1963 DAF Trailer Gamla Dragarelaget Hälsingborg

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

1963 DAF Trailer Gamla Dragarelaget Hälsingborg

Inläggav AlfonTrbg » 03 feb 2023, 15:43

Hej alla!

Jag har köpt en trailer, 1963 DAF, som gått hos Gamla Dragarelaget i He(ä)lsingborg.
Är det någon som möjligen sitter på lite info, kanske något foto av denna eller liknande? Kanske hela ekipaget?
Någon som vet vilken tillhörande dragbil som användes?

Tack och trevlig helg!
Bilagor
traierl.jpg
traierl.jpg (460.76 KiB) Visad 1408 gånger
in.jpg
in.jpg (308.57 KiB) Visad 1408 gånger
under.jpg
under.jpg (439.5 KiB) Visad 1408 gånger
AlfonTrbg
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 jan 2014, 12:22

Re: 1963 DAF Trailer Gamla Dragarelaget Hälsingborg

Inläggav Anders Ason » 04 feb 2023, 11:15

Kan inte bidra till din fråga tyvärr, men... det är väldigt trevligt om du vill och kan kan bevara detta unika transporthistoriska kulturarv.
Forumdeltagarna brukar överraska med sitt mycket stora kunnande. Så hopp finns.

Undertecknad Är ÅHS representant i Transporthistoriskt nätverk, ThN i regi av Arbetsam. Vi deltar även på Almedalsveckan så besök oss gärna.
ÅHS driver även Åkerimuseet i Örebro.

Några aktuella länkar:

https://arbetsam.com/natverk/transporth ... t-natverk/

https://arbetsam.com/

https://www.almedalsveckan.info/

http://www.akerimuseet.se


Ason79_400.jpg
Ason79_400.jpg (119.84 KiB) Visad 1383 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: 1963 DAF Trailer Gamla Dragarelaget Hälsingborg

Inläggav S-V L44 » 04 feb 2023, 12:43

Först av allt, så får jag gratulera till ett intressant och spännande nyförvärv.
Det måste väl vara trailern som jag under lång tid brukat se stående undangömd i ett hörn av en tomt när man passerat genom Nordanå (mellan Arlöv och Staffanstorp).
Varje gång man passerat tomten har man tänkt att stanna för att dokumentera den unika trailern med några bilder, men det har tyvärr inte blivit av. För en tid sedan noterade jag att den flyttats mer inåt gårdsplanen, och tänkte att nu kommer den att gå till skrot. Därför är det nu trevligt att se att den möjligen kan räddas till ett andra liv.

Jag har tyvärr inga uppgifter på den aktuella trailern, men kan bidra med några bilder från Gamla Dragarelaget i Helsingborg.
F.ö. är väl Dragarelaget något som kan jämställas med det som oftast kallas Stadsbudsföreningar på andra orter, t.ex. Malmö, Lund, Eslöv, m.fl. orter runt om i landet.
En del av deras verksamhet bestod i flytt av husgeråd, möbler, etc..
Gamla Dragarelaget är välkänt i Helsingborg (förut stavat Hälsingborg) sedan "urminnes" tider, men Gamla Dragarelaget fanns faktiskt också i Landskrona var jag växte upp. Om de var lierade med varann i de båda städerna vet jag inte, men färgsättningen var mycket lika om jag minns rätt.
Föreningen i Landskrona ombildades på 1950- eller 1960-talet så att den kom att kallas Dragarelagets Åkeri, men färgsättningen var fortfarande grå. Bl.a. minns jag åtminstone en av de två "stora" Mack-lastbilarna som man hade i sin verksamhet.
Delar av Gamla Dragarelaget i Helsingborg har också kallats Föreningen Grus & Grävning sedan en bit in på 1950-talet samt samt AB Godstrafik & Bilspedition sedan 1960-talet.
Sedan, för att komplicera det lite, så fanns det en förening i Helsingborg som hette Nya Dragarelaget.

Gamla Dragarelagets gamla logga i Hälsingborg såg ut som på denna bild.

Gamla Dragarelagets skylt på Sc-V L66 från 1965 - GAJ222 (tidigare M1752).JPG
Gamla Dragarelagets skylt på Sc-V L66 från 1965 - GAJ222 (tidigare M1752).JPG (64.23 KiB) Visad 1376 gånger

Skylten sitter på en renoverad Scania-Vabis L66 som ofta förekommer i diverse veteranlastbilssammanhang. Flertalet bilder finns i forumets bildsamlingar som kan beskådas här http://www.veteranlastbilar.se/ .
Här är en bild på en kranbil som användes vid byggandet av det nya pannhuset på Emsfors Bruk i Påskallavik 1959.

Emsfors Bruk Påskallavik - Nya Pannhuset 1959 - Mobilkran från Dragarelaget Helsingborg - 027-album1Ö0503.JPG
Emsfors Bruk Påskallavik - Nya Pannhuset 1959 - Mobilkran från Dragarelaget Helsingborg - 027-album1Ö0503.JPG (278.59 KiB) Visad 1376 gånger


Här är ytterligare ett par bilder med anknytning till Gamla Dragarelaget under 1950-60-tal, bl.a. en släpvagn.

Flyttbuss troligen Volvo av okänt årtal Gamla Dragarelaget Hälsingborg - Sannolikt 1940-tal.JPG
Flyttbuss troligen Volvo av okänt årtal Gamla Dragarelaget Hälsingborg - Sannolikt 1940-tal.JPG (358.99 KiB) Visad 1376 gånger

Släpvagn Gamla Dragarelaget Hälsingborg - 1332-2014 2.JPG
Släpvagn Gamla Dragarelaget Hälsingborg - 1332-2014 2.JPG (287.46 KiB) Visad 1376 gånger


Eftersom trailern verkar ha tillverkats 1963, så bör det ha funnits en lämplig dragbil åt den. Men det verkar som att det har varit ganska sparsamt med dragbilar i föreningen.
Den tidigaste, som jag (hittills) funnit är en Volvo s.k. långnos som finns beskriven här viewtopic.php?f=12&t=6999&p=51553&hilit=ekberg#p51553
I övrigt har jag endast funnit dessa :
- en 1967-års Sc-V L76
- ett gäng (närmare bestämt 8 stycken) Volvo F88:or av årsmodellerna 1967-68
Någon av dessa kan ju mycket väl ha dragit den berörda trailern vid något tillfälle, men det bör ju ändå ha funnits en dragbil från t.ex. 1950-talet eller tidigt 1960-tal som jag då ännu inte påträffat.
Volvo långnosen byggdes ju om till tippbil innan trailern anskaffades 1963, så den kan ju rimligen inte ha agerat dragbil åt trailern.

Jag undrar om Per Thomson som bor på Råå kan ha kontakter i Helsingborgsområdet som kan hjälpa till med att forska vidare i ärendet.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster