusbilar där!Vore kul om någon kunde komma med lite info,och i bästa fall bilder! :D
illern
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 29 aug 2014, 20:57
Ort: Sorunda

Re: HK Transport

Inläggav PeoWalleW » 01 mar 2017, 16:37

Hej !
Jo, jag minns HK Transport från slutet av 70-talet och den tid Du nämner, då jag körde schakt för KOJAPO och senare kranade för Energiverket i södra delarna av sta´n. Men dessvärre kan jag inte glädja Dig med några historiska fakta i målet. Bilarna var väl mörkgrå med röd dekor och vit text...om jag inte minns alldeles galet...men det har hänt... :? ...
Ibland kan man se en och annan HK-bil skymta förbi i filmer av typ "rörliga Stockholms-bilder" från den tiden...
De hade väl en flytt-buss också..? Senare blev det tydligen budbilar, vänligen se länken nedan:

http://vakanser.se/hos/hk+transport/i/stockholm/

/ M v h PeoWalle
Användarvisningsbild
PeoWalleW
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 feb 2017, 14:51

Re: HK Transport

Inläggav illern » 04 mar 2017, 12:40

Detdär med färgerna stämmer bra det!Körde själv en 2 axlig N 86 hos dom!Jobbade inte länge där,men minns att Harry Karlsson hade massa svart vita fotografier på gamla järhandlar bilar på kontoret!Undras vad dom tog vägen!Har för mig att vi parkerade lastbilarna i något som hette Z-garaget!kan det vara vid Åsö gymnasiet kanske?Var hittar man dessa "rörliga stockholmsbilder" någonstans?
illern
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 29 aug 2014, 20:57
Ort: Sorunda

Re: HK Transport

Inläggav PeoWalleW » 04 mar 2017, 14:40

illern skrev:Detdär med färgerna stämmer bra det!Körde själv en 2 axlig N 86 hos dom!Jobbade inte länge där,men minns att Harry Karlsson hade massa svart vita fotografier på gamla järhandlar bilar på kontoret!Undras vad dom tog vägen!Har för mig att vi parkerade lastbilarna i något som hette Z-garaget!kan det vara vid Åsö gymnasiet kanske?Var hittar man dessa "rörliga stockholmsbilder" någonstans?


Festligt :D !
Jag minns en kort N86:a med "stenbalja", var det den Du körde ?
De filmer jag åsyftar är av typ "journal- / dokumentärfilmer" med bildsvep över Stockholms-trafiken vid olika platser, t e Slussen, Nybroplan, Norrmalmstorg och Sergel...
Du kan säkert hitta några om Du söker på nätet under t e "Stockholms-trafik" eller liknande rubriker...

/ M v h PeoWalle
Användarvisningsbild
PeoWalleW
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 feb 2017, 14:51

Re: HK Transport

Inläggav stefanmelin » 27 apr 2020, 08:40

HK-Transport startade i Tanto Industriområde, som en efterföljare till Herman Karlssons Åkeri, och drevs av Harl-Harry Karlsson (Herman Karlssons son).
De hade kontor i Liljeholmen och fanns kvar in på 80-talet.
Det nuvarande HK-Transport är en helt annan firma och har ingenting med den ursprungliga att göra.

/Stefan
stefanmelin
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 apr 2020, 16:42


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster