JohanW skrev:LarsJo skrev:Minns inte Kjelle-Flinta, däremot Benedikt Olsson. Jag hade mycket med honom att göra under min tid som Volvo-säljare i Gävle. Han trafikerade Stockholm-Helsingfors för Bilspedition/scansped, och hade fem-sex ekipage. Dessa gick mycket lite mil eftersom de stod på färjan varje natt. Tyvärr dog Benedikt för tio-tolv år sedan. Hos honom jobbade även "Turk-Pelle", en mycket sympatisk man som hade suttit fängslad länge i turkiet, felaktigt anklagad för smuggling tror jag. /Lars Jonsson Gävle
Benedikt och "Turk-Pelle" är bekanta profiler för Österbottniska chaufförer också. Jag har nog hört historien, i andra hand, om Pelles fängelsevistelse. Om jag inte minns fel fick han börja jobba dagtid utanför fängelset och fick då kontakt med besättningen från en svensk segelbåt och flydde med dem. Säkert finns det någon som vet mer om det här.
Flinta satt ju fängslad ganska länge i turkiet när han körde åt Sven Stjärnström, han hade tryckerimaskiner som myndigheterna hävdade att han försökte smuggla till motståndsrörelsen.Han började köra åt Berra o Bennedick efter att han hade släppts från tukia./Åke Ekström