Efterlysning AB J.P Bergkvists Åkeri.

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Efterlysning AB J.P Bergkvists Åkeri.

Inläggav Bo Norvinge » 07 apr 2007, 22:51

Återigen gör jag ett försök att efterlysa dokumentation och fotografier angående ett Göteborgsåkeri vid namn AB J.P Bergkvists Åkeri.
Adress Odalgatan 3 på Hisingen.
Åkeriet grundades 1918 av kajåkare John Patrik Bergkvist (1885-1963). under 20-talet gjordes en del uppköp och sammanslagningar. Åkeriet gick en kortare period under namnet Bergkvist & Olofsson med adress Sankt Eriks Torg. 1928 blev J.P ensamägare och 1940 registrerades AB J.P Bergkvists Åkeri. John Patrik Bergkvist drev åkeriet fram till sin bortgång 1963. J.P Bergkvist Åkeri var under 50-talet Göteborgs största åkeri. Under 60- och 70-talen ändrades ägarförhållandena ett antal gånger. Den sista perioden före konkurserna i slutet av 70-talet drevs åkeriet av Roland Ljungkvist (under namnet Walter Gustavssons Åkeri) som kom från Gårda Centrums Lastbilscentral.
Under 60-, 70-talen var bl.a. Volvo, Wittboldt, Granitkompaniet, Fosselius & Alpen och flera skeppsvarv åkeriets kunder.
JP Bergkvists Åkeri försvann 1979 och resterna togs över av Druves Åkeri, som även det idag är borta.

All dokumentation som fotografier, handlingar, tillstånd, protokoll m.m efterlyses.
Även reklammaterial och personliga minnen samt berättelser eftersöks då företagets historia, trots sin storlek nästan fullständigt försvunnit. Delvis beroende på att företaget den sista tiden definitivt inte sågs som ett högstatusåkeri.

Bild
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Inläggav Stellan » 10 mar 2008, 23:24

Jag hittade ett par sidor om J.P. Bergkvist i en bok som heter "Åkerirörelsens historia inom Göteborgs och Bohus län", och är tryckt 1948. Det står en hel del om de åkerierna i Göteborg från gamla tider fram till 1947, så man får en rätt så bild av utvecklingen i den här delen av landet i alla fall. Hör av dig, så kan du ju titta igenom den i alla fall.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Bo Norvinge » 11 mar 2008, 18:02

Jo, jag har boken.
Perioden fram till 50-talet finns rikt dokumenterad i olika handlingar och böcker då JiPe figurerade i olika bolag och dessutom hade förtroendeuppdrag i ett flera organisationer. Efter JiPes död 1963 drevs åkeriet vidare av olika aktörer och det blev mer och mer osynligt och åkeriets status sjönk mer och mer.
Själv lekte jag på åkeriet som barn bland avställda Raskar och L76:or några år innan den sista och slutgiltliga konkursen var ett faktum.
Ett ytterst fåtal av hundratals lastbilar har blivit fotograferade.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Inläggav Stellan » 11 mar 2008, 18:16

Det känns lite extra tragiskt när gamla välskötta företag försvinner om man själv har haft nära kontakt med dem. Jag sörjer lite över att jag inte tog mer kort på EJAB:s bilar medan de fanns, jag tillbringade lite över femton år där...nu är ju det åkeriet borta också :(

Man kan ju undra om någon skriver en liknande bok i framtiden, och om det finns information om hur åkerierna verkade...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Bo Norvinge » 11 mar 2008, 18:29

Urklipp på Erland Johanssons tradare.

Bild
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Inläggav Stellan » 11 mar 2008, 18:36

Det var väl den gången åkarn fick ett telefonsamtal från en av chaufförerna att han måste köpa en ny backspegel. När åkarn frågar varför så säger killen...lastbilen ligger på den :lol:

Skämt åsido så är det alltid intressant att se bilder på något som man själv har varit delaktig i på något sätt. Detta måste väl nästan vara -60 tal om man tänker på att det är en 75 Super. Många tack i alla fall för att du vill dela med dig Bosse

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Bo Norvinge » 11 mar 2008, 18:51

Årtal är okänt men det var i skåne.
Bilinspektörer kom av en händelse till olycksplatsen strax efter att det hade hänt. Hjulen snurrade fortfarande!
Det blev kalabalik då de inte hittade chauffören. De trodde att han låg under bilen.
Jag kan meddela att chauffören var vid "god" vigör men valde att springa till skogs då han var något överförfriskad och blev aldrig ställd till svars för händelsen fram till sin sista levnadsdag i 2003.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Inläggav Stellan » 11 mar 2008, 18:53

Ahh...då vet jag vem det var. De talade om det ibland i början av -70 talet när jag började springa på åkeriet

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Efterlysning AB J.P Bergkvists Åkeri.

Inläggav mattis » 06 apr 2009, 20:48

Hej.
Jag jobbade hos druve 1979 när Thor Druve köpte Bergvist Åkeri.
Första bilden är tagen hos Druves Åkeri Wågmästarepltsen inne på gården.
Kolla Rennie på Hoyer han jobbade hos Druve med 1979.
Mvh Matti
mattis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 apr 2009, 16:28


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster