VOLVO VDC 6cyl motor söker reservdelar/nya

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

VOLVO VDC 6cyl motor söker reservdelar/nya

Inläggav balemato » 17 okt 2016, 17:51

Hej har fått nys om en VDC motor som sitter i en lastbil.
Funderade på om det kan passa ramlager topp foder och andra delar från tillexempel bm traktorer vid samma årsmodell???
Senast redigerad av balemato 19 okt 2016, 19:28, redigerad totalt 1 gång.
balemato
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 okt 2016, 12:33

Re: VOLVO VCD 6cyl motor söker reservdelar?

Inläggav 66swede » 17 okt 2016, 21:10

Vill minnas att en bekannt som förr höll på med BM traktorer berättat att han plockade kolvar till traktorerna från VDC, så det är väl mycket troligt att övriga delar också är samma.
66swede
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 dec 2008, 09:48

Re: VOLVO VDC 6cyl motor söker reservdelar?

Inläggav balemato » 17 okt 2016, 23:09

Låter intressant ni vet inte vilken sorts motor traktor det var. För jag hittar inte på någon traktor sida att det ska passa. Men jag har hittat både foto och film å att vdc motor monterad på en 470 bison. Ser ut att vara Bolt on utan modifiering koppling växelåda.

Så är lite lur på att det borde finnas någon traktor som kan vara många saker i motorn som kan passa.

Lika så motorn som kom efter vdc den ska vara samma delar som till vissa bm motorer.
balemato
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 okt 2016, 12:33

Re: VOLVO VDC 6cyl motor söker reservdelar/nya

Inläggav 66swede » 19 okt 2016, 20:13

Nu har jag pratat med honom. Han minns inte vad lastbilsmotorerna hade för beteckning, men det var 6-cyl dieslar. Traktorerna Viktor, 230, samt 35an och 36an hade kolvar som hette D47. Det fanns även en 6-cylindrig skördetröska som hade dessa. Även lager och foder gick att plocka från lastbilsmotorerna. Traktorerna Boxer, 470 hade kolvar som hette D50, och även här var lager och foder samma. Största anledningen till att det gick åt kolvar var att övre kolvringsspåret glappade upp sig, så antingen bytte man kolv, eller så svarvades spåret och en bredare kolvring monterades.
66swede
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 dec 2008, 09:48

Re: VOLVO VDC 6cyl motor söker reservdelar/nya

Inläggav balemato » 05 apr 2017, 13:19

Hej, har kollat upp detta mer nu och Den motor ni pratar om är Volvo D67, den är gjord som grundutförande i 6cyl, sedan ner 4,3,2 och 1 cylinder.
Men det är en helt annan motor än VDC. Mycket trist ... hade varit kul om den gick renovera den motor jag har.. Men finns det inga delar så är det nog bara att hiva den i järnbingen. :cry:
balemato
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 okt 2016, 12:33

Re: VOLVO VDC 6cyl motor söker reservdelar/nya

Inläggav Kjell T » 05 apr 2017, 20:59

Troligen finns det delar någonstans, men det kanske är tidskrävande att söka.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: VOLVO VDC 6cyl motor söker reservdelar/nya

Inläggav StefanM » 06 apr 2017, 08:16

sen så får man ju komma ihåg att på riktigt udda saker så kanske man får nöja sig med slitna och begagnade delar. Det viktigaste är att allt är helt till att börja med, sen att man bara kan få ut 1000mil till spelar ju ingen roll om det är ett veteranfordon som kanske bara rullar så mycket. Ingen ide att renovera till nyskick och ha hundra gånger livslängden direkt.
StefanM
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 19 jul 2011, 15:22

Re: VOLVO VDC 6cyl motor söker reservdelar/nya

Inläggav Kjell T » 06 apr 2017, 16:47

VIlka reservdelar skulle behövas få motorn i brukbart skick?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: VOLVO VDC 6cyl motor söker reservdelar/nya

Inläggav S-V L44 » 06 apr 2017, 17:57

Så här skrivs det om Volvos tidigaste direktinsprutade dieselmotorer i Christer Olssons bok Lastbilarna under sextio år.

Volvos Tidiga Direktinsprutade Dieselmotorer - Christer Olsson - lastbilarna under 60 år.JPG
Volvos Tidiga Direktinsprutade Dieselmotorer - Christer Olsson - lastbilarna under 60 år.JPG (167.14 KiB) Visad 14953 gånger

Jag har en VDC med motornummer 4965 som sitter i en L249 lastbil av årsmodell 1952.
Jag hade för avsikt att försöka renovera bilen, men intresset för de Rundnosobjekt som varit marknadsförda både här i forumet och på t.ex. Blocket verkar minst sagt svalt då bilen för de allra flesta "ungdomar" verkar vara alltför gammal, så jag har inte tagit ställning om jag skall skrota bilen och sälja delarna eller om jag skall försöka hålla bilen intakt, eller kanske avyttra den utomlands var intresset är större.
Jag har bra historik på bilen från bl.a. Hedemora, Boliden, Byske och Malå.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster