av herrstina- » 15 jan 2013, 23:01
När du lyft mittsektionen på instrumentbrädan hittar du värmepaketet, paketet är delat en bit ner på sidan. Det sitter små metalklämmor runt hela skarven, pilla bort dom med en liten skruvmejsel. Du måste även plocka bort alla slangar till diverse värmeutsläpp, slangstudsarna är delade i över och underdelen. Minns jag rätt ska du även plocka bort en vire bakom vindrutan. Till defrosterspjället?
Det är två fläktar och det är viktigt att du ersätter med rätt, dom snurrar åt olika håll. Den ena har grått hjul, den andra vitt men jag minns inte vilken som är hö/vä.
Det finns ett motstånd också, på moderna bilar brukar fläkten gå på högsta hast om motståndet är kass, det borde vara samma på den här. Det är ganska många år sedan jag hade någon F7 så minnet sviktar lite.
Du ska var glad att du inte har en av de tidiga F7, där var inte värmepaketet delat så där fick hela maskineriet ut, om man inte fixade en egen skarv med tex. en varm kniv. Jag tror att skarven finns fom. 1980.
Jag kan glädja dig med att F7 är en av de absolut slitstarkaste bilar som tillverkats, kvalitetsvagn från västkusten från den gamla goda tiden.
Stina.