Spørsmal om bilde

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Spørsmal om bilde

Inläggav LotteF161S » 30 mar 2016, 19:37

Hej
Som kjenner eieren av Henschel HS22TS eller for hvilket firma han kjørte

Takk for svar hilsen Thorsten
ASG.jpg
ASG.jpg (37.15 KiB) Visad 6233 gånger
LotteF161S
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 apr 2015, 13:56

Re: Spørsmal om bilde

Inläggav Per Thomson » 30 mar 2016, 21:45

Ser ut att vara en bil som gick i trafik för ASG på Norge eller Finland, sent 60-tal. Ägaren känner jag tyvärr inte.

Det fanns många lycksökare som ville bli åkare vid den tiden och för utrikestrafik mellan dessa länder krävdes inga trafiktillstånd. Speditörerna utnyttjade detta och inkomsterna blev vanligtvis inte vad de nyblivna åkarna hade väntat sig varför bilhandlarna tvingades återta och sälja bilarna i fler omgångar. Henschel var väl det märke som erbjöd de bästa kreditvillkoren vid den här tiden. Tandemdrift var väl kanske inte det lämpligaste för den här typen av fjärrtrafik, jo kanske för Norge om jag får ändra mig.

Intressant bild!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Spørsmal om bilde

Inläggav herrstina- » 30 mar 2016, 22:58

Jag håller med dig om tandemdriften Per, samtidigt kan vi konstatera att hela östblocket, Australien och de amerikanska kontinenterna länge haft en annan uppfattning...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Spørsmal om bilde

Inläggav Per Thomson » 01 apr 2016, 20:59

Helt rätt Stina!
Mer än 40 ton tågvikt i kombination med sämre vägrar och stora höjdskillnader utmed vägsträckningen samt tungt i båda riktningarna kanske talar till fördel för tandem.
Att vi i Skandinavien vinkade in på en "halvmessyr" berodde kanske på det danska patentet "LongFrame" som uppfanns någon gång under 20-talet. Tidaholm berördes inte då de körde enbart med sin tandemdrift, S-V försökte antagligen kringgå patentet genom att placera löpaxeln framför drivaxeln medan Volvo betalade licensavgifter och lanserade sin LF-modell. Kriget kom emellan och någon gång under senare 40-tal så hade LF patentet löpt ut och det var fritt fram för LF idén som har visat sig fungera väl (till skillnad mot S-V:s lösning,) till och med där det vore självklart med tandem.

Jag har förgäves med hjälp av fler försökt få detta belagt med bl annat experter som Malte E och Palle B, men det verkar inte vara så lätt.

För att återknyta till bilden med Henschel så utnyttjade generalagenten för Sverige just tandemdriften som ett viktigt försäljningsargument.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster