Kroon och Lång-Harry

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Kroon och Lång-Harry

Inläggav akeri48 » 14 apr 2011, 02:33

JohanW skrev:
LarsJo skrev:Minns inte Kjelle-Flinta, däremot Benedikt Olsson. Jag hade mycket med honom att göra under min tid som Volvo-säljare i Gävle. Han trafikerade Stockholm-Helsingfors för Bilspedition/scansped, och hade fem-sex ekipage. Dessa gick mycket lite mil eftersom de stod på färjan varje natt. Tyvärr dog Benedikt för tio-tolv år sedan. Hos honom jobbade även "Turk-Pelle", en mycket sympatisk man som hade suttit fängslad länge i turkiet, felaktigt anklagad för smuggling tror jag. /Lars Jonsson Gävle

Benedikt och "Turk-Pelle" är bekanta profiler för Österbottniska chaufförer också. Jag har nog hört historien, i andra hand, om Pelles fängelsevistelse. Om jag inte minns fel fick han börja jobba dagtid utanför fängelset och fick då kontakt med besättningen från en svensk segelbåt och flydde med dem. Säkert finns det någon som vet mer om det här.

Flinta satt ju fängslad ganska länge i turkiet när han körde åt Sven Stjärnström, han hade tryckerimaskiner som myndigheterna hävdade att han försökte smuggla till motståndsrörelsen.Han började köra åt Berra o Bennedick efter att han hade släppts från tukia./Åke Ekström
akeri48

Inläggav sjömannen » 11 jan 2014, 23:15

Ojoj,,,har inte sett denna tråd innan,,här väcks minnen till liv. Lång-Harry,,eller "Zeke Varg" som vi i den "innersta" kretsen kallade honom finns ett otal historier om. Jag känner till många av dom,har även medverkat vid någon av alla dessa ofta dråpliga episoder som utspelats , jag vet oftast vad som är falskt o sant,,,,Jag började nämligen som "lärling" hos honom 1968.,,,Eller "Brosslare" som Harry kallade det,,ett gammalt utryck för hjälplastare enligt honom. Har av många blivit uppmanad att skriva en bok om alla strapatser, men avböjt. Man fick lära sig de ena o de andra,. Kanske inte så konstigt att man blev svartåkare själv, men de är väl preskiberat nu. Min första lastbil köpte jag av Harry och Skärberg,som även han va en profil på sitt sätt. Kroon har även funnits paralellt under resans gång. Harry och jag hade "telöverläggningar. varje lördag eller söndag " i över 30 års tid,ofta med en "lemonad" som tilltugg. Hustrun gick alltid ut när vi började resonera, vi umgicks oxo flitigt på ledigheten i våra husvagnar i Engesberg utanför Gävle,där det oxo "läskades" en hel del . Konstigt nog,vid hans begravning trodde jag att jag skulle få täffa många från den gamla tiden, från Finlandstrafiken andra gamla rävar,men bara Bosse Areving,(Bo Arnold) och jag var där från åkerisvängen. Får väl klura på om man ska"torgföra"en o annan episod framöver. Den tiden var man på åkerisvängens bakgård,,nu- 40 år senare är det fanimej snudd på kult. Vi får se hur det utvecklas..........forts kanske följer
Sjömannen
Senast redigerad av sjömannen 12 jan 2014, 00:27, redigerad totalt 1 gång.
sjömannen

Inläggav sjömannen » 11 jan 2014, 23:29

murarn59 skrev:Hallo. från Gävle drev även den legendariske ASKO finn-pelle PELKONEN sitt åkeri från början. sen finns det många legendarer i finlandstrafiken från Gävle Jan-erik liljengren flyttade sen till norrtälje där han drev Norrtälje bilfrakt.sen har du NILS GLAD bodde väl i gävle han vart ju film stjärna i filmen KLIPPET där dom stal lastpallar o sålde till finland eddi axberg o ...... lindstedt var väl skådisar i den filmen

Kunde dom ha en bättre"teknisk rådgivare" angående pallaffärerna än Nisse? Den tiden bodde han redan i Helsingfors
Sjömannen
sjömannen

Inläggav sjömannen » 11 jan 2014, 23:34

Thomas Almen skrev:Kroon är ju en legend som sagt, å till all lycka fick jag ju se honom när jag var å tittade på släpet hos dig. En polisman, tillika f.d åkare, i Dalarna berättade att han lastat ihop med Kroon i Köping. På pejlingstängerna på Titanen hängde 2 tiolitershinkar, så polisen undrade om bilen led av Volvosjukan,(vattenläckage). -Nä, svarade Kroon, jag tankar på vägbyggen numera....Men skriv ner dina minnen av han Lars, det räcker långt det jag fått höra. Fanns ju flera såna där ljusskygga "åkare" förr. Gubben Niklas i Östersund t.ex. Invandrad skåning som alltid hade nytvättat ekipage, alla lampor hela och fräscha däck runtom. Men tillstånd, skatt å försäkring fanns inte med i åkeribudgeten. Blev bekant med en kille från Gävle?, på sent 70-tal, som åkte omkring i Sven Brändts gamla F89:a, Lill-Hasse vill jag minnas han kallades, körde för Fraktarna. Senare träffade jag han i Kilafors med en Ford Transcontinental? som Pålssons ägde. Verkade vara lite samma typ, gammal sjöman om jag minns rätt.

Hej Thomas,,,,,Lill-Hasse,,,de är jag, jobbade åt Pålsson en korttid slutet 70

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Thomas Almen » 12 jan 2014, 21:05

Haha, precis som jag trodde då :D . Vi lasta ilag på Håstaholmen en gång, sen sprang vi ihop lite här å där.
Thomas Almen

Inläggav sjömannen » 12 jan 2014, 21:10

,,,,brukar bli så.......o de va väldigt kul att hitta detta Forum, finns garanterat en hel flock med gamla "vapendragare" som gömmer sig här :o
Hälsn Sjömannen
sjömannen

Inläggav Thomas Almen » 12 jan 2014, 21:45

Kul å höra att du lever, har skänkt dig en tanke inimellan. Jodu, här finns ömse figurer :wink:
Thomas Almen

Inläggav magirus » 12 jan 2014, 22:37

Thomas Almen skrev:Jodu, här finns ömse figurer :wink:

Å de ä då tur de, du Thomas, :D för de här är då verkligen läsvärt!
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav sjömannen » 12 jan 2014, 22:41

.....kanske man skulle börja spåna på en skrift,,,,intresse verkar ju finnas
Sjömannen
sjömannen

Inläggav magirus » 12 jan 2014, 22:45

Japp, tycker jag är en bra idé :D
Kör hårt!!! :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav 30Fredrik » 13 jan 2014, 08:44

Hej! Kanske Kroon Junior eller Sjömannen kan ge lite mer kött på benen om Kroons+Lång-Harrys Volvo Titan med Smedjebackstrailern jag skrev om i Tråden "Bättre Förr". Händelsen utspelades på Shellmotellet i Harmånger, kommer inte ihåg exakt tidpunkt, minnet sviker, men tror att det var i Juni 1968. Bägge två kom in på fiket och det blev en del snack som vanligt!! Kommer särskilt ihåg att dom hade varit upp till Haparanda med BEG.Lastilsdelar, Motorer+Växellådor+Axlar, till nån som såld grejor till Finland! Sedan hade det lastats virke nånstans på nervägen som skulle till Sala. Ringer det nån klocka? Skulle va skoj att vet mera om den Volvo Titan + Smedjebackstrailern som jag har ett svagt minnen av att den hade styrning bak. MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav sjömannen » 13 jan 2014, 10:59

30Fredrik skrev:Hej! Kanske Kroon Junior eller Sjömannen kan ge lite mer kött på benen om Kroons+Lång-Harrys Volvo Titan med Smedjebackstrailern jag skrev om i Tråden "Bättre Förr". Händelsen utspelades på Shellmotellet i Harmånger, kommer inte ihåg exakt tidpunkt, minnet sviker, men tror att det var i Juni 1968. Bägge två kom in på fiket och det blev en del snack som vanligt!! Kommer särskilt ihåg att dom hade varit upp till Haparanda med BEG.Lastilsdelar, Motorer+Växellådor+Axlar, till nån som såld grejor till Finland! Sedan hade det lastats virke nånstans på nervägen som skulle till Sala. Ringer det nån klocka? Skulle va skoj att vet mera om den Volvo Titan + Smedjebackstrailern som jag har ett svagt minnen av att den hade styrning bak. MVH. 30 Fredrik.

Jag minns trailern, va ett riktigt as, den va styrbar,(me den tidens mått), förmodligen hade dom vart upp till Eire Dahlberg i Haparanda (Haparanda Motor)med grejer.Han va kung den tiden på beg.lastbilar. Inget särskilt grepp om Titanen -det var ett antal såna i omlopp kan jag lova. En bil jag däremot aldrig kommer att glömma-det var Kroons mercedes,med 2 axlar fram o en bak o en hytt som va större än flaket.

Sjömannen
sjömannen

Inläggav 30Fredrik » 13 jan 2014, 12:19

Jaha,Då har vi fått en del info! Mercan, var det kanske en av Donalds från Stockholm, ett annat original i transportbranschen, körde på Kontinenten mest Schweiz och Frankrike. Firmanamnet var LTD-Spedition, vilket var enligt uppgift " Lite till Donald" Hur hade John-Einar och Lång-Harry det uppdelat, ägde dom bilarna ihop eller körde dom var för sej??? Man såg dom ju alltid ihop!!!! En annan fråga till en Gävlebo, Känner du "Lill-Vicke" Han lotsade åt Brobergs, det åkeri jag körde åt i mitten på 60talet först inget trafikkort, men sen alla licenser. Han körde ett tag åt Mats+Ola från Hedesunda innan han började hos Ågrens numera Gävle Fjärr!! mvh. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav sjömannen » 13 jan 2014, 12:47

30Fredrik skrev:Jaha,Då har vi fått en del info! Mercan, var det kanske en av Donalds från Stockholm, ett annat original i transportbranschen, körde på Kontinenten mest Schweiz och Frankrike. Firmanamnet var LTD-Spedition, vilket var enligt uppgift " Lite till Donald" Hur hade John-Einar och Lång-Harry det uppdelat, ägde dom bilarna ihop eller körde dom var för sej??? Man såg dom ju alltid ihop!!!! En annan fråga till en Gävlebo, Känner du "Lill-Vicke" Han lotsade åt Brobergs, det åkeri jag körde åt i mitten på 60talet först inget trafikkort, men sen alla licenser. Han körde ett tag åt Mats+Ola från Hedesunda innan han började hos Ågrens numera Gävle Fjärr!! mvh. 30 Fredrik.

Vet faktiskt inte varifrån Mercan kom, minns bara att de va den fulaste lastbil jag sett,,, :D :D , Ägarfrågan var väl vanligast att dom hade varsina åk,,,ofta att Harry sålde till Kroon. Från urbegynnelsen innan jag var med, körde han åt Harry åt Bilspedition. Lill-Vicke träffade jag för ca ett halvår sedan i Gävle, han bor sedan länge i Sthlm.

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 13 jan 2014, 18:14

Donald och Mercan (hade han inte 2 st, den ena utan dubbla framaxlar) minns jag och att han körde på Schweiz.
Samojeden från Helsingborg hade också en sådan Merca med dubbla framaxlar, körde fjädrar från Judenburg (Österike) till Scania på returen. Denna bil "förolyckades" i Tjeckoslovakien. Det lär finnas en bild på olyckan i tidningen "Lastbilen", något nummer från 50-talet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Efterlysningar