Dodge CNT900

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Dodge CNT900

Inläggav tordson » 23 sep 2009, 11:02

Hej, jag söker efter en bild som jag sett "någonstans", eventuellt på det här forumet eller någon tidnings artikel. Det är en bild på en Dodge CNT900(tror jag) och den är tagen här i Sverige. Den utför tyngre transport så den kan ha använts vid Boliden eller Stora Kopparberg, jag vill minnas att det är ett trailer ekipage med kraftigt flak. Kan vara för slig transport eller dyligt. Jag har letat som en tok här på forumet och Googlat men inget napp. Kan ev. vara foto från Leif Svärds samlingar. Någon som kan veta vad jag menar ?? Hälsningar Tord Karlsson/Arboga
tordson

Re: Dodge CNT900

Inläggav Per Thomson » 28 sep 2009, 18:48

Intressant om den nu har funnits i Sverige. Jag har den inte bland mina foton från Boliden. Om du förknippar den med detta forum kan det vara så att du har följt någon länk i ett inlägg till en annan plats på nätet. Lars-Gunnar kanske är den som mest brukar presentera sådana länkar och om han läser detta kanske han minns något, ett frågetecken till Lars-Gunnar :?:

Om du själv kommer på bilden så låt oss få veta om det. :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 28 sep 2009, 21:28

Ja Du min gode tordson så rätt du tänkt men så fel lastbilsmodell du tnkte på. Jag har hittat den modell du eftersöker på Hanks Pictures. Det var en International RDFC 405 från före 1956-57 med 200 Hk och 10-växlad låda som körde för Boliden och det är slig/malm som transporteras på två 4-axliga trailar.

Se länk: viewtopic.php?f=13&t=273&p=9038&hilit=international#p9038

Dodge CNT900 är en senare bil som kom kom med Cummins dieselmotor 1963 år och tillverkningen upphörde 1971. Tror inte Dodgen kunde konkurrera med International som bevisligen var en mycket bra lastbil på den tiden en lastbil var en lastbil.

Länk: http://www.google.com/custom?hl=sv&cof= ... 00&spell=1

Klicka på valfri länk och sök på Dodge CNT900.

Går du till http://www.hankstruckpictures.com/trucks.htm så är du förlorad om du är intresserad av gamla och nya jänkare. :wink:

Hoppas att du blivit hjälpt eller åtminstone fått adekvata svar på dina frågor.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav tordson » 29 sep 2009, 21:25

Hej Per och Lars-Gunnar, och tackar för svar. Jag pratade med Leif Svärd, som jag känner lite sedan tidigare, i fredags men han menade på att det var lite för nytt för honom. Han hänvisade till dig Per eller en S Bengtsson i Göteborg. Den IH bilen som Lars-Gunnar hänvisar till är lite rundare än den Dodge som jag såg på bild. IH´n verkar vara en väldigt kraftig dragbil med tillhörande släp, verkligen ett "häftigt" ekipage. Dodgen som är lite kantigare med "platt nos" var fotad snett vänster framifrån och med tilhörande dumper modell vad flaket gäller. Kom att tänka på att bilden kan ha varit i något reklam syfte/annons också. Jag har inte koll på hur många ställen ett sådant ekipage kunde användas här i Sverige. Hälsningar Tord Karlsson p.s. när jag har något uppslag i detta så återkommer jag !!
tordson

Inläggav Bo Norvinge » 30 sep 2009, 18:32

Är du helt säker på att det inte var en International?

IH1957.omsl.BN.jpg
IH1957.omsl.BN.jpg (146.11 KiB) Visad 12145 gånger

Omslag till IH-broschyr 1957.

IH1957.BN.jpg
IH1957.BN.jpg (178.74 KiB) Visad 12145 gånger

IH-broschyr 1957.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Lars-Gunnar » 30 sep 2009, 21:29

Det var fina annonser Bosse!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav tordson » 02 okt 2009, 07:43

Hej Bo, tackar för bilderna men IH´n är fortfarande lite för rund men också väldigt tuff! Jag fortsätter sökandet. Trevlig helg ! Tord Karlsson
tordson

Återgå till Efterlysningar