Min gamla A-traktor (Volvo Starke)

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Min gamla A-traktor (Volvo Starke)

Inläggav raggarbjarne » 05 dec 2016, 14:13

Ett riktigt långskott, undrar om någon kan ha en aning om vart min ungdoms a-traktor tog vägen?
Har slagit i vägverket och fått svaret att den är avregistrerad idag, vilket gör mig förvånad, då den rullade och gick för 15 år sedan. Naturligtvis kan den ha varit med om en olycka eller liknande?
Jag funderar på om den kanske rullar vidare med annan identitet, eller rullar som avregistrerad gårdsmaskin någonstans?

Jag vet att ägaren efter mig sålde den till Drevsta Bil & Maskin Kristinehamn. Den var då penselmålad i en mängd olika färger och saknade all form av flak.
raggarbjarne
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2016, 16:56

Re: Min gamla A-traktor (Volvo Starke)

Inläggav flak » 26 dec 2016, 18:04

Har du reg nr? Det förenklar en del kanske bild?
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Min gamla A-traktor (Volvo Starke)

Inläggav raggarbjarne » 27 dec 2016, 17:13

Jag återkommer, det ska finnas både reg. nummer och ngn gammal bild.

Själv har jag inte haft ngn glädje av reg. numret, då det endast meddelas att numret upphört.
raggarbjarne
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2016, 16:56

Re: Min gamla A-traktor (Volvo Starke)

Inläggav magirus » 27 dec 2016, 17:49

Man vänder sig till SVAR i Ramsele om det gäller ett ABC123-nummer.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Min gamla A-traktor (Volvo Starke)

Inläggav raggarbjarne » 28 dec 2016, 18:20

Okej! :)

Det visste jag inte? Jag har tidigare hämtat ut all information om andra fordon ur riksarkivet, men att man kunde få sådana här uppgifter, det visste jag inte.
raggarbjarne
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2016, 16:56

Re: Min gamla A-traktor (Volvo Starke)

Inläggav magirus » 30 dec 2016, 19:23

Om jag fått rätt uppgifter så har SVAR hand om den "tidiga delen" av ABC123-registret.
MEN, man måste kunna regnr för att kunna få ut kopia... allt enligt min källa på Landsarkivet i Härnösand.

SVAR är en del av Riksarkivet.

Lycka till :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Min gamla A-traktor (Volvo Starke)

Inläggav S-V L44 » 30 dec 2016, 19:43

Så här skrev jag till dåvarande Vägverket, nuvarande Transportstyrelsen, i ett enskilt ärende.
Hejsan,
Jag undrar hur man kan få uppgifter kring ett avregistrerat fordon?
Jag vet att man kan få fram uppgifter om fordon via de olika landsarkiven när det avser de äldre länsspecifika registreringsnumren. Vidare vet jag att man kan få fram uppgifter via Riksarkivet SVAR för fordon med de "nya" registreringsskyltarna som t.ex. avregistrerats mellan 1972-1994.
Men jag har ett exempel på ett fordon med den nyare registreringsskylten som jag gärna skulle vilja få fram uppgifter på eftersom sökning via SVAR inte gav någon träff. Det fordon som idag har berört registreringsnummer inte är det fordon jag söker uppgifter på.
Fordonets senaste registreringsnummer var XXXxxx. (Registreringsnumret kan eventuellt vara YXXxxx eller ZXXxxx - det foto jag har tillgång till är en aning svårt att tyda.) Fordonet är en Scania-Vabis lastbil förmodligen senast inregistrerad som s.k. A-traktor eftersom skattekvittot sitter på den främre två-radiga skylten.
Jag är mycket tacksam att få veta hur skall man kunna få fram uppgifter på detta fordon?
Det jag främst är ute efter är modellbeteckning och årsmodell samt helst även chassienummer. Bilens årsmodell och främst dess chassienummer är avgörande för mitt intresse att köpa in fordonet för reservdelar.
Med Vänlig Hälsning,

Svaret inklusive en kopia av det äldre registreringsbeviset i H-län kom inom några dagar. Dessutom helt gratis.
Stort heder till Transportstyrelsen.
Men som Magirus skriver, man måste ha ett litet hum om registreringsnumret.
Hur gick det med den eventuellt tilltänkta affären?
Jo, bilen visade sig vara lite väl "ny" för mitt vidkommande, årsmodell 1954 (eller snarare 1953 om man betänker fordonets chassienummer), så delarna passar inte till modellerna före 1953.
Men fordonsuppgifterna hamnade i alla fall i min stora databas.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Min gamla A-traktor (Volvo Starke)

Inläggav raggarbjarne » 04 jan 2017, 20:40

Någonstans ska det ligga en nummerplåt från den, får börja leta... :D
raggarbjarne
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2016, 16:56

Re: Min gamla A-traktor (Volvo Starke)

Inläggav raggarbjarne » 22 maj 2018, 16:20

CXC 722
raggarbjarne
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2016, 16:56

Re: Min gamla A-traktor (Volvo Starke)

Inläggav S-V L44 » 22 maj 2018, 18:58

Om du går in på SVAR:s hemsida för Fordonsarkiv 1972-1994 och söker på ditt regnummer så får du upp följande sida
https://sok.riksarkivet.se/fordonsarkiv ... dSok=False
Då ser man också alla tillgängliga dokumentnummer i arkivet för regnumret. (Ett regnummer som dock kan beröra flera olika fordon.)
Peka på Informationssymbolen som står jämte "REG" respektive "TDAT" så ser du vilka dokument det kan röra sig om inom varje dokumenttyp.
Eftersom en kopia av varje dokument kostar 10 kronor så behöver man inte "slösa med medlen" utan oftast bara beställa TDAT, vilken är en kopia av det gamla registreringsbeviset.
Men som nämnts behöver regnumret inte enbart härledas till just ditt fordon, så det kan finnas fler fordon med samma regnummer.
Tidsangivelsen kan också vara en ledtråd.
Förr brukade man skriva ut om dokumenten avsåg t.ex. personbil, släp, lastbil, etc., men den informationen verkar man ha slopat numera.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Min gamla A-traktor (Volvo Starke)

Inläggav Bo Norvinge » 22 maj 2018, 21:44

TDAT kan även vara ett dokument där mest bara ändringar som gjorts sedan tidigare registreringsbevis anges.
I fallet CXC722 tycker jag det verkar vara ett sådant TDAT. Registreringsbevisen brukar ligga bland de första i serien, men kan vara en miss vid pappersdopet kanske.
Ska du beställa så kan du lika gärna välja ut fem dokument då minimumavgiften är 50 kr vare sig du beställer en eller fem.
120 kr + porto om du väljer alla. Men det kan ju vara kul att se alla ägare. Har du otur är det många av- och påställningar.
Kolla bara upp så det var den bilen du söker som hade det numret vid den tiden. Annars kan det vara ett helt annat fordon.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Min gamla A-traktor (Volvo Starke)

Inläggav raggarbjarne » 23 maj 2018, 11:50

Tack, tack, tack!!
raggarbjarne
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2016, 16:56

Re: Min gamla A-traktor (Volvo Starke)

Inläggav raggarbjarne » 23 maj 2018, 12:13

Tydligen så är ett registeringsbevis från 1999 det nyaste dokumentet, vilket jag är rädd för kan ha varit utställt på mig eller killen som hade den efter mig. Tyvärr är han inte längre med oss, så inget av detta kommer ge mig några svar...

Vi talar alltså om en Volvo Starke alt. N84. Min kunskap om de här bilarna var inte så stor i tonåren och vi kallade den bara för "Starken". Nyströmhytt, penslad i minst 10 olika färger . Saknade helt flak och grill. Klädd invändigt med långhårig röd plysch, som bleknat i solen så den började bli mera rosa. Instrumentpanel osv. var rödlackerat.

Jag försöker igen, om någon skulle känna igen den lite mera utförliga beskrivningen, nu när jag har ett gammalt reg.nummer.
raggarbjarne
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2016, 16:56

Re: Min gamla A-traktor (Volvo Starke)

Inläggav Kent Ho » 20 maj 2020, 03:51

Vet inte hur det har gått för dig men om du har kört fast har du några råd här.
Transportstyrelsen har handlingar i 10 år innan de skickas till SVAR.
Börja med att ringa Transportstyrelsen 0771-14 15 16 och fråga efter handlingar på CYC722 gällande en Volvo Traktor. Om det finns något är det i regel gratis att få kopior. Det bör vara före 2011-10-14 då ett nytt fordon fick numret.
Var den avförd tidigare är det som tidigare sagts Svar som har handlingarna och du törs beställa de sista handlingen de har enligt tidigare svar.
Även om den sista ägaren skulle visa sig vara död kan du ringa till Folkbokföringen på Skatteverket 0771-567 567 och fråga efter personens nära släktingar. Någon minns säkert vad som hänt med A-traktorn.
Annars finns ju alltid Face Book för dem som är aktiva där.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Kent Ho
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 maj 2010, 19:00
Ort: Tavelsjö


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst