Letar info om denna GMC Brandbil

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Letar info om denna GMC Brandbil

Inläggav Gonzo10 » 09 aug 2014, 13:10

Hej

Är det någon som känner igen denna GMC Modellnr CC303 serienr 285 44 årsmodell 1942? enligt de skyltar vi hittar på bilen.

Vi försöker ursprungs bestämma den för att kunna registrera den men kan tyvärr inte finna några papper eller handlingar till bilen, den saknar även reg skyltar. Vi har även funnit en liten plåt skylt i motorrummet där det finns ett nummer I 578-635, vi har hört att den eventuellt skulle varit verksam som brandbil i Malmö och Sundsvalls regionen. Tacksamma för all info vi kan få om denna brandbil
Bilagor
DSC_1457.jpg
Skylt om modell och serienr
DSC_1457.jpg (151.16 KiB) Visad 18678 gånger
DSC_1453.jpg
Frontvy på brandbilen
DSC_1453.jpg (157.52 KiB) Visad 18678 gånger
DSC_1449.jpg
Modellnr & serienr skylt
DSC_1449.jpg (124.21 KiB) Visad 18678 gånger
DSC_1441.jpg
Skylt om tillverkare tror vi?
DSC_1441.jpg (163.16 KiB) Visad 18678 gånger
1676071592.jpg
Foto från sidan bakifrån
1676071592.jpg (140.85 KiB) Visad 18678 gånger
1665656150.jpg
Foto från sidan
1665656150.jpg (175.11 KiB) Visad 18678 gånger
1626690786.jpg
Foto från sidan
1626690786.jpg (110.47 KiB) Visad 18678 gånger
Gonzo10

Re: Letar info om denna GMC Brandbil

Inläggav flak » 10 aug 2014, 00:34

Lustigt att den är så fint renoverad och inga skyltar eller typskyltar från Sverige det borde ju rimligtvis suttit inne i förar"hytten" för dom amerikanska finns ju kvar, den är alltså inte importerad utan gammelsvensk?=)
Då borde funnits spår av skyltar i kupen annars är det skumt, men en väldigt fin modell och brandbil iallafall.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Gonzo10 » 10 aug 2014, 01:49

Ja den är i ett mycket fint skick, och fungerar bra..men vad vi förstått igen import utan som sagt funnits verksam här Sverige sen the old days, men givetvis kommer den väl in i Sverige någon gång i historian, men det vet vi ju inget om och hittar inget mer i denna bil än de skyltar som visas på bilderna...Så allt som kan vara till hjälp för att vi skall få en klarhet i bilens ursprung är av vikt för att kunna gå vidare med att få den in den i register, TS kan inte finna något om den i sina register utan man måste gå via landsarkiven för att hitta fordon innan 1972, men det är ju heller inte lätt eftersom vi inte hittar något vettigt nummer som kan leda till något landsarkiv som skall börja leta när de inte vet vad att leta efter...
Gonzo10

Inläggav S-V L44 » 10 aug 2014, 08:35

Eftersom en av skyltarna anger tillhörighet inom US Army så kan bilen ha kommit hit som surplus efter 2:a världskriget.
GMCs 303-modell kom på marknaden redan som 1940-års modell.
Det fanns åtskilliga GMC 303:or i Malmöhus län i det gamla bilregistret före 1942, men ingen som stämmer på denna bil, och ingen som är registrerad som brandbil.
De GMC som såldes här i landet hade en annan typ av chassinummer eftersom de var sammansatta i Sverige, men motornumren är fortfarande "amerikanska".

Fordonslistan från Malmö brandkår, som upptar deras fordon från 1912-1997, nämner inte heller denna bil.
Jag tvivlar starkt på att brandbilen brukats i Malmöhus län, men om den gjort det lär jag nog finna den hos Landsarkivet i Lund så småningom.

Är det förresten samma bil som (då orenoverad) var till salu för några år sedan i Sälen-Malung-området?
Om det inte är samma bil kanske ägaren till denna kan ge vissa ytterligare ledtrådar?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav gunnilse » 10 aug 2014, 09:28

http://www.firetrucks-atwar.com/D.html

Den var svår att finna men till slut lite info.

Det finns ju ett regnr militärt någon försökt radera hur de nu funkar i staterna att få info vet jag inte men det finns ju massa brandbils museum klubbar etc att maila till där..
Om den hade vart verksam som brandbil här borde den väl ha andra anslutningar till våra brandposter etc?
gunnilse

Inläggav magirus » 10 aug 2014, 20:17

Då jag höll på med militära fordon kom "vi" fram till att det var "omöjligt" att spåra US Army military reg no till ett speciellt fordon eftersom dessa tilldelades ett särskilt kontrakt. (kunde vara t.ex 5000 stycken Dodge Weapons Carrier) När "alla" bilar i kontraktet gjorts klara skulle dessa inspekteras och de som inte blev godkända returnerades och hamnade då i andra nummerserier. Så det blev inte möjligt att via ett militärt fordonsregister, typ Sverige, spåra en bil. :(

JAg önskar iaf Lycka till :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Anders Roger Larsson » 11 aug 2014, 22:39

Det är inte så att bilen varit placerad på någon flygplats och inte har varit registrerad?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Gonzo10 » 12 aug 2014, 19:43

tacksam för alla kommentarer och tips. .dock börjar det kännas lite olustigt. .säljaren kan eller vill inte ge mer klarhet i ursprunget o när man här i tråden kan se att ev. har denna bil varit ute tidigare i annat skick, och området där inköpet skedde ligger inte så långt ifrån sälen-Malung trakten. frågan blir då vad gör man om den inte kan ursprungsbestämmas? kan man registrerar den iaf eller vad gör man..hos ts får man ju inga svar..de hänvisar bara att man måste leta via landsarkiven. .men det är ju inte lätt eftersom de inte har obegränsat med sökkritier. .och hittar man inte något chassinr eller något regnr så är det kört..kan det vara så enkelt att man har blivit lurad pga att man är en gröngöling på området! :(
Gonzo10

Inläggav Z 1578 » 12 aug 2014, 20:23

Ta kontakt med motorhistoriska riksförbundet, där kan du säkert få hjälp. Det finns en del att läsa på deras hemsida också. Man tycker att det kunde få finnas en genväg till registrering när det är uppenbart att det enda syftet är att bevara ett unikt historiskt fordon. Det borde inte vara ett problem, bara man kunde visa att fordonet i fråga inte är stulet. Lycka till.
Andreas
Z 1578

Inläggav Anders Ason » 12 aug 2014, 22:36

Har förstått att ursprungskontrollen (som jag själv nyligen gjort på en bil) handlar om att bilen inte i något led är stulen. Ursprunget ska kunna spåras/kontrolleras och det tekniska är mindre intressant. Det går t o m att skriva vissa tekniska intyg själv. Det viktigaste här är att det finns någon som tar ett ansvar för uppgiften.

Anser också att säljaren är skyldig att ge dig svar på det du frågar efter. Luktar lite som om bilens ursprungliga regnummer redan sitter på en annan bil? Begär att papperna läggs på bordet.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav S-V L44 » 16 aug 2014, 01:52

Jag har varit på en tjänsteresa till Slovenien och Kroatien och inte kunnat bevaka forumet den senaste veckan.
Den GMC brandbil som i orenoverat skick låg ute på Blocket såg ut så här i maj 2011.

GMC Fire Truck - 1943 - 01 - Malung-Sälen.JPG
GMC Fire Truck - 1943 - 01 - Malung-Sälen.JPG (92.33 KiB) Visad 18486 gånger

Det är många slående likheter, men även en del olikheter, t.ex. vissa attribut.
Jag har några fler bilder från Blocket på bilen och jag har även annonsen kvar i PDF format. (Gonzo10 skicka ett PM till mig med din mailadress om du är intresserad, så kommer annonsen och de övriga bilderna.)
Det står att bilen var "förreggad". Detta skulle betyda att bilen åsatts ett svenskt registreringsnummer, men inte blivit registreringsbesiktigad.
När jag tittar i den fullständiga förteckning över tunga lastbilar med modellår 1950 eller tidigare som jag fick av Transportstyrelsen, så finns det en GMC årsmodell 1943 med totalvikt 7030 kg som förregistrerades den 15/12-2009. Den hade inte registreringsbesiktigats då jag fick Excellistan av Transportstyrelsen i januari 2013. Tyvärr ville man inte lämna ut varken registreringsnummer eller chassinummer "gratis", så deras Excellista är därmed inte komplett med dessa uppgifter. Det finns för övrigt knappt 1100 tunga lastbilar registrerade i Sverige som har ett modellår 1950 eller äldre.
Enligt uppgift från Transportstyrelsen/Svensk Bilprovning för något år sedan kan man inte längre förregga fordon i samband med ursprungskontroll, utan bilen får numera sitt slutliga registreringsnummer när den väl registreringsbesiktigas och godkänns.

Jag har flera exempel på gamla historiska fordon som blivit registrerade i Sverige utan några gamla registreringshandlingar eller ens något ursprungligt chassinummer/motornummer.
Några exempel KTZ193, MYY022, PHJ822, LWC212, OXR806, DHK132, m.fl.

Jag vet inte var man har dragit åldersgränsen för att kunna få fordonet inregistrerat om man saknar tidigare fordonsdokumentation, chassinummer, motornummer, eller andra identifieringsmöjligheter.
Men jag kan tänka mig att man är ganska liberal för fordon från tiden före 2:a världskriget.
Observera dock att man nog alldeles säkert måste kunna styrka att man verkligen är rättmätig ägare till fordonet genom köpehandlingar, bouppteckningar, försäkringspapper, etc., gärna då i flera led om man inte ägt fordonet under så lång tid.

Lycka till.
Det kan kanske vara så att din bil är förregistrerad, och då borde Transportstyrelsen tillsammans med den säljare som du köpte bilen av kunna svara på detta.
Brandbilen är ju trevligare än att bara låta den stå som museiföremål eller reklampelare.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Efterlysningar