Tungfordonsmekaniker, hobby på Gotland

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tungfordonsmekaniker, hobby på Gotland

Inläggav dragdjur » 05 nov 2020, 21:40

På Föreningen Gotlandståget har dom ett antal intressanta projekt. Dom skall återskapa en rälsbuss av den typ som rullade på Gotland förut. Mekaniska delar finns till stor del. Och så skall dom återskapa en lite äldre motorvagn. Ungefär "rälsbussarnas föregångare". Delar finns där också.
Men dom har ett annat projekt som kunde passa den som är van att arbeta med tungfordon. Dom har två normalspåriga motortrallor, 1435 mm. Mindre lastbil med hytt, flak och bilkran. Det är olika kranar på dom, men för mig ser det ut som en FOCO och en HIAB-kran. Men det vet säkert andra mer om? Och trallorna går alltså på järnvägsräls med stålhjul.
På Gotland var, och är det ännu, 891 mm spårvidd. Av dessa motortrallor, som inte är i toppskick, vill dom spåra in till 891 mm och ta vara på användbara delar för att få en (1) användbar motortralla. (Sådant har hänt förr, så det är nog inget unikt. Tekniken finns) Däremot räcker inte alltid manskap till allt som måste göras. Och en annan sak, föreningen är ju ideell och vältrar sig inte i pengar. Så man skall nog inte tänka på betalt arbete. Men föreningsliv och kamratskap är värt en hel del.
Dom har även projekt med personvagnar och godsvagnar, som också kan behöva lite handräckning. Även byggnadsvård och underhåll förekommer.
Jag som skriver detta på eget bevåg (utan något uppdrag) är visserligen betalande medlem i Föreningen Gotlandståget, men jag är inte på något vis funktionär eller beslutsfattande eller något motsvarande. Men jag är till åren och sjuk och "krokig". Och dessutom bor jag inte på Gotland. Men jag skriver detta och överlämnar budskapet till dom som jag tror är läsare och debattörer på detta forum som känner att dom kunde passa in på Gotlandstågets behov. Antingen ni är mekaniker eller chaufförer eller bara intresserade. Kolla på deras hemsida Föreningen Gotlandståget. Läs mer om detta och ta till er allt vad dom har att bjuda på tillbaka. Jag skulle inte tveka om jag hade dom förutsättningar som man borde ha.
http://forening.gotlandstaget.se/
dragdjur
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 okt 2015, 20:25

Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron