Pappas gamla N7a

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Pappas gamla N7a

Inläggav Uffe80 » 23 okt 2018, 19:51

Blev lite nostalgisk när jag var till sjöss på jobb sist och låg och slö tittade på Blocket och fick då syn på en Volvo N7a -79 med tipp och kran.
Min far hade nämligen ett enbils åkeri när jag växte upp. Det började med en N88a och sen köpte han en N7a ny 1977 med just tipp och kran, och en jigg. Han var med i Lilla Edets LBC. Diverse material körningar och snösvängen för vägverket.

Fått berättat av min mor att jag brukade sticka av från gården mot landsvägen för att möta upp farsgubben i lastbilen. Självklart då när jag tyckte han borde komma hem...hade nog fått vänta länge vissa gånger i så fall :lol:

I vilket fall som helst...jag tog kontakt med Riksarkivet för att se vad som skett med bilen efter farsan sålde den -83, och hade fått handlingarna när jag kom iland från sjön.
Den gick vidare och var på 2 st företag innan den ställdes av 1994 och även samma år gick i graven som skrot med tillhörande skrotintyg.
Antagligen måste den väl blivit krockad eller liknande, då 17 år inte låter så mycket så sätt.

Måste erkänna att jag blev lite besviken, då man någonstans hoppats på att den stod någonstans oavsett skick på en registrerad ägare och man iallafall kunde fått några bilder eller kanske till och med komma och titta eller köpa den.
Men, men...Så är det. Den hade kanske kunnat sluta sina dagar i Sydamerika också, då jag förstått att många av dessa bilar gick på export.

N7an var kanske en liten bil, med klen motor...men då, för mig som 3 åring var den enorm och det häftigare som fanns, och det inkluderar även farsgubben :D

Med vänliga hälsningar
Uffe
Uffe80
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 okt 2018, 11:42

Re: Pappas gamla N7a

Inläggav S-V L44 » 24 okt 2018, 13:33

Ja, man känner verkligen igen de nostalgiska tongångarna från sin egen barn- och ungdom.

Sjutton levnadsår för lastbilen låter kanske inte så lång tid i sig, men historiskt sett har huvuddelen av lastbilarna skrotats efter 6-14 år (vissa ännu tidigare och andra naturligtvis långt senare) när drifts- och underhållskostnaderna för kommersiell drift tenderar att sticka iväg.

Högst sannolikt har din fars bil blivit skrotad, men rent generellt behöver en skrotanmälan inte nödvändigtvis betyda att fordonet verkligen demonterats, pressats och smälts ned.
Export, som du också är inne på, är en annan ganska stor anledning till avregistrering (ibland bokförd som skrotning).
Det finns annars förvånansvärt många exempel på att fordon bara ställts undan och att man inte bemödat sig om att betala den årliga registerhållningsavgiften varefter fordonet faller ur rullorna.
Enstaka bilar har faktiskt också återregistrerats med ett helt nytt nummer. Försök att göra en ny sökning baserat på bilens chassinummer innan du ger upp.
En del bilar kan också leva ett liv som avregistrerad gårdsbil, etc..

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Pappas gamla N7a

Inläggav Uffe80 » 24 okt 2018, 21:41

Hej Kjell!
Det var en god idé..kan kanske vara värt att göra detta. Detta visste jag inte.
Stort tack för infon :D
Uffe80
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 okt 2018, 11:42

Re: Pappas gamla N7a

Inläggav Noxcania » 26 okt 2018, 21:47

Jag minns att på 90-talet nær vi hade fartyg i Gøteborg så va de en kompis som knegade me å svetsa ihop lastbilar før transport till sydamerika & de va mååånga lastbilar som hamnade i dom høgarna ombord på fartygsdeck. Skulle tro att så fort en bil fortfarande startade så va de nog vanligare me den sortens øde æn att den skrotades.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Pappas gamla N7a

Inläggav mats-oh » 04 nov 2018, 16:54

Det verkade som det gick en stor export till Sydamerika i början av 90-talet.
Åkeriet som jag då körde för bytte ut 3st Volvo F7:or och 2st Volvo F10:or som samtliga gick till Bolivia.
Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Pappas gamla N7a

Inläggav sverker » 02 nov 2019, 03:57

Många gamla Volvo lever fortfarande i Bolivia, 80-talare ser man ofta och även en del 70-talare. Finns nyare också givetvis. Jag var där senast över jul och nyår 2018/2019.
sverker
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 sep 2012, 22:44


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron