Sida 1 av 1

Gåvor till Wien

InläggPostat: 28 jul 2018, 15:14
av Bengt Dahlberg
Bild

Bilarna är Scania-Vabis med högt placerade lyktor och plogfästen. Kan det vara bilar tillhöriga Vägverket?
Schweden hilft Wien
Beschreibung Motorisierter Hilfszug, der von der schwedischen Regierung an die notleidende Wiener Bevölkerung geschickt wurde.
Autor Blaha, Franz
Technik Fotografie
Datierung 21.01.1946

Bild

Är det Volvo spetsnosar?

Titel Schweden spendet Wien 12 Lastautos
Beschreibung Das Bild zeigt den Leiter der Schwedenhilfe, Dr. Niels Persson, bei der Übergabe der LKWs vor dem Rathaus;
Körperschaft Pressestelle der Stadt Wien
Datierung 12.07.1947

Bilderna från Bild

Re: Gåvor till Wien Volvo TLV

InläggPostat: 28 jul 2018, 16:02
av Bengt Dahlberg
Bild

Fann även denna bild som dok var mycket mörk. Har ljusat upp den oh då framträder en Volvo TLV med ett fyrhjulsläp. Måste ha varit tröttande att sitta i en sån bil och köra i ungefär 40 km/h.
Vid den tiden rådde svält på många håll i Europa men vintern 1946/47 lär ha varit värre.

Originalbilden: http://www.bildarchivaustria.at/Preview/1503779.jpg

Re: Gåvor till Wien

InläggPostat: 28 jul 2018, 21:56
av 30Fredrik
Måste ha varit en mödosamm resa med dom lastbilarna! 3-4 dagar till Wien från dom kom till Tyskland,och all ransonering på bränsle och olja, dom måste ju ha haft med sej drivmedel för tur-retur! Starkt gjort av dom chaufförerna!! MVH. 30Fredrik.

Re: Gåvor till Wien

InläggPostat: 29 jul 2018, 12:18
av magirus
En sån bil (Scania tror jag) finns att se på Arsenalen i Strängnäs!

Re: Gåvor till Wien

InläggPostat: 30 jul 2018, 08:35
av Per Thomson
Kan det vara bilar tillhöriga Vägverket?

Nej, tror inte det, de skulle i så fall haft tippflak. De tycks dessutom ha militär målning. Militären hade säkert behov av egna plogresurser, även banddrivna.

Intressant rapportering hur som helst :D

Re: Gåvor till Wien

InläggPostat: 30 jul 2018, 12:02
av Anders
magirus skrev:En sån bil (Scania tror jag) finns att se på Arsenalen i Strängnäs!


Stämmer bra det! :) Den gjordes iordning under våren/sommaren 1999.
På bilderna hur den såg ut innan renoveringen började, samt ett par bilder på första provturen runt Militärfordonsmuseum i Malmköpings gård samt i grundmålat utförande.
Undertecknad har ägnat många timmar åt att skrapa tektyl och färg på den.

img009.jpg
img009.jpg (488.96 KiB) Visad 16239 gånger

img008.jpg
img008.jpg (472.79 KiB) Visad 16239 gånger

img007.jpg
img007.jpg (527.04 KiB) Visad 16239 gånger


Anders

Re: Gåvor till Wien

InläggPostat: 30 jul 2018, 14:58
av Per Thomson
Intressant Anders!
Det ser ut som om det är en Åtvidabergshytt på "ditt" exemplar. Det var nog mer vanligt förr med modifieringar under tillverkning av en serie. Lyktinfästningen skiljer sig också jämfört med första bilden från Bengt, jag kan tänka mig att montering av de långa lyktbenen medförde stora påfrestningar för skärmarna och ett fladdrande ljus, lösningen på din bil är säkert en modifiering till det bättre.

Bengt!
Första bilden visar att endast den närmsta bilen har plogfästen men samtliga har en hög lyktmontering. Det var väl en uppfattning av någon "upphandlingsöverste" att hög lyktmontering var ett "måste", liksom att senare tiders flak måste ha rundade hörn på flakgavlar.

Re: Gåvor till Wien

InläggPostat: 31 jul 2018, 14:01
av Anders
Jag är inte helt säker längre över bilens historik, hade detaljerna mer i minnet när vi höll på och jobbade med den, men det var ju vintern/våren/sommaren 1999, och minnet är bra men flyktigt! :)

Vågar inte svära på att den varit plogbil, men har för mig det. Däremot hade den använts som trailerdragare för rangering på slutet , så den är försedd med en fram/back-låda. Vill minnas att den stod i Scanias gömmor från ca mitten av 60-talet och ca 1996 hamnade den på Militärfordonsmuseum i Malmköping. Sedan blev det några år i förråd innan den i mellandagarna -98 togs fram och började göras iordning.

Jag har ofta funderat över lyktplaceringen på Scania i skarven 30/40-tal. Det verkar som att denna och placering på skärmarna verkar ha funnits parallellt?

Faktum är att Dessa Scanior från 30 och 40-talet är bland det mest intressanta i lastbilsväg i "min värld". Vet inte riktigt varför, men böckerna om Petsamo-tafiken har väl gjort sitt, liksom att som 18/19-åring få vara med på så pass nära håll med renoveringen.

Anders

Re: Gåvor till Wien

InläggPostat: 31 jul 2018, 19:27
av Anders Ason
Anders skrev:...

Faktum är att Dessa Scanior från 30 och 40-talet är bland det mest intressanta i lastbilsväg i "min värld". Vet inte riktigt varför, men böckerna om Petsamo-trafiken har väl gjort sitt, liksom att som 18/19-åring få vara med på så pass nära håll med renoveringen.

Anders


    De är dessutom mycket ovanliga. En sådan bil som gick i Sverige som privat åkarbil och såldes senare till Danmark vi ha haft den med på Elmia, inte i år dock. I Scanias ägo finns även en bärgningsbil som nu är under renovering.

    Är själv svag för dessa bilar.

Re: Gåvor till Wien

InläggPostat: 01 aug 2018, 11:16
av Malte. E
Om lysen, både högt o lågt.
Den som snöplogade vintertid, Vägstyrelse eller inlejd åkare, etc. Lät ofta montera strålkastarna på höga skaft, och där fick de sitta,
året om, det fanns ju ingen orsak att flytta dem. De som sällan eller aldrig ägnade sig åt plogning, ja då dög ju standardmontaget bra.
Småningom kom en komplikation, det blev förbjudet att ha strålkastarna sitta mer än en meter ovan vägen. Dessa högt placerade strålkastare förbjöds inte helt, men de måste kunna släckas när bilen inte gick med snöplog. Har jag rätt eller fel ?
En snålhetsvariant man såg ibland : EN lykta, storlek som en cykellykta monterades strax ovanför Scaniaemblemet, om nu bilen hade ett sådant vill säga. Denna lykta föll givetvis under "släckningsparagrafen".
Malte E.

Re: Gåvor till Wien

InläggPostat: 01 aug 2018, 19:57
av Bengt Dahlberg
30Fredrik skrev:Måste ha varit en mödosamm resa med dom lastbilarna! 3-4 dagar till Wien från dom kom till Tyskland,och all ransonering på bränsle och olja, dom måste ju ha haft med sej drivmedel för tur-retur! Starkt gjort av dom chaufförerna!! MVH. 30Fredrik.


Bensin fanns det gott om då när krigets behov av bränslen upphört och raffinaderierna körde vidare med produktionen. Så hjälpkonvojen behövde knappast medföra bränsle och smörjmedel. Kol däremot var en stor bristvara. Svenska staten tvingade t ex fina svenska linjefartyg avsedda för styckegods att transportera kol från Amerika till Sverige.

Re: Gåvor till Wien

InläggPostat: 09 aug 2018, 10:11
av Anders
Anders Ason skrev:
    De är dessutom mycket ovanliga. En sådan bil som gick i Sverige som privat åkarbil och såldes senare till Danmark vi ha haft den med på Elmia, inte i år dock. I Scanias ägo finns även en bärgningsbil som nu är under renovering.

    Är själv svag för dessa bilar.



Det finns en till bil bevarad i Finland. Dock har jag aldrig lyckats utröna var i Finland den bilen befinner sig. Det bör vara en av de åtta 33515 som köptes med 16641 dieselmotor, men som fick motorerna ombyggda till bensindrift i Finland.
Boken nedan kan rekommenderas, det finns en hel del bilar som i Sverige är totalt okända!

Dessutom står det ju en orenoverad bil i Sollentuna fortfarande. Om jag inte minns fel så är det bensinmotor i den. Ägdes av Vattenfall ursprungligen, men såldes av Överskottsbolaget i början av 70-talet tillsammans med ett gäng likadana bilar.

20180809_095719.jpg
20180809_095719.jpg (597.39 KiB) Visad 15989 gånger

20180809_095708.jpg
20180809_095708.jpg (376.57 KiB) Visad 15989 gånger


Anders