Scania Vabis Maximodels köpes

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania Vabis Maximodels köpes

Inläggav Famo58 » 07 maj 2008, 09:19

Hoppas på detta sätt kunna få tag Scania Vabis L75/76/110 Maximodels i skala 1:50. Intresserad av daghytt såväl som sovhytt. Förhoppningen är att någon köpt dessa modeller och har dom liggande och kanske inte tänker bygga dom. Alla förslag beaktas. Hoppas också att det är rätt avdelning här på forumet, tyckte att det inte riktigt passade in på "objekt sökes" då dessa är i fullskala.
Famo58

Re: Scania Vabis Maximodels köpes

Inläggav Bo Norvinge » 08 maj 2008, 21:54

Är detta en byggmodell i vitmetall?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Lars-Gunnar » 08 maj 2008, 22:43

Jag har en morbror som påbörjade en Scania-Vabis L75 i metall som var rätt stor. Han han bygga motorhuv, front, kofångare skärmar och ram med de 2 främre hjulen monterade. Vet inte om det var i skala 1:50.

Nu är det så att detta var på 60-talet och jag vet inte om han har den kvar eller vad som hände med den. Han är nu i 80-årsåldern kan jag tro och bor i Skellefteå.

Modellen var superb, med BeGe-hytt men alltså långt ifrån färdig.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Famo58 » 09 maj 2008, 22:28

Tack för ovan/nedanstående svar. Jo visst är det vitmetall vi talar om, och jag ber om ursäkt att jag inte var riktigt tydlig på den punkten. Storleksmässigt är en tvåaxlig dragbilsmodel i skala 1:50 cirka 100 - 120 mm lång som totallängd räknat. Dock tror jag inte att de modeller som jag efterfrågar fanns på 60 talet utan vad jag kommer ihåg fanns dom i tidningen Trailer på 80 talet eller möjligen sent 70 tal. Det gör egentligen den beskrivna modellen från 60 talet ännu mer intressant och är det någon som vet vad det kan vara för något välkomnas alla förklaringar. Jag har nämligen aldrig hört talas om byggmodeller från den här tiden.
Famo58

Inläggav Lars-Gunnar » 10 maj 2008, 00:36

Den modell av den Scania-Vabis som jag talade om var ingen byggsats. Den var handknackad av en mycket händig man. När man såg den var det otroligt att han hade kunna åstadskomma en lastbil som man såg vad den föreställde. Det var som en mikro 75:a.

Men det är ju rätt denna modell fanns inte att köpa som byggsats 1960 antar jag.

Lars-Gunnar

Inläggav Bo Norvinge » 11 maj 2008, 18:26

Tidningen Trailer sålde runt 1982 några engelska Heavy Goods vitmetallbyggmodeller i skala 1:50.
Det var Scania-Vabis LB76, Scania LT146 och R142 samt Volvo F86. Alla dragbilar.
Något senare kom P112 dragbilen och T112 med dumperflak.

LT146: an vill jag minnas har tagit slut. En Volvo F88 med olika grillar och en Scania-Vabis L71 Regent presenterades under det tidiga 90-talet.
I början av 90-talet köpte jag några modeller och snickrade ihop dessa.
Det var på den tiden man hade tid till förfogande.

vitmetall.60-70.BN.jpg
vitmetall.60-70.BN.jpg (84.54 KiB) Visad 20221 gånger

Heavy Goods F86, F88 och LB76.

vitmetall.40-60.BN.jpg
vitmetall.40-60.BN.jpg (82.76 KiB) Visad 20221 gånger

1993 hittade jag även vitmetallbyggsatser från vad jag tror en holländsk tillverkare.
Volvo Raske/Starke och en L51. Dessutom fanns en LS51 (6x2) med skåp vars förebild med säkerhet var Spronsens LS51.
Regenten är från Heavy Goods.
Modellerna behöver ofta modifieras då hytter och påbyggnader kan vara holländska och proportionerna helt uppåt väggarna.
Coca-Cola-Volvons Nyströmhytt var alldeles för hög och jag tvingades att sänka den rejält. Den är fortfarande något för bred.
L51 blev en L10 då hjulbultarna bara var 8. Den holländska hytten modifierades till att likna en Be-Ge med enkel bakruta.

En Scania L110/111 tror jag kom i slutet av 90-talet och bör fortfarande finnas hos vissa välsorterade handlare.
LB76: ans gjutform används idag av Tekno-Holland för deras LBS76: or.

Maximodels har jag inte hört talas om men det kanske är dagens namn på gamla Heavy Goods?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Anders » 11 maj 2008, 20:20

Vilka minnen dina bilder väcker Bo! :D
Brukade alltid sitta och sukta efter modellerna från Heavy Goods i Trailer.

Skaffade sent omsider en modell av Scania Regenten, den är fortfarande inte färdig 13 år efter införskaffandet, men det ska väl bli av nu innan 2010 :wink:
Har modifierat flaket på samma sätt som på bilden. Annars hade proportionerna blivit lite väl udda.

Förresten, lite halvt OT, någon som kommer ihåg felstavningarna av Heavy Goods?
Heawy Gods kallades de bla vid något tillfälle :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 11 maj 2008, 20:24

När man ser på den sista bilden så ser det nästan ut som om ramen skulle vara spräckt bakom hytten. Det lutar bakåt så det inte ser normalt ut eller är det bildvinkeln som luras?

Inte meningen att kritisera. Modellerna ser ju annars väldigt fina ut. Modifieringar kan ju alldrig vara enkelt att göra. Jag vet byggare som tar delar från Italeri, Heavy gods och andra tillverkare för att få så verklighetstrogen bil som möjligt. I trailer har man ju sett verkligen snygga byggen. Vet en som byggt i papp eller resin. Vad man saknar är snygga byggen på Scania-Vabis Regent och Volvo Titan på den tid det begav sig.

Här är en länk till modeller av Börje Jönssons lastbilar. Bläddra ner till botten. http://hem.bredband.net/b113915/one/borje.htm

Lars-Gunnar

Inläggav Famo58 » 11 maj 2008, 21:18

Verkligen trevligt att det lägges upp foto på era fina skapelser, ser gärna mer av samma slag. Mycket märkvärdigt att så pass fina modeller inte finns till försäljning längre. Kanske beror det på utslitna formar.
Famo58

Inläggav Bo Norvinge » 11 maj 2008, 21:36

Lars-Gunnar skrev:När man ser på den sista bilden så ser det nästan ut som om ramen skulle vara spräckt bakom hytten. Det lutar bakåt så det inte ser normalt ut eller är det bildvinkeln som luras?

Jag fick springa ut och kolla och såg att så var fallet.
Det avhjälptes snabbt genom att försiktigt bryta rätt. Det kändes nästan som att böja bly eller tenn.
Anledningen är att vitmetallen är såpass mjuk och modellerna tunga. Med tiden säckar ramen något.
Jag roade mig att väga dessa.
Den tyngsta var L10:an med mjölkkrukor. Den vägde över 800 gram.
Den lättaste, LB76:an, vägde bara 270 gram.
Jämfört med en Volvo Viking/Titan dragbil från Tekno Danmark som bara väger 140 gram.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Bo Norvinge » 11 maj 2008, 21:48

Goda nyheter!

Ett flertal modeller finns att köpa!
Man får punga ut med mellan 650 och 1095 kr.

L/LS110:an kommer från Smiths.
L51:an och Starken kommer från Kim Classic.

Som sagt så lyste LT146:an med sin frånvaro men det fannas flera andra intressanta modeller som varit mig obekanta.
Tyvärr så är det ett bra tag till pension.

http://home.swipnet.se/titandesign/03.htm
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Famo58 » 11 maj 2008, 22:28

Man tackar för tipset men Jonas på Titandesign har jag varit i kontakt med, men han kan tyvärr inte ordna några av de önskade modellerna. Han byggde/bygger(?) annars ruggigt fina modeller.
Famo58

Inläggav Famo58 » 19 maj 2008, 22:22

När vi ändå talar om lastbilsmodeller kan jag inte låta bli att tipsa om en Titan/Viking modell i skala 1:50 som jag nyligen hittat. Se länk nedan. Riktigt skoj med en , som det ser ut vettig Volvohytt. Dyr men kommer nog ändå att inköpas. Hittar någon annan bättre foto så mottages det tacksamt. Även synpunkter på modellens förebildsriktighet skulle vara roligt. Min egen synpunkt är att aluminiumlämmarna ser lite för moderna ut till dragbilen. Men kanske jag har fel. När började man egentligen med den typen av lämmar? Har även försökt att hitta tillverkarens (TRU) hemsida utan resultat. Någon som vet?

http://www.msw-modelle.com/Shop/artikel ... ?158-00013
Famo58

Inläggav marco braas » 21 maj 2008, 20:21

HEJ,
It's not t.r.u but a t.m.u model.
its built from tekno parts.
i know that tmu sold it in a kit form.
marco

i will try to find them on the net
marco braas