Lastbilschaufförer från 1970 -talet med träskor.

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Lastbilschaufförer från 1970 -talet med träskor.

Inläggav Åkarns Kalle » 05 sep 2013, 17:42

Gällande träskor blev körläraren på trafikskolan INTE glad när jag kom i träskor dom fick jag vackert lägga i baksätet och köra barfota
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Lastbilschaufförer från 1970 -talet med träskor.

Inläggav herrstina- » 05 sep 2013, 21:17

Jag har genomlidit tre uppkörningar, bil, buss och lastbil i nämnd ordning. Alla genomfördes med träskor av den svarta modellen, utan protester från någon av de inblandade.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lastbilschaufförer från 1970 -talet med träskor.

Inläggav mariberglund » 06 sep 2013, 13:54

mariberglund skrev::D Tack för alla svar!

Och framför allt tack för den intressanta historien och fina bilder :D

Jag fann häromdan när jag gogglade på 1970 -talet och träskor det här:

http://gd.se/folkfamilj/folksant/1.1045 ... et?m=print

När jag läste detta så blev jag "Extremnt" nyfiken ..på dessa träskor :D

Vänlig Hälsning
Mari Berglund


Är det någon som vet något om artikeln från länken ..om det kan vara gd Gefle Dagblad??
1974 då Stortorget senast byggdes om och fick både värmeslingor och nya plattor. Personen på bilden körde lastbilen och transproterade grus. Notera typiska 1970-talsattribut som utsvängda jeans, väst och vita träskor!

Henry B. Carlsros heter den unge mannen och han minns att han körde gruset till torget
/ Mari Berglund
Användarvisningsbild
mariberglund
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 26 jan 2011, 14:44

Re: Lastbilschaufförer från 1970 -talet med träskor.

Inläggav LarsJo » 06 sep 2013, 15:25

Det är taget ur Gefle Dagblad. Mannen på bilden är Henry B Carlsros, var ett riktigt original i Gävle. Vi kallade honom "Elvis" när han cruisade fram i sin rosa Camaro på 80-talet på "raggen" i Gävle.
På den tiden var det något mycket speciellt när en person på 40+ åkte raggarbil, inte normalt alls. I dag är nästan alla som åker raggarbil 40+ om inte 50+ eller 60+...
Mycket speciell person. Den som vill veta mer om denne man som avled 2011 kan googla på namnet, så kommer en del info upp. Tror inte att han var chaufför speciellt länge dock. /Lars Jonsson
LarsJo
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 nov 2010, 19:37

Re: Lastbilschaufförer från 1970 -talet med träskor.

Inläggav mariberglund » 06 sep 2013, 16:16

Tack Lars för informationen .

Alla människor bär på sin egna historia .

Jag kommer ursprungligen från värmland runt trakterna Sunne /Arvika och där var det inte en ovanlig syn att få se "motorburen ungdom" som körde dessa fordon som kallas raggarbilar..yngre killar och äldre killar även även unga tjejer och lastgamla tanter.så har det alltid varit under 80-90 -talet :D .

Vänlig Hälsning
Mari Berglund
Användarvisningsbild
mariberglund
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 26 jan 2011, 14:44

Re: Lastbilschaufförer från 1970 -talet med träskor.

Inläggav pekka k » 09 sep 2013, 11:32

Själv hade jag träskor för jag körde slam-spolbil i några år och det var många ombyten till rem overall och stövlar mm mina trä tofflor var svarta med hälband samt att
det var den mjuka modellen,

Raggarbilar har jag haft flera och delägare i flera men jag hade en Dodge dart som vinterbil ett tag och körde bubbla på sommaren istället :)
Mvh:Pekka.
pekka k
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 17 mar 2008, 14:08
Ort: VARA

Re: Lastbilschaufförer från 1970 -talet med träskor.

Inläggav Anders Roger Larsson » 09 sep 2013, 19:29

LarsJo skrev:Det är taget ur Gefle Dagblad. Mannen på bilden är Henry B Carlsros, var ett riktigt original i Gävle. Vi kallade honom "Elvis" när han cruisade fram i sin rosa Camaro på 80-talet på "raggen" i Gävle.
På den tiden var det något mycket speciellt när en person på 40+ åkte raggarbil, inte normalt alls. I dag är nästan alla som åker raggarbil 40+ om inte 50+ eller 60+...
Mycket speciell person. Den som vill veta mer om denne man som avled 2011 kan googla på namnet, så kommer en del info upp. Tror inte att han var chaufför speciellt länge dock. /Lars Jonsson


Personligen tar jag illa vid mig när man kallar alla amerikanska bilar för "raggarbilar". En raggarbil är för mig en mattsvart, buckligt och rostig Chevrolet Impala och liknande med en skrålande ölflaskekastande besättning - inte en välvårdad/välrenoverad amerikansk bil i prisklassen 200 - 300,000 kronor eller mer.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Lastbilschaufförer från 1970 -talet med träskor.

Inläggav Bo Norvinge » 09 sep 2013, 23:19

Roger Larsson skrev:
LarsJo skrev:Det är taget ur Gefle Dagblad. Mannen på bilden är Henry B Carlsros, var ett riktigt original i Gävle. Vi kallade honom "Elvis" när han cruisade fram i sin rosa Camaro på 80-talet på "raggen" i Gävle.
På den tiden var det något mycket speciellt när en person på 40+ åkte raggarbil, inte normalt alls. I dag är nästan alla som åker raggarbil 40+ om inte 50+ eller 60+...
Mycket speciell person. Den som vill veta mer om denne man som avled 2011 kan googla på namnet, så kommer en del info upp. Tror inte att han var chaufför speciellt länge dock. /Lars Jonsson


Personligen tar jag illa vid mig när man kallar alla amerikanska bilar för "raggarbilar". En raggarbil är för mig en mattsvart, buckligt och rostig Chevrolet Impala och liknande med en skrålande ölflaskekastande besättning - inte en välvårdad/välrenoverad amerikansk bil i prisklassen 200 - 300,000 kronor eller mer.


Bör tilläggas:
Mycket pepitatejp.
Höbal, jeepdunk och reservhjul på takräcket.
Och sydstatsflagga samt rävsvans.

Finns visserligen många som kallar sig själva raggare och glider omkring i superfina åk. Ofta en äldre generation som under alla år kämpat och sparat ihop till sin felfria drömbil. De som på 70-talet fick nöja sig med gammal Amazon...eller i bästa fall en Impala pilsnerhäck.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Lastbilschaufförer från 1970 -talet med träskor.

Inläggav herrstina- » 04 okt 2013, 08:43

Jag såg just sonens klassfoto från läroverket där han ska få sin tunga behörighet, på bilden reagerade jag över att några av eleverna hade "tofflor" på fötterna.
Skolan har inga invändningar mot att eleverna har träskor med eller utan stålhätta/hälrem under övningskörningen.

Det borde rimligen innebära att det inte finns juridiska restriktioner runt detta.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Föregående

Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron