Tack Stina!
Bra att ha det nedskrivet, gör inget att vi kom ifrån trådens ämne lite.
Det jag skrev om Turbo-aggregat som havererade på grund av den enkla avgasbromsen som fanns på F88:orna kan jag orda lite mer om. Det var en verkmästare på LIBA verkstaden i Helsingborg som gav mig förklaringen efter det han först frågade mig vilka destinationer jag brukade köra på. Det var mestadels Österrike och när han fick veta det förstod han mitt sätt att klara utförbackarna, dvs man motorbromsar på låg växel och på grund av den branta lutningen tvingas man efterhand byta till högre växlar, sedan gör man en vanlig inbromsning till mycket låg hastighet och börjar om proceduren. Med detta förfarande förhindrar man att den konventionella bromsen överhettas som den skulle ha gjort om den hade använts hela tiden.
Med 23 ton plåt i lasten hade alternativet varit att välja en så låg växel som 2:an och hjälpbromsat något litet. Med hjälp av punktbromsning och uppväxling kunde utförskörningen klaras på lite kortare tid. Att turbon inte höll för detta körsätt berodde på att när man flyttade vänsterfoten från avgasbromsens fotkontakt till kopplingspedalen vid onormalt högt motorvarvtal, accelererade turbons varvtal till hastighet som dåvarande turbolager inte klarade. Det var den förklaring jag fick och den köpte jag, avgasspjället monterades av.