Kontrollbesiktning

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kontrollbesiktning

Inläggav Gösta » 28 aug 2018, 18:31

Nu har DOY 548 blivit grön, (förut röd) i transportstyrelsens register. Har jobbat med reaktionsventilerna och bytt ut lufttankarna och ersatt div slangar i bromssystemet

IMG_20180828_172857.jpg
IMG_20180828_172857.jpg (207.2 KiB) Visad 12255 gånger


IMG_20180828_172822.jpg
IMG_20180828_172822.jpg (221.7 KiB) Visad 12255 gånger
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Kontrollbesiktning

Inläggav Gösta » 28 aug 2018, 18:46

Är intresserad av något att hänga på där bak är öppen för olika förslag. Har fått span på en täckt enaxling som står i Värmland den har total vikt 19 ton
men är det någon som sett en anordning att fästa vid vändskivan som har en axel och ett rede som man kan köra upp en buss på, ja typ en dolly fast för tung transport. Om man säger kanske som den som hör till myrslokens bärgningsutrustning men avsedd för en vändskiva.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Kontrollbesiktning

Inläggav FreddeLex » 29 aug 2018, 22:08

Grattis till godkänd besiktning!
Har själv besiktat min FB88:a idag utan anmärkning :D
Gjorde reg.besiktning från traktor till lastbil i juni men ett brustet huvudblad plus en massa andra orsaker som inte har med lastbilen att göra har försenat kontrollbesiktningen. Nu är den godkänd till 2099-12-31!
Volvo FB88 -67, FB88-68
FreddeLex
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:48
Ort: Lit, Jämtland

Re: Kontrollbesiktning

Inläggav Per Thomson » 30 aug 2018, 11:35

Gösta skrev:Är intresserad av något att hänga på där bak är öppen för olika förslag. Har fått span på en täckt enaxling som står i Värmland den har total vikt 19 ton
men är det någon som sett en anordning att fästa vid vändskivan som har en axel och ett rede som man kan köra upp en buss på, ja typ en dolly fast för tung transport. Om man säger kanske som den som hör till myrslokens bärgningsutrustning men avsedd för en vändskiva.

Kan du fixa en skiss på din fundering Gösta?
Och hur ser Myrslokens bärgningsutrustning ut?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Kontrollbesiktning

Inläggav Gösta » 31 aug 2018, 14:16

Myrslokens bärgningsaggregat, har jag ingen bild på, men det är en ofjädrad anordning på 4 hjul på samma höjd/ bredd, placerade hjul, militär standard drag vid ledad triangelformad grimma Man kan se den emellaåt lastad på myrslokens flak. Den har två klykor som är flyttbar sidledes och den ska framaxeln vila i. Man kan väl likna den vid en äldre modell av en personbiladolly men naturligtsvis mycket större breda däck med många lager. Det finns säkert många här som har bild
Den som jag efterlyser kan ha varit hemgjord.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Kontrollbesiktning

Inläggav S-V L44 » 31 aug 2018, 15:21

Här är en bild.

Scania-Vabis LA82 6x6 - 1962 - Lit Jämtland.JPG
Scania-Vabis LA82 6x6 - 1962 - Lit Jämtland.JPG (130.3 KiB) Visad 12114 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Kontrollbesiktning

Inläggav Gösta » 31 aug 2018, 22:31

Den jag sett hade inget flak, och var gansaka omständig att få upp lasten på, för den måste lyftas ganska högt den hade ingen hyudralik alls, inga bromsar heller
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Kontrollbesiktning

Inläggav Per Thomson » 01 sep 2018, 20:53

Alltså 1/ du vill ha en dolly till den enaxlade trailern
och 2/ du behöver en bärgningsdolly för tunga fordon?
Det handlar om två olika typer av släp eller efterfordon du söker, har jag förstått rätt? :?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Kontrollbesiktning

Inläggav Gösta » 06 sep 2018, 18:53

Måste erkänna att jag inte är 100 på olika termer inom befraktningen Min körkortsbehörighet DE men endast C. Alltså få jag begränsa mig till att bärga hem mina andra tunga fordon (som inte är så där väldans tunga) De har tjänstevikter runt 6t och är företrädesvis 60 till 70 år gamla bussar. Det behövs ju förflyttning mellan några uppställningsplatser Och då kan jag ju bara använda någon annan buss till det. Det kan ju vara ett oregistrerat fordon som jag vill flytta på allmän väg och då blir det väl en bärgningsdolly, men jag har bara difusa begrepp om hur en sådan kan se ut och det vore ju lämpligt att den kunde dras av den korta buss med vändskiva som jag äger, den tar nio passagerare och har en bakaxel som är klassad 9 ton. Glada tungor brukar kalla den för skönheten, men har sedan länge förstått vinken.När den besiktades nyligen var personalen eniga om att det aldrig sett en sådan skapelse.
Det är ju inte så lätt att få hem en söndrig buss som blivit stående utan att behöva lätta på lädret allt för mycket. Sen står jag med halva foten inne i begreppet bra dräng reder.......... Att också hitta en påhängsvagn som man kan ha till lite allt möjligt vore ju inte så dumt. Ja det är väl där nånstans jag befinner mig men jag stressar inte om saken, utan slår till om det blir ett "rätt" tillfälle som kan berika min pensionärstillvaro
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Kontrollbesiktning

Inläggav Gösta » 06 sep 2018, 18:58

Måste erkänna att jag inte är 100 på olika termer inom befraktningen Min körkortsbehörighet BE men endast C. Alltså få jag begränsa mig till att bärga hem mina andra tunga fordon (som inte är så där väldans tunga) De har tjänstevikter runt 6t och är företrädesvis 60 till 70 år gamla bussar. Det behövs ju förflyttning mellan några uppställningsplatser Och då kan jag ju bara använda någon annan buss till det. Det kan ju vara ett oregistrerat fordon som jag vill flytta på allmän väg och då blir det väl en bärgningsdolly, men jag har bara difusa begrepp om hur en sådan kan se ut och det vore ju lämpligt att den kunde dras av den korta buss med vändskiva som jag äger, den tar nio passagerare och har en bakaxel som är klassad 9 ton glada tungor brukar kalla den för skönheten, men har sedan länge förstått vinken.När den besiktades nyligen var personalen eniga om att det aldrig sett en sådan skapelse.
Det är ju inte så lätt att få hem en söndrig buss som blivit stående utan att behöva lätta på lädret allt för mycket. Sen står jag med halva foten inne i begreppet bra dräng reder.......... Att också hitta en påhängsvagn som man kan ha till lite allt möjligt vore ju inte så dumt. Ja det är väl där nånstans jag befinner mig men jag stressar inte om saken, utan slår till om det blir ett "rätt" tillfälle som kan berika min pensionärstillvaro
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Kontrollbesiktning

Inläggav Klas Pettersson » 16 sep 2018, 18:48

Bärgningsdolly 704
049.jpg
049.jpg (162.02 KiB) Visad 11850 gånger


MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Kontrollbesiktning

Inläggav Per Thomson » 18 sep 2018, 08:53

Tack Klas! Intressant, den kände jag inte till eller har glömt. Tillhörde KA och motorutbildningen där var inget att skryta med. Däremot fick jag senare, 90-talet genom FAK utbildning på tungdragare.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Kontrollbesiktning

Inläggav Rustan » 18 sep 2018, 11:31

Hej Gösta,Klas och Per,

Kan berätta att jag körde bärgningsterränglastbil 975 eller myrslok i lumpen med denna dolly -90-91 i Sollefteå. Var trixig att ta ner o lite vinglig över 40 km/h.
Myrslokens längta resa var från Sollefteå till Vittangi-Pajala under slutövningen men jag hämtade en N88 i Örnsköldsvik på dolly till Sollefteå en gång.

Ska ha en instruktionsbok liggandes någonstans med.

Mvh,
Rustan
Rustan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 okt 2014, 09:59
Ort: Mölndal

Re: Kontrollbesiktning

Inläggav Per Thomson » 19 sep 2018, 08:46

:) "vinglig över 40 km/h"
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster