Kroon och Lång-Harry

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kroon och Lång-Harry

Inläggav LarsJo » 19 dec 2010, 14:59

Startar här en ny tråd. I Gävle hade vi två två legendariska åkare; Kroon och "Lång-Harry". Dessa båda herrar var i åkarsvängen från slutet av 50-talet ända in på 90-talet. Många är historierna om dessa båda, som egentligen hette John-Einar Kroon och Harry Johansson. Kroon lever fortfarande, men Harry gick tyvärr bort i höstas drygt 80 år gammal. Finns det någon på forumet som känner till någon av dessa, och kanske har någon historia att berätta?
LarsJo

Re: Kroon och Lång-Harry

Inläggav Thomas Almen » 19 dec 2010, 15:36

Kroon är ju en legend som sagt, å till all lycka fick jag ju se honom när jag var å tittade på släpet hos dig. En polisman, tillika f.d åkare, i Dalarna berättade att han lastat ihop med Kroon i Köping. På pejlingstängerna på Titanen hängde 2 tiolitershinkar, så polisen undrade om bilen led av Volvosjukan,(vattenläckage). -Nä, svarade Kroon, jag tankar på vägbyggen numera....Men skriv ner dina minnen av han Lars, det räcker långt det jag fått höra. Fanns ju flera såna där ljusskygga "åkare" förr. Gubben Niklas i Östersund t.ex. Invandrad skåning som alltid hade nytvättat ekipage, alla lampor hela och fräscha däck runtom. Men tillstånd, skatt å försäkring fanns inte med i åkeribudgeten. Blev bekant med en kille från Gävle?, på sent 70-tal, som åkte omkring i Sven Brändts gamla F89:a, Lill-Hasse vill jag minnas han kallades, körde för Fraktarna. Senare träffade jag han i Kilafors med en Ford Transcontinental? som Pålssons ägde. Verkade vara lite samma typ, gammal sjöman om jag minns rätt.
Thomas Almen

Inläggav Åkarns Kalle » 19 dec 2010, 18:13

Å i Gävle har ni ju även Gustaf Teodor Öman
som jag aldrig pratat med men sett några gånger under sommarn som gått

Jag vet inte om allt som sägs är sant
men jag vet iallafall att jag INTE kommer att vara så pigg när jag är 88år om jag nu blir det vilket jag inte tror

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav LarsJo » 19 dec 2010, 21:11

Jorå, så sant, vi har ju Gustaf Öman också. Han kör, sina 88 år till trots, yrkesmässigt mest varje dag med sin L76 tipp & kranbil från 1967. Många historier finns även om honom. Fick för första gången prata med honom i somras, en rätt rolig gubbe som verkar gilla att slänga käft. Inte alls så ilsken som ryktet säger(tror jag). De 88 åren gör att han inte gärna klättrar upp på flaket, utan drar ett symboliskt spännband längst bak. Kör utan baklämm ofta med utstickande gods. Går finfint att spänna utan att klättra; kroka i den utvändiga kroken längst bak på höger sida, slänga bandet över godset, och spänna i den utvändiga kroken längst bak på vänster sida...Snyggt blir det också!
LarsJo

Inläggav Åkarns Kalle » 19 dec 2010, 21:47

Jaha det var då fan att jag inte fick tillfälle och prata med honom då
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav erikjkpg » 14 feb 2011, 12:07

Jag körde på Finland i elva år, -97 till -08, och träffade Lång-Harry många gånger. Han höll igång trots åldern, fast ibland kunde det hända att han ropade på någon yngre förmåga "kom hit och backa åt mig unge, jag ser inte". Många roliga historier kunde han berätta bl a varnade han för att ta upp lifterskor, " jag tog upp en i Gränna -52, hon är kvar hemma än". En rolig prick som hade slitit hårt i hela sitt liv. En gång satt en chaufför och skröt på en färja om hur mycket han kört och frågade till slut Harry om vad han hade kört. Harry sa att han började köra timmer i norr åt två bröder och nu hade deras söner hört av sig och frågat om Harry kunde komma tillbaka för skogen hade vuxit upp igen :D
erikjkpg

Inläggav murarn59 » 21 feb 2011, 18:51

Hallo. från Gävle drev även den legendariske ASKO finn-pelle PELKONEN sitt åkeri från början. sen finns det många legendarer i finlandstrafiken från Gävle Jan-erik liljengren flyttade sen till norrtälje där han drev Norrtälje bilfrakt.sen har du NILS GLAD bodde väl i gävle han vart ju film stjärna i filmen KLIPPET där dom stal lastpallar o sålde till finland eddi axberg o ...... lindstedt var väl skådisar i den filmen
murarn59

Inläggav LarsJo » 28 feb 2011, 22:30

skanna0023.jpg
skanna0023.jpg (180.15 KiB) Visad 28384 gånger

Denna F88 ägdes av Pelle Pelkonen och kördes av en annan Gävle-profil; Reginald Sundberg på Saudiarabien 1975-76
LarsJo

Inläggav LarsJo » 28 feb 2011, 22:32

En bild på Pelle Pelkonen när han var på väg att göra det stora jobbet under en resa till Saudi.
Finn-Pelle Pelkonen på väg att skita.jpg
Finn-Pelle Pelkonen på väg att skita.jpg (237.39 KiB) Visad 28383 gånger
LarsJo

Inläggav murarn59 » 01 mar 2011, 18:08

Jag var på cykelsemester på gotland i juli 96 med Reginald o Asko .dom drog lite historier om livet på mellanösternkörningen då om en annan känd gävle profil Kjelle-Flinta.som körde åt Benedik ohlsson från gävle trakten på finland senare
murarn59

Inläggav LarsJo » 02 mar 2011, 21:34

Minns inte Kjelle-Flinta, däremot Benedikt Olsson. Jag hade mycket med honom att göra under min tid som Volvo-säljare i Gävle. Han trafikerade Stockholm-Helsingfors för Bilspedition/scansped, och hade fem-sex ekipage. Dessa gick mycket lite mil eftersom de stod på färjan varje natt. Tyvärr dog Benedikt för tio-tolv år sedan. Hos honom jobbade även "Turk-Pelle", en mycket sympatisk man som hade suttit fängslad länge i turkiet, felaktigt anklagad för smuggling tror jag. /Lars Jonsson Gävle
LarsJo

Inläggav murarn59 » 05 mar 2011, 18:41

Jag får väl berätta en historia om Kroon. som Janne liljengren berätta för mig den ska vara sann.Kroon hade lastat ett lass virke nånstans i norrland till södra sverige.men nånstans neråt Norrköping började Kroon att räkna då kom han underfund med att priset för frakten av virket var för dåligt.han ringer upp sågverksägarn o talar om problemet att han behöver mer pengar till frakten.men sågverksägaren säger att priset gäller det är så uppgjort-men den rådige Herr Kroon finner en lösning på problemet han letar upp en traktor med gafflar o lossar lasten på platsen och utrycker HÄR TOG PENGARNA FÖR LASSET SLUT. jag tror jag har återgivit storyn som jag fick berättat nångång på 80 talet av Janne l Kenth j Norrtälje
murarn59

Inläggav Thomas Almen » 05 mar 2011, 21:53

Får väl ta en annan klassiker som jag fått mig berättad om Kroon av flera av varandra oberoende källor. Vid nåt tillfälle tog han upp en liftare, som efter ett tag fick hjäpa till att köra. Utanför Heby blir ekipaget stoppat av polis. Kroon sitter på tigande på högersidan, och frågar efter ett tag; "Tar det här lång tid?", -Ja, svarar en av poliserna, "Kroon brlkar aldrig ha några dokument i ordning". " Då får jag leta mig en annan skjuts," säger Kroon, tar matväskan å kliver ur för att ställa sig och lifta....Nästan samma bravad, fast grövre, gjorde Gubben Niklas vid ett tillfälle. Han hade fått med sig en hjälpare, en något kriminellt lgd fyr om lystrade till namnet "Lufsen". Han var dock en väldigt duktig chaufför, men saknade en så viktig detalj som körkort. Vid tillfället led dessvärre även Niklas av samma åkomma, och givetvis var polisen aktiv den kvällen. Så när dom blev varnad av en kollega, säger Niklas;"Nu får du köra Lufsen, för jag har inget körkort". "Tror du jag har det då?", blir svaret. Hursomhelst skulle en konstapel köra ekipaget till närmsta polisstation, men efter en bit plockar Lufsen fram 200 kr. och en stor skiftnyckel, säger åt konstapeln att stanna och kliva ur...Den andre konstapeln hade åkt i förväg, så han märkte aldrig att dom hade stannat. Därefter fortsatt dom resan utan konstapel....Några efteräkningar hörde jag aldrig om, förmodligen körde dom inte där på ett tag.
Thomas Almen

Inläggav JohanW » 05 mar 2011, 22:48

LarsJo skrev:Minns inte Kjelle-Flinta, däremot Benedikt Olsson. Jag hade mycket med honom att göra under min tid som Volvo-säljare i Gävle. Han trafikerade Stockholm-Helsingfors för Bilspedition/scansped, och hade fem-sex ekipage. Dessa gick mycket lite mil eftersom de stod på färjan varje natt. Tyvärr dog Benedikt för tio-tolv år sedan. Hos honom jobbade även "Turk-Pelle", en mycket sympatisk man som hade suttit fängslad länge i turkiet, felaktigt anklagad för smuggling tror jag. /Lars Jonsson Gävle

Benedikt och "Turk-Pelle" är bekanta profiler för Österbottniska chaufförer också. Jag har nog hört historien, i andra hand, om Pelles fängelsevistelse. Om jag inte minns fel fick han börja jobba dagtid utanför fängelset och fick då kontakt med besättningen från en svensk segelbåt och flydde med dem. Säkert finns det någon som vet mer om det här.
Senast redigerad av JohanW 07 mar 2011, 21:58, redigerad totalt 1 gång.
JohanW

Inläggav LarsJo » 06 mar 2011, 00:24

murarn59 skrev:Jag får väl berätta en historia om Kroon. som Janne liljengren berätta för mig den ska vara sann.Kroon hade lastat ett lass virke nånstans i norrland till södra sverige.men nånstans neråt Norrköping började Kroon att räkna då kom han underfund med att priset för frakten av virket var för dåligt.han ringer upp sågverksägarn o talar om problemet att han behöver mer pengar till frakten.men sågverksägaren säger att priset gäller det är så uppgjort-men den rådige Herr Kroon finner en lösning på problemet han letar upp en traktor med gafflar o lossar lasten på platsen och utrycker HÄR TOG PENGARNA FÖR LASSET SLUT. jag tror jag har återgivit storyn som jag fick berättat nångång på 80 talet av Janne l Kenth j Norrtälje

Första gången jag träffade Kroon var 1976 då jag var 11 år. Min far hade köpt en lång enaxlad trailer, drygt 16 meter lång (fd spåntrailer från Lundstams) av den legendariske Eire Dahlberg från Haparanda. Trailern skulle hämtas vid Dahlbergs upplag hos åkaren Selén utanför Bollstabruk. Farsans dragbil var inte klar, så Einar Kroon lejdes för att dra hem trailern till Gävle. Med på resan var jag och min pappa. Jag tyckte att farbror Kroon var en skojig typ, men blev lätt "skrajsen" när vi rullade ner för backen in i Härnösand, då Kroon utbrast: -Där har man bott! samtidigt som han pekade mot fängelset. Transporten hem gick bra och när de båda skulle göra upp det ekonomiska utspelades ett skådespel av typisk Kroon-modell:

Farsan skrev ut en check på det överenskommna beloppet och gav till Kroon som kritiskt granskade densamma.

-Men herr Jonsson, det ska ju vara moms också, sa Kroon.
-Du har väl aldrig betalat moms, Kroon, sa farsan.
-Jo, moms ska det vara, sa Kroon.
-Okej, få hit checken sa farsan, och rev densamma varefter han skrev ut en ny check vars belopp hade adderats med momsen.
-Men Kroon, nu måste jag få ett kvitto av dig, sa farsan samtidigt som han räckte över checken.
Kroon reste sig och började gå mot utgången på vårt kontor.
-Men Kroon, sa farsan nu med lätt upprörd stämma, -nu måste jag få ett kvitto av dig!!!
Kroon som nu nått dörröppningen vände sig om och sade;
-Herr Jonsson, momsen tillfaller mig! Sedan gick han.

Härom året när jag träffade Kroon, påminde jag honom om denna händelse som inträffade drygt trettio år tidigare. Kroon tänkte efter och sade sig minnas episoden, samtidigt som han sade:

-Ja, det var tider det, staten höjde momsen titt som tätt, så då hade man "löneglidning" ofta...

Detta var en typisk Kroon-historia. Gemensamt för alla dessa historier om denna man är att de snarare är underdrivna än överdrivna. När det gäller John-Einar Kroon överträffar verkligheten alltid dikten.../Lars Jonsson Gävle
LarsJo

Nästa

Återgå till Efterlysningar