Bokinformation

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bokinformation

Inläggav Bo Norvinge » 16 aug 2014, 17:06

Kan jag få lite hjälp och åsikter kring en bok, så rota igenom bokhyllorna.

Det finns ett verk ”Motorismen och dess män” som enligt min uppfattning är tryckt 1949, 1950 och 1951.
De innehåller ”artiklar” om bilism och trafik. En stor del ges åt motorfolk, mest lastbilschaufförer och droskbilsförare men också åkare. De får kommentera trafiken och ge sina åsikter.

Får inget grepp om det är tre olika utgåvor med olikt innehåll eller om det är en bok med reviderade upplagor.
Dessutom verkar det som att boken fanns för olika område, alltså med lokal anknytning.
Jag läste en utgåva tryckt 1951 men den måste ha varit rikstäckande då förare från hela Sverige verkade finnas med.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Bokinformation

Inläggav Anders Ason » 16 aug 2014, 17:48

Bo Norvinge skrev:Kan jag få lite hjälp och åsikter kring en bok, så rota igenom bokhyllorna.

Det finns ett verk ”Motorismen och dess män” som enligt min uppfattning är tryckt 1949, 1950 och 1951.
De innehåller ”artiklar” om bilism och trafik. En stor del ges åt motorfolk, mest lastbilschaufförer och droskbilsförare men också åkare. De får kommentera trafiken och ge sina åsikter.

Får inget grepp om det är tre olika utgåvor med olikt innehåll eller om det är en bok med reviderade upplagor.
Dessutom verkar det som att boken fanns för olika område, alltså med lokal anknytning.
Jag läste en utgåva tryckt 1951 men den måste ha varit rikstäckande då förare från hela Sverige verkade finnas med.


    Har "Motorism och dess män" tryckt i Örebro 1951. 504 sidor. Innehållsförteckningens sista rad omfattar c a 40% av boken där personer (med bild) får uttala sig. Precis som du skriver. Vill minnas att de tre böckerna beskriver olika regioner. Finns kanske ingen anledning med nytryck varje år annars? Min bok luktar gammalt!
    1.1949 597sidor Halvfranskt något slitet.276 sidor fordonshistoria resten olika uttalanden av olika motormän i södra Sverige, Kristíanstad län, Malmöhus län och Blekinge
    2. Blått halvfranskt band med övre färgat snitt. Bygd och Folk förlag i Uppsala 1950. 2500 gram (porto med Schenker 75 kr, februari 2013). 678 sidor. Illustrerad med fotografier i svartvitt. Välhållen.

    Är lätta att få tag på och priserna ligger mellan 75 till 400 kr. De flesta jag såg låg i den nedre delen. (google)

    motorismen51.jpg
    motorismen51.jpg (299.17 KiB) Visad 17094 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Bokinformation

Inläggav Bo Norvinge » 17 aug 2014, 08:36

Finns tydligen gott om dessa men det är lite oklart om vad de innehåller. Det uppges olika område som Skaraborg, Älvsborg eller Västernorrland m.m.
Ibland är inga område nämnda alls.

Kul om fler kan berätta. Ni som har 1949 och 1950.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Bokinformation

Inläggav S-V L44 » 17 aug 2014, 12:04

Jag har ingen egen bok, men brukar bläddra i ett exemplar som finns på Landsarkivet i Lund.
Deras upplaga är daterad 1950.
Om jag minns rätt så finns hela landet representerat i den boken, men eftersom tidigare inlägg antytt annorlunda, så blir jag genast lite osäker.
Jag skall kolla upp det noggrannare nästa gång jag besöker Landsarkivet.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Bokinformation

Inläggav Klas Pettersson » 19 aug 2014, 13:55

Jag har flera böcker som är tryckta 1949 ,dels "Motorismen och dess män" (som verkar vara rikstäckande) men även "Motormän" i Gävleborg och "Motormän" i Norrland alla tryckta 1949.
Alla böcker är av samma typ med lite teknisk information i början och sedan en massa Motormän (och kvinnor)när dom är födda, vad dom har för bil, ibland med regnr och även om dom kört prickfritt.

MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Bokinformation

Inläggav Bo Norvinge » 19 aug 2014, 23:57

Tack för info!
Nu kan jag överväga att leta vidare.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Bokinformation

Inläggav lokförare » 21 aug 2014, 23:03

motorismen och dess män
består av åtta böcker
största delen är det samma text angående bilens
utveckling och användningsområde
sedan är det uttalande från motormän i två eller tre län
första boken innehåller mamöhus. kristianstads och
blekinge län sen fortsätter så norrut
är man ute efter en specifik bok
så är det vilka län som uttalandena kommer ifrån
som man måste fråga efter
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Bokinformation

Inläggav Klas Pettersson » 22 aug 2014, 10:24

Efter att jag läst föregående inlägg kollade jag min "motorismen och dess män" och min del omfattar Jönköpings,Kalmar och Kronobergs Län.

MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Bokinformation

Inläggav S-V L44 » 22 aug 2014, 21:05

1950-års upplaga som finns på Landsarkivet i Lund innehåller uttalanden från motormän från hela landet, men det är i huvudsak personer boende i norra delen av landet.
Men gotlänningar utgör också en betydande andel av kommentarerna.
Detta kan bero på en riktad aktivitet eftersom man lagt in en specialartikel som heter ”Gotlandsavdelningen av MHF” skriven av kvarnägare A.J. Pettersson.
Denna artikel finns inte upptagen den innehållsförteckning som Anders Ason tidigare visade en bild av.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Bokinformation

Inläggav magirus » 22 aug 2014, 22:54

Jag har en "Motorismen och dess män, tryckt av Ludvig Larssons Boktryckeri, Örebro, 1950.
Den utgavs av "Bygd och Folk Förlag, Uppsala".

I slutet finns "Korta uttalanden av motormän i Västernorrlands län" samt dito "Jämtlands län". Från Jämtland finns även uttalande från en motorkvinna.
I bland motormännen från Jämtland finns ena halvan av Br. Hanssons Åkeri med bild o text :D Det är därför boken finns hos mej, Jag fick den "med på köpet av vårt hus 8)
"
Jag har en teori att det var så att alla som "bokade" ett ex och vill medverka fick sitt foto och "personalia" med i boken.
Det finns ju liknande av/om jordbrukare och dess gårdar.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Bokinformation

Inläggav Sven-Olof Eklund » 24 aug 2014, 22:14

Jag har en bok Älvsborgslän 1949
Sven-Olof Eklund
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 feb 2009, 22:18

Re: Bokinformation

Inläggav lokförare » 24 aug 2014, 22:41

jag är halläning så har jag boken med göteborg och
hallands län
min pappa är med i kronobergsdelen
så jag har en sådan också
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Bokinformation

Inläggav Ove » 12 sep 2014, 10:25

Har en bok Svenska Motormän i Dalarna, Fyrisfölaget i Upsala, tryckt i Örebro 1948 Ludvig Larsson boktryckeri. Ove t.
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster