tiligere ägare av en Volvo Titan.

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

tiligere ägare av en Volvo Titan.

Inläggav volvotitan » 21 apr 2012, 22:55

Finns det någon här på forumet som kan hjälpa mig med historia och tidigare ägare av min titan? årsmodell 1960 Det är avställt i 90 07 30 och har registreret som klass 1 traktor med vändskiva och registreringsnummer CJL 346.Da jag kommer att vara mycket glad, när det är viktigt för mig att veta min bil historia, även om det har gått i Sverige.

Tack på förhand
hälsningar Frank
volvotitan
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2010, 09:16

Re: tiligere ägare av en Volvo Titan.

Inläggav S-V L44 » 21 apr 2012, 23:45

Om ingen i forumet känner igen bilen direkt och ger dig uppgifterna här eller via PM, så kan du i alla fall själv göra en sökning och beställning av en del uppgifter bland de svenska Riksarkiven.
Det som "komplicerar" är att bilen fått ett nytt registreringsnummer som infördes i Sverige 1972, och att den avregistrerats för mer än 20 år sedan. Då måste man vända sig till SVAR i Ramsele.
Det är så att man själv, via internet på Riksarkivets hemsida, kan söka om det finns några arkiverade uppgifter på det registreringsnummer som man är intresserad av.

Gå in på hemsidan http://www.svar.ra.se/
Klicka därefter på ”Fordon” i menyn till vänster, och det dyker upp ett nytt fönster.
Skriv sedan in det registreringsnummer som du vill söka uppgifter på. I ditt fall var det CJL346, och tryck på ”Sök”.
Då fick man fram 14 stycken träffar på just detta registreringsnummer. Det är mycket som tyder på att alla dessa träffar berör just ditt fordon. Men det är inte alltid det är på detta vis.

Den översta handlingen som benämns TDAT är en kopia av den gamla registreringshandlingen (på denna bör det finnas ett registreringsnummer av den gamla typen som vi hade i Sverige före 1972).
De övriga handlingarna som benämns REG kan beröra ägarbyte, besiktningar, obetalda skatter, oförsäkrat fordon, etc., etc..
Vill du beställa en eller flera kopior av handlingarna så klickar du i kolumnen till höger som heter ”Placera i kundvagn”
Alla kopior är mikrofilmade handlingar så kvaliteten kan variera en hel del.

Jag har själv beställt en hel rad kopior för mina egna fordon, men minns nu inte exakt vad det kostade. Jag har för mig att det kostar 10 svenska kronor per handling, men det visar sig säkert om du gör en beställning.

När du fått handlingarna med posten så tror jag nog också att det framgår av någon av dessa vilket registreringsnummer bilen hade som lastbil innan den blev omklassad till traktor klass 1.

Hittar du detta registreringsnummer så kan du gå vidare bland de andra svenska arkiven och förhoppningsvis därmed få fram alla de tidigare ägarna. Om du inte vet hur detta går till, så skriv en rad i forumet igen så kan jag (eller någon annan) guida dig framöver. Men det är lättare att beskriva exakt hur du skall göra om du får fram den länsbokstav (län = amt i Danmark) som det gamla registreringsnumret hade.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: tiligere ägare av en Volvo Titan.

Inläggav volvotitan » 22 apr 2012, 08:22

Hej Kjell N
Tack för informationen. Jag har beställt kopior av arkivet, sedan får vi se vad de visar mig
volvotitan
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2010, 09:16

Re: tiligere ägare av en Volvo Titan.

Inläggav S-V L44 » 20 maj 2012, 22:16

Hur gick det, Frank?
Har du fått kopior på några registreringsbevis ännu?
Jag beställde några kopior vid samma tidpunkt, dock inte för din bil, men jag har ännu inte fått något resultat i brevlådan. Det är nu en månad sedan.
Tydligen är intresset för att beställa gamla reghandlingar så stort att trycket på personalen ökat. Speciellt hos SVAR och Landsarkivet i Härnösand.
En gång tog det sex-sju veckor innan kopiorna kom.
Förr fick man uppgifterna inom ett par dagar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: tiligere ägare av en Volvo Titan.

Inläggav volvotitan » 22 maj 2012, 16:38

Hej Kjell

Det gick riktigt bra, jag beställde alla papper vid Riksarkivet 14stk.Det tog 4dage innan de var her.så det var snabbt
Eftersom jag kunde se bilen förste registreringsnummer så när det var spännande. Jag sökte på Riksarkivet igen och fick reda på att det var på landsarkivet i Uppsala jag kunde hitta bilens första ägaren. Jag fyllde i en ansökan om ett exemplar av den första regstreringsbevis. 3 dagar senare,var kopiorna i min brevlåda. mycket bra. :)

Bilen är en Volvo L49528 från 1960 och har varit Timmerbil från start med banke och Hiab lastapparat. kul
år 1967 kommer den att omregistreras för klass 1 men med lastapparat och ramen är nu kort (3800mm) hjulbas och monterad med vändskiva. Det finns 4 ägare från 67 till 1990, i perioden som en traktor, verkar det som det fortsätter att arbeta i skogen. så det måste sägas vara en Timmerbil. :D
manga tusind tack
for hjälpen
Frank
volvotitan
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2010, 09:16

Re: tiligere ägare av en Volvo Titan.

Inläggav Lars-Gunnar » 22 maj 2012, 19:10

Det måste vara en tidig L 495 1960. Vet egentligen inte när L 395 blev L 495 men den min far fick uppdraget att köra var säkert en 1963-års modell. Det verkar som om södra och mellersta Sverige kom i kontakt med L 495:an före Norrland eller så svamlar jag. Jag bodde i Västerbottens inland och var tämligen avskuren. Jag gick i skola i Skellefteå till 1962 och de långtradare som kom var L399 Titan Turbo. Det stod med vita stora bokstäver på bilens röda kofångare "Nya Volvo Titan Turbo 185 hk. Aldrig så jag någon L 495 då fast så många Volvo rullade förbi på riks 13.

Kan det ha varit en testbil åt Volvo eller en förserie? Vad har ni andra för erfarenhet av när den 230 hk starka Titanen först kom att bli allmän eller första gången den kom ut.

HIAB var väl kranen som kallades för lastapparat?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: tiligere ägare av en Volvo Titan.

Inläggav volvotitan » 22 maj 2012, 21:48

Hej Lars-Gunnar
Bilen är i dokumentet registrerades för första gången 1960 29/7 i Nordgårdshammar (Ludvika) Det är med en 185hk. TD96B motor och den gamla instrumentbrädan där mätarna sitter i mitten.
Ja lastapparat det är en Hiab kran :)
volvotitan
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2010, 09:16

Re: tiligere ägare av en Volvo Titan.

Inläggav sörenwärre » 24 nov 2012, 13:23

Hej Frank! jag tror att lastbilen är min fars, han köpte den ny vid Norlings Motor i Ludvika (volvo återförsäljare). Men gick runt Smedjebacken med timmertransporter åt Avesta Järnverk (Starbo bruk). Han hade lastbilen med år 1960 och 1966, bytte detta år till en 63ans Titan tippbil. Jag har letat efter gamla W-nummret men har ej hittat det. 1962-1963 blev den ombyggd med skogselefantkran (hiab). Bilen gick under smedjebackens lastbilscentral. Skulle gärna vilja se nån bild på hur bilen ser ut nu om det går bra! :)

Hälsningar Sören.
sörenwärre
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 nov 2012, 19:46

Re: tiligere ägare av en Volvo Titan.

Inläggav volvotitan » 12 dec 2012, 00:56

Hej Sören

Bilen reg nummer 1960 till 66 är w3361 och ägeren Knut konrad wärre kanske det är din fars :D .Jag köpte den av en kompis som köpte den i Ludvika som skogsvrak.Den sidsta reg. äger var Norells Mekaniska verkstad i Ludvika. min vän ville använda bilen för reservdelar.

Jag köpte bilen utan Hytt och började renovering.
som de flesta här på forumet vet, det tar många timmar.
Jag ligger några bilder från renoveringen.
Motor,kardan.bakväxel.vaxelåda och broms är renoverät
Vaxellådaen har nu 4-5 vaxel igen :D

Jag förväntar mig att det kommer att finnas fler bilder senare. Om du har mer information, bilder eller annan hører jeg gerne fra dig


Hälsningar Frank

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av volvotitan 12 dec 2012, 09:23, redigerad totalt 1 gång.
volvotitan
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2010, 09:16

Re: tiligere ägare av en Volvo Titan.

Inläggav volvotitan » 12 dec 2012, 01:10

Några fler bilder

Bild
Bild

Bild
Bild
volvotitan
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2010, 09:16

Re: tiligere ägare av en Volvo Titan.

Inläggav Lars-Gunnar » 12 dec 2012, 22:06

Snyggt renoverat volvotitan! Har du sandblästrat eller skrapat rosten?

Bilen påminner om L399 Titan Turbon som fanns på min fars arbetsplats och hade 2-axligt släp och körde timmer. Instrumentbrädan ser likadan ut och pedalbromsen med. Blir förvånad att det inte var en boggie men i Danmark körde man väl mycket med 2-axliga dragbilar och 3-axligt släp?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: tiligere ägare av en Volvo Titan.

Inläggav volvotitan » 13 dec 2012, 23:10

Hej Lars-Gunnar
Tack för de fina orden :D

lufttankar, fälgar, torped, och ramen är blästrad. Tvärbalkarna ersätts eller svetsad
I Danmark det fanns inte många dragbilar sextiotalet, var det oljebolagen som 2axliga dragbil och 1 eller 2axliga släp.
Det var förmodligen oftast med 2axliga dragbil och 2axliga släp
såsom kyletransporter.Jeg är inte riktigt tillräckligt gammal för att minnas början av sextiotalet :)

Hälsningar Frank
volvotitan
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2010, 09:16

Re: tiligere ägare av en Volvo Titan.

Inläggav volvotitan » 31 jan 2013, 23:14

Jag lovade tidigare att sätta fler bilder upp, så här kommer lite mer från renoveringen :D
Bild



hytten är målat och måste nu lyftas på bilen. :D

Bild
Bild
Bild
Bild

Här ser vi vad en Hiab elefant kan användas till :D

Bild
Den gamla damen väntar på hytten.
Bild
Bild

Då är hytten monterad och arbeta med interiören kan börja :)

Bild
volvotitan
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2010, 09:16

Re: tiligere ägare av en Volvo Titan.

Inläggav ScaniaLBS80 » 13 feb 2013, 01:43

Kul att se Titanen.
Min första bil var en lika dan. Enligt åkeriet jag körde för var bilen från 1960, den första modellen med servostyrning och tryckluftbromsar. När jag fick överta den hade bilen gått 100 000 mil som styckegodsare Dalarna-Stockholm och därefter som timmerbil. Motorn hade från början varit turbomatad men turbon fans inte kvar. Det fanns ingen diffspärr på den så man vaggande fram på snötipparna för att inte fastna
Jag körde snö med den en vinter i Mora.
Bilen slutade sitt som liftdumper fram till slutet av 70-talet.
ScaniaLBS80
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 mar 2008, 16:04
Ort: Lur

Re: tiligere ägare av en Volvo Titan.

Inläggav lokförare » 01 mar 2013, 17:55

mycket snygg renovering fortsätter det som du börjat
så blir det riktigt bra
bilen är en L495 och orginalmotorn ska vara en TD96B 185hk
om bilen varit nyleverad 1960 på hösten hade det varit
1961:års modell och den hade haft en turbomotor på 195hk
sedan kom 230-hästas motorn TD96C 1963
jag som gammal åkarson uppskattar dessa människor som har
möjlighet att restaurera de gamla bilarn och bevara dem till eftervälden
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Nästa

Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron