Antal passagerare Tung Lastbil.

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Antal passagerare Tung Lastbil.

Inläggav Jonaryd » 07 maj 2015, 01:05

HEJ

Har inget åkeri, ingen egen veteranbil men är intresserad av allt vad stora maskiner heter!
Jobbar inte på åkeri heller. (Men har gjort som hjälplastare år 2007, då jag saknar körkort!)

På grund av mitt intresse med stora maskiner och på grund av mina chefer just nu vet att jag testat på som hjälplastare kort tid tidigare får jag ibland lastbilsrelaterade frågor.
Oftast kan jag svara på dom direkt, eller kolla upp det på nätet sedan svara, men denna gång gick jag bet.
Detta är bara en nyfiken fråga, svar från eran sida stillar bara våran nyfikenhet, inga seriösa planer!

Frågan avser fordon i daglig yrkestrafik, inte gamla veteraner!
Försökte googla på tung lastbil + antal passagerare eller lastbil + passagerare med dylika ord och fick inga bra träffar.

Frågar är, kan man sätta in fler stolar + bälte istället för sängen i en vanlig lastbilshytt och registrera om den för fler resande än 1 som det är idag?
Måste man ha säng till alla som ryms i bilen lagligt?

Tack för era svar.
/Jona
Jonaryd
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jun 2012, 12:24

Re: Antal passagerare Tung Lastbil.

Inläggav Anders Ason » 07 maj 2015, 06:01

Det är inte tillåtet att ändra på inredningen som du beskriver utan om(reg)besiktning och sannolikt blir det inte godkänt. Står det en passagerare i fordonshandlingarna (vanligast) så är de det som gäller. Numera också bälten på samtl. platser. Men visst åker man flera i hytten ändå vid ex. vis demokörningar och kortare sträckor. Några krav på sängar finns mig veterligen inte.

(Andra kan det här bättre än jag.)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Antal passagerare Tung Lastbil.

Inläggav Bo Norvinge » 07 maj 2015, 07:55

Bör absolut gå att registrera om för fler passagerare. Det gäller bara att hitta regler och krav.
Ibland förekommer demo/pressbilar med ytterligare två passagerarplatser. Ibland bara att originalsängen försetts med ryggstöd och säkerhetsbälten.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Antal passagerare Tung Lastbil.

Inläggav Reid Hulting » 07 maj 2015, 09:43

Är hytten bara tillräckligt stor, vissa mått per person, och man löser säkerhetsproblemen, så kan du ha upp till och med 8 passagerare.
Därefter skall fordonet registreras som buss.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Antal passagerare Tung Lastbil.

Inläggav Jonaryd » 07 maj 2015, 18:34

Reid Hulting skrev:Är hytten bara tillräckligt stor, vissa mått per person, och man löser säkerhetsproblemen, så kan du ha upp till och med 8 passagerare.
Därefter skall fordonet registreras som buss.

Reid.


Tack för alla era svar. Finns det någonstans där man kan läsa på om reglerna på nätet? Sökte på transportstyrelsen och trafikverket utan resultat.
Använde säkert fel ord.

Fortfarande nyfiket och hypotetiskt.

PS DHL tror jag det var körde i slutet av nittiotalet/början av tjugohundratal en T-scania med trailer på Sundsvall. Tror den gick från Stockholm och norrut.
Den gick med expressgods och hade hytt för 5 personer, så dom kunde lösa av varandra utan uppehåll typ...

Såg den varje kväll nästan då jag bodde i området av Birsta (DHL terminal SUNDSVALL) men var på den tiden jag inte bar med en kamera.

Sedan kan väl flyttlastbilar ha med flera personer i hytten som hjälper till och lasta på och av, eller är det lokala killar och endast en kör mellan städerna kanske? Är nyfiken men har inga svar.

Eller om lastbilen rent tekniks är en buss, får den då gå i ett ekipage som är 25,25 meter långt och ser ut som en lastbil.
Eller finns det begränsningar på bussar.
I Göteborg har man dubbelledbussar, men dom är ju bara 24 meter.

Nu har jag väl kört detta ämne i diket kanske.

/Jona
Jonaryd
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jun 2012, 12:24

Re: Antal passagerare Tung Lastbil.

Inläggav Per Thomson » 07 maj 2015, 19:01

Största tillåtna fordonslängd är 24 m men med undantag för modulekipage som får vara 25,25.
En till buss "ombyggd" lastbil kan alltså inte få vara 25,25 m.
Det ekipage du minns som körde Sthlm Norrland med expressgods har diskuterats här på forumet. För att bli buss måste den alltså ha plats för 8 passagerare eller mer. Att detta ekipage kunde anses som buss berodde på att trailern ej var avkopplingsbar, med andra ord var det en ledbuss.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Antal passagerare Tung Lastbil.

Inläggav Bo Norvinge » 07 maj 2015, 19:09

Syftet med dessa "bussar" var att lagligt kunna köra 100 km/h på vägnätet, under förutsättning att det självfallet inte var lägre hastighetsbegränsning.
Lastbilars gods anses ju mer värdefullt än passagerare därav våra 80 km/h (90 km/h utan släp). Det ställs ju även högre krav på godsets surrning än passagerarnas.
Tror inte Exact-bussarnas säten användes utöver där föraren satt.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Antal passagerare Tung Lastbil.

Inläggav Jonaryd » 07 maj 2015, 19:21

Bo Norvinge skrev:Syftet med dessa "bussar" var att lagligt kunna köra 100 km/h på vägnätet, under förutsättning att det självfallet inte var lägre hastighetsbegränsning.


Tackar för info, mycket intressant. Visste inte det var en buss jag såg utan trodde det var en lastbil. Så kan det gå....

Och därför, dom fall då jag trodde mig man kunde ha fler sittplatser i en lastbilshytt (färre en 8 dock) så visade sig att lastbilen var en huss.
Intressant.

/Jona
Jonaryd
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jun 2012, 12:24

Re: Antal passagerare Tung Lastbil.

Inläggav herrstina- » 07 maj 2015, 21:07

Många körskolor har plats till 4-5 personer i hytten, vi kan väl förutsätta att dom bilarna är registrerade för fler än en passagerare.

Min bärgningsbil är registrerad för 5 personer ink föraren.

Rent teoretiskt finns det nog inget hinder att köra 25,25 med en buss, förutsättningen är att släpen inte är en släpvagn utan trailer/Dolly. Fordonsbredden får inte heller överstiga 2,55 m om godsutrymmet inte är temperaturreglerat.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Antal passagerare Tung Lastbil.

Inläggav S-V L44 » 07 maj 2015, 21:40

En i sammanhanget intressant notering i en gammal registreringshandling.

M8527 - Austin Seven - 1936 - Förarsätet är endast avsett för föraren.JPG
M8527 - Austin Seven - 1936 - Förarsätet är endast avsett för föraren.JPG (47.05 KiB) Visad 17278 gånger

Om inte föraren skall sitta i förarsätet vem sjutton skall då sitta där? :roll:

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Antal passagerare Tung Lastbil.

Inläggav Z 1578 » 07 maj 2015, 22:48

S-V L44 skrev:En i sammanhanget intressant notering i en gammal registreringshandling.

M8527 - Austin Seven - 1936 - Förarsätet är endast avsett för föraren.JPG

Om inte föraren skall sitta i förarsätet vem sjutton skall då sitta där? :roll:

// Kjell N


Den kanske var högerstyrd så man la till texten för att undvika missförstånd. :wink:
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Antal passagerare Tung Lastbil.

Inläggav Åkarns Kalle » 08 maj 2015, 21:24

Pojken eller jänta fick inte sitta i knä på föraren för att styra :wink:
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster