Jag har varit på en tjänsteresa till Slovenien och Kroatien och inte kunnat bevaka forumet den senaste veckan.
Den GMC brandbil som i orenoverat skick låg ute på Blocket såg ut så här i maj 2011.

- GMC Fire Truck - 1943 - 01 - Malung-Sälen.JPG (92.33 KiB) Visad 18486 gånger
Det är många slående likheter, men även en del olikheter, t.ex. vissa attribut.
Jag har några fler bilder från Blocket på bilen och jag har även annonsen kvar i PDF format. (Gonzo10 skicka ett PM till mig med din mailadress om du är intresserad, så kommer annonsen och de övriga bilderna.)
Det står att bilen var "förreggad". Detta skulle betyda att bilen åsatts ett svenskt registreringsnummer, men inte blivit registreringsbesiktigad.
När jag tittar i den fullständiga förteckning över tunga lastbilar med modellår 1950 eller tidigare som jag fick av Transportstyrelsen, så finns det en GMC årsmodell 1943 med totalvikt 7030 kg som förregistrerades den 15/12-2009. Den hade inte registreringsbesiktigats då jag fick Excellistan av Transportstyrelsen i januari 2013. Tyvärr ville man inte lämna ut varken registreringsnummer eller chassinummer "gratis", så deras Excellista är därmed inte komplett med dessa uppgifter. Det finns för övrigt knappt 1100 tunga lastbilar registrerade i Sverige som har ett modellår 1950 eller äldre.
Enligt uppgift från Transportstyrelsen/Svensk Bilprovning för något år sedan kan man inte längre förregga fordon i samband med ursprungskontroll, utan bilen får numera sitt slutliga registreringsnummer när den väl registreringsbesiktigas och godkänns.
Jag har flera exempel på gamla historiska fordon som blivit registrerade i Sverige utan några gamla registreringshandlingar eller ens något ursprungligt chassinummer/motornummer.
Några exempel KTZ193, MYY022, PHJ822, LWC212, OXR806, DHK132, m.fl.
Jag vet inte var man har dragit åldersgränsen för att kunna få fordonet inregistrerat om man saknar tidigare fordonsdokumentation, chassinummer, motornummer, eller andra identifieringsmöjligheter.
Men jag kan tänka mig att man är ganska liberal för fordon från tiden före 2:a världskriget.
Observera dock att man nog alldeles säkert måste kunna styrka att man verkligen är rättmätig ägare till fordonet genom köpehandlingar, bouppteckningar, försäkringspapper, etc., gärna då i flera led om man inte ägt fordonet under så lång tid.
Lycka till.
Det kan kanske vara så att din bil är förregistrerad, och då borde Transportstyrelsen tillsammans med den säljare som du köpte bilen av kunna svara på detta.
Brandbilen är ju trevligare än att bara låta den stå som museiföremål eller reklampelare.
// Kjell N