Tidiga kassettekipage

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tidiga kassettekipage

Inläggav Uffe80 » 11 okt 2018, 19:45

Hej på er..
Helt ny här på forumet och hoppas allt är gott hos er. Jag skulle vilja höra mig för om det möjligen finns någon här som har lite information och kanske bilder på de tidigare gruskassetterna? Har sökt en go del på nätet men det enda jag hittar är på nya grejer
Min plan är på sikt att införskaffa och få ihop ett kassettekipage för att renovera upp i fint skick och bevara.
Tycker att systemet är en bra lösning och hade vart skoj att få bevara en bit av det lite tidigare.
Blir väl att försöka hitta bil och släp var för sig, så hade varit tacksam för olika tips så man får allt att passa ihop sen. Tänker främst på låssystemet i flaket med de olika tillverkarna.
Bilen jag tänkte hitta framöver ska vara en Scania T 142/143 från början/mitten av 80 talet då jag själv är av den årsmodellen :)

Ha en fin kväll
Uffe
Uffe80
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 okt 2018, 11:42

Re: Tidiga kassettekipage

Inläggav 30Fredrik » 11 okt 2018, 20:35

Jo om du knappar in Tunga Rallyt Åkarsvängen 2018 i Södertälje kan du se foton av Micke Lunds eminenta T-Scania med ett släp som du säkert kommer att gilla! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Tidiga kassettekipage

Inläggav Uffe80 » 11 okt 2018, 22:00

Tack ska du ha Fredrik! Ska checka upp detta:)
Uffe80
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 okt 2018, 11:42

Re: Tidiga kassettekipage

Inläggav Per Thomson » 12 okt 2018, 11:27

Välkommen till forumet Uffe!
Här är Mickes ekipage, jag tvivlar på att det är kassetter? Hur som helst är det mycket transporthistoria och Micke ska ha heder som har lyckats få ihop detta ekipage.
Jag kommer att flytta den här tråden till Historik - Övrig logistik och transporthistoria då den är särskilt intressant.
Mera bilder från åkarsvängen -> http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=1004

P1030776_800AA.jpg
Foto: Anders Ason
P1030776_800AA.jpg (380.2 KiB) Visad 5093 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tidiga kassettekipage

Inläggav Uffe80 » 12 okt 2018, 11:47

Tack Per! Det var ett speciellt ekipage! Ser ut att vara en "link"?
Uppskattar att du skickar vidare tråden.. Hade som sagt varit intressant att få reda på mer om detta.
Mycket därför jag vill finna ett tidigt kassettekipage för anser att dessa har kämpat på ordentligt genom åren och kommit lite i skymundan när lastväxlarna kom.
Jag kommer hålla er uppdaterade hur det går framöver med mitt letande och framtida renovering
Uffe80
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 okt 2018, 11:42


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster