Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
av Anders Ason » 18 jun 2013, 08:05
Kopierar följande fråga hit:
Re: Volvo L249X
Inläggav Marie Almgren » mån 17 jun 2013, 16:27
Hejsan!
Jag borde kanske börja en ny tråd, men jag har en fråga om just L249X och om någon av er vet vad den högsta tillåtna släpvikten var godkänd för detta ekipage? Alternativt undrar jag om någon av er har koll på vad de släpvagnsdrag VBG 100 som monterades på ett antal Titaner åt vägstyrelsen 1954 var godkända för för vikt?
Tusen tack för all möjlig hjälp i frågan!
Hälsar Marie
(
marie.almgren@consultant.volvo.com)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
-

Anders Ason
-
- Inlägg: 5697
- Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
- Ort: Linköping
av Per Thomson » 10 okt 2013, 12:11
Fanns inget om högsta tillåtna släpvikt vid den tiden.
Även för dragen på 50 talet fanns det nog ingen annan begränsning än tillverkarens egna hållfasthetsberäkningar och de var antagligen så tilltagna att man inte behövde nämna dom. Någon på VBG kanske har uppgifter? Modell 100 hade ingen automatik. Det skulle inte förvåna mig om namnet kommer från att man dimensionerat den för 100 ton.
För de vägverksbilar som hade VBG 100 koppling och två-axliga släp uppgick nog inte släpets totalvikt till mer än 12 ton. När det senare blev vägar med 8 tons axeltryck hade nog dessa släp och även bilar blivit utrangerade.
Hälsningar
Per Thomson
-

Per Thomson
- Site Admin
-
- Inlägg: 7474
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- Ort: Råå
-
Återgå till Efterlysningar
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster