Bokfråga

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bokfråga

Inläggav Bengt Gustafsson » 17 okt 2013, 09:25

Hej veteranvänner!

Ibland poppar det som bekant upp saker i huvudet när man minst anar det; under ett besök på biblioteket, när mina barn var små, fick jag syn på en lastbilsbok på barnavdelningen.

Det var en ganska omfattande skrift med många fina bilder. Författaren och fotografen hade följt med en ASG linjebil (F12:a?) från Västerås (med stor reservation för minnesbilderna) till Göteborg och hem.

Det fanns foton både från färden i sig och lotsens arbete, tror jag. Någon på slutet visade också hur linjechauffören väntade in ekipaget nära ASG-terminalen i Gullbergsvass.

Det är säkert 10-15 år sedan jag såg den och jag har letat efter den nu igen, men förgäves. Så frågan är, vet någon vilken bok detta är/var, åkeriets och chaufförens namn etc?

Mvh
Bengt Gustafsson
Klassiska Lastbilar
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke

Re: Bokfråga

Inläggav Lars-Gunnar » 17 okt 2013, 18:04

Har du kollat med bibloteket?

Klart att det är vanskligt för de som jobbar där har nog inte lastbilar som främsta intresse fast det behöver man ju inte ha och så är det långt tillbaka. Jag gissar att de som ev. minns den är folk som gått i pension. Men jag vet att på loppisar kan man finna allt möjligt om man har tur.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Bokfråga

Inläggav Sudde52 » 18 okt 2013, 14:29

En möjlig författare är Gustaf Hellsing, han har gett ut bilderböcker om sop- och brandbilar bl.a
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Bokfråga

Inläggav Bengt Gustafsson » 19 okt 2013, 14:02

Tack för svaren så långt. Vi får se vad det kan ge.

Hittar jag boken eller uppgifter så kan det bli något till Klassiska Lastbilar.

Mvh
Bengt G
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster