Packbox till drivaxel Volvo starke

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Packbox till drivaxel Volvo starke

Inläggav Pntools » 25 apr 2023, 18:46

Hej
Någon som vet var man får tag i packbox drivaxel till en Volvo Starke 63:a
Alla tips tas emot/Peter
Pntools
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 apr 2023, 16:01

Re: Packbox till drivaxel Volvo starke

Inläggav S-V L44 » 26 apr 2023, 10:46

Det kan finnas forummedlemmar som kanske har precis information för just din bil, men chansen är nog liten. Om jag inte har helt fel för mig kan Volvo Starke dessutom ha några olika typer av bakaxlar.

Bilproducenter tillverkar aldrig den här typen av delar själva, utan de köps in från olika, mer eller mindre stora tillverkare.
Jag skulle vilja påstå att den här typen av delar, t.ex. packboxar, kullager, etc., dessutom är mycket väl standardiserade internationellt så man behöver inte alls använda s.k. originaldelar från bilfabrikanten, så länge man väljer delar från välkända tillverkare. Undvik komponenter tillverkade i Asien om funktionen är viktig och att man vill ha en långsiktig hållbarhet. Är målet att renovera en traktorvagn, båtvagn, etc. så är dessa aspekter inte lika uttalade, utan då kan ett lågt pris vara mer intressant.
Biltillverkarna anger oftast sina egna unika reservdelsnummer för att man alltid skall vända sig till dem, men det lär finnas interna "översättningstabeller" eftersom man oftast gjorde sina inköp från minst två olika tillverkare.

Ibland, kan man precis som för t.ex. kullager, notera märkning, ingjuten, instansad, graverad, etc., på de gamla detaljerna om dessa inte blivit totalt förstörda.
Om man kan tyda gammal märkning så gör det sökningen enklare för att finna ersättningsdetaljer.
Om den gamla slitna detaljen inte ger någon indikation avseende detaljnummer, så kan man ju alltid mäta upp axeldiameter, diameter och djup på sätet, etc.. Detta bör man göra med skjutmått så att måtten blir så noggranna man kan få dem.
Vid dessa uppmätningar skall man också undersöka axlar/säten efter slitage, grader eller andra skador. Finns det spår efter slitage på t.ex. axeln så hjälper nya packboxar föga att täta läckage. Då måste även axeln åtgärdas/bytas ut.

Genom åren har jag bytt en hel del kullager och packboxar i både fordon, hushållsmaskiner, elverktyg, m.m. genom att leta upp reservdelar utanför tillverkarens egna reservdelskataloger.
Jag har en del gamla kataloger liggande sedan min yrkesverksamma tid, men inget är inscannat. Dessutom är variablerna ibland stora om man skall mäta sig till rätt detalj.

Här är dock en länk till annat än gamla lastbilar, men kanske ändå kan ge vissa tips : https://www.drev.se/p-boxaro-ringar/pac ... efter_matt

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Packbox till drivaxel Volvo starke

Inläggav Pntools » 26 apr 2023, 13:20

Tack Kjell// Peter
Pntools
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 apr 2023, 16:01


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster