Muller en alldeles speciell V8:a

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Muller en alldeles speciell V8:a

Inläggav flak » 05 jul 2018, 07:26

Jaha då har man införskaffat sig ett nytt objekt...läs projekt ja inte för att man har oändligt gott om tid som bara måste slösas väck utan för att man är en hopplös fordonstok som bara måste rädda en av dom få Tryggarna som rullar.

Ja.... vi har som rutin att döpa våra fordon och denna gång har vi inte riktigt hunnit med för den hämtades igår...11 mil blev det hem enkel resa i denna något skumpiga, högljudda men vem klagar och radio, stereo är överflödigt för varje gång man tappar på gasen hörs ett belåtet V8 mullrande......
Jo nykomlingen är en Volvo L430 1958 som nu ingår i vår samling och den ska sakta men säkert renoveras.

Ja just det efter lite funderande kom vi fram till.....
MULLER=) ett alldeles utmärkt smeknamn på lagom mullrig lastbil=)
2325 007.jpg
2325 007.jpg (392.96 KiB) Visad 17459 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Muller en alldeles speciell V8:a

Inläggav magirus » 05 jul 2018, 10:57

En särdeles vacker maskin!!! :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Muller en alldeles speciell V8:a

Inläggav Bo Norvinge » 05 jul 2018, 11:02

Gratulerar till köpet!
Fick du inte ont i högerarmen?
Växelspaken var ju inte så anatomiskt utformad. Men med B36:an behövdes väl inte växlas så mycket jämfört med den senare dieseln och fulla lass.
Ser att du kommit hem, ty jag skymtar en trevlig SJ-skylt i bakgrunden. Dessa växer inte på stolpar överallt nu för tiden.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Muller en alldeles speciell V8:a

Inläggav Per Thomson » 05 jul 2018, 17:53

I helsike jag kan se någon SJ-skylt! :cry:
Men grattis i vart fall till den fina bilen, skulle passa bra som servicevagn i någon flerdagarskaravan längs med Sverige, nja lite för långt men någon tvärs över landet istället, som kust till kust som Ason föreslog för ett antal år sedan.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Muller en alldeles speciell V8:a

Inläggav flak » 05 jul 2018, 18:37

Tackar och den där växelspaken är verkligen en sevärd skapelse och man får allt ställa in sig på att växla med omsorg....senast jag körde en sådan gick Hedenhös i blöjor så det var verkligen en upplevelse speciellt första kilometerna när bilen inte riktigt var inkörd och men sen infann sig en känsla av redneck & old school
Men fyrans växel räcker till att ta backarna med stil men då en kylarslang läckte, vi vågade inte krabba med att byta den utan överfyllde systemet och rullade sakta hemåt sista biten.
Tack för uppskattningen och den har verkligen blivit området snackis..och fungerar utmärkt som fartsänkare för alla sänker plötsligt hastigheten förbi, undrar vad det beror på?=)
SJ skylten skymtar man ovanför rotorljusen.....vi väntar fortfarande på en SJ buss....
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Muller en alldeles speciell V8:a

Inläggav S-V L44 » 05 jul 2018, 21:29

Grattis till en trevlig, och idag ovanlig bil.
Det har skett en del förändringar på den någon gång mellan 2009/2010 och nu.
Så här såg den ut på den tiden.

Volvo L43013 VX - 1958 - FNO624 - 01 - Brandbil - Stockholm.JPG
Volvo L43013 VX - 1958 - FNO624 - 01 - Brandbil - Stockholm.JPG (147.36 KiB) Visad 17388 gånger

Volvo L43013 VX - 1958 - FNO624 - 03 - Brandbil - Bromma.JPG
Volvo L43013 VX - 1958 - FNO624 - 03 - Brandbil - Bromma.JPG (265.61 KiB) Visad 17388 gånger


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Muller en alldeles speciell V8:a

Inläggav Noxcania » 05 jul 2018, 22:26

Attans va ball! Tyckte de va en så'n på annons nyss...
Noxcania
 
Inlägg: 1301
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Muller en alldeles speciell V8:a

Inläggav Bo Abrahamsson » 05 jul 2018, 23:34

Då har Gökalund (Bergkvara) ett eget brandförsvar inom en snar framtid och strategisk placering utmed E22an.
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 543
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Muller en alldeles speciell V8:a

Inläggav flak » 06 jul 2018, 17:57

Oj det finns bilder på den från Stockholm! kul och då hade dom inte förstört sidan på jalusiet men dörrar finns kvar så den ska återställas.
Gökalunds brandvärn är snart i full aktion=)
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Muller en alldeles speciell V8:a

Inläggav flak » 23 maj 2019, 20:46

Vi har gjort en liten speciell sak som faktiskt inte är så vanlig i alla fall inte något som vi hört talas om.
Vår målsättning var att inte placera en annons i en tidning eller annat forum...här finns ju redan Muller :D
Och meningen med detta var att slippa få oseriösa svar från V8 törstande och vinkelslipsvänliga förespråkare som endast hade som avsikt att utvinna pumpen eller ramen eller motorn och inte se den historiska helheten i ett sådant ekipage.

Vi kontaktade Sveriges brandbilsmuseer för att höra sig för om det fanns intresse för denna Volvo Trygge med tillkopplad Albin motorspruta.
Men tyvärr visade det sig att inget av museerna har visat ett gediget intresse utan avfärdat projektet som antingen för dyrt eller för mycket arbete.
Men skam den som ger sig och detta innebär ju att då får man helt enkelt renovera den själv vilket skapar ett om än ännu större moment 22 då det innebär att värdet på projektet i det närmaste bli ännu mer osäljbart i alla fall i förhållande till insatsen.

Så vad säger moralen i detta skede....själv är bäste dräng även om detta innebär att renoveringen kommer att dra ut på tiden.
Märkligt att museer inte har en budget och en vilja att bevara dylika klenoder som just Muller och Albin.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Muller en alldeles speciell V8:a

Inläggav Per Thomson » 23 maj 2019, 21:29

Kosta på dig en extra förfrågan till Helsingborgs brandkårsmuseum som i dagarna har fått nya generösa lokaler av kommunen vilket har entusiasmerat medlemmarna till nya tag enligt en artikel i HD nyligen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Muller en alldeles speciell V8:a

Inläggav herrstina- » 23 maj 2019, 22:13

Det finns nog inget som är mindre attraktivt än en gammal brandbil. Jag hade förmodligen Världens bäst bevarade Volvo Långnos i 100% originalskick med 890 mil på mätaren, och en rejäl stege på ryggen.

Absolut ingen var intresserad av den här bilen, inte ens Volvo eller deras museum.

Bilen finns numera i Sydtyskland och stegen har jag stående på gården...

Stina.

14.png
14.png (757.35 KiB) Visad 15939 gånger


IMG_0906.JPG
IMG_0906.JPG (353.39 KiB) Visad 15939 gånger


IMG_0898 - kopia.JPG
IMG_0898 - kopia.JPG (318.2 KiB) Visad 15939 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Muller en alldeles speciell V8:a

Inläggav flak » 23 maj 2019, 22:23

Tack för info, Helsingborg har också fått brev så även Volvomuseum.....och märkligt att ingen var intresserad av Långnosen.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Muller en alldeles speciell V8:a

Inläggav S-V L44 » 24 maj 2019, 11:55

Jo, brandbilen "Muller" är nog tyvärr mer eller mindre dödsdömd om du inte vill behålla och vårda den själv.

Inte ens "normala" lastbilar har någon större chans till överlevnad i museivärlden om de inte är alldeles unika.
Här är ett exempel http://carlotta.malmo.se/carlotta-mmus/ ... ect/975073 var Henrik Hanssons Åkeri i Malmö skänkte en 1956-års Scania-Vabis LS71 (troligen med borttagen 3:e axel vid tillfället) med en tillhörande Olsson släpvagn till Malmö Museum 1970.
Tio år senare skickade museet hela ekipaget till skrot.
Jag tror också att en berömd 1939-års International är på väg mot ett liknande grymt öde. Det har antytts i lite olika sammanhang att så kanske blir fallet.
Internationalen är bl.a. beskriven här viewtopic.php?f=27&t=1454&p=63944&hilit=carl+f#p63944

Skall man få de här gamla fordonen med noll intresse i Sverige att få en andra chans att överleva så är det nog export som kanske bör övervägas.
Men brandbilar, i synnerhet sådana som man inte mer eller mindre enkelt kan bygga om till i olika sammanhang "användbar" lastbil, medför säkert ännu större svårigheter att locka eventuella spekulanter.

Om man inte vill skicka objekten till Stena Metall så återstår det nog för nuvarande ägare att fortsätta ta hand om fordonen själva om man har plats, tid och ork.
Delar, snarare än kompletta fordon, kommer säkert att behövas i framtiden. Så vill man plocka ned fordonet och lagra de vitala delarna på ett bra sätt, så kan man säkert över tid få mer betalt än man får för hela fordonet idag.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Muller en alldeles speciell V8:a

Inläggav PatrikD11 » 14 jun 2019, 18:58

Min brors Dodge D400 1967.
Dubbelhytt och 1000 liters vattentank.
Bensin V8 och fyrväxlad manuell växellåda.

Brandkåren sålde den 1989 och då köpte min bror den , brorsan är förövrigt av samma årsmodell.
D400_1.jpg
D400_1.jpg (392.77 KiB) Visad 15654 gånger

D400_2.jpg
D400_2.jpg (288.29 KiB) Visad 15654 gånger

D400_3.jpg
D400_3.jpg (200.65 KiB) Visad 15654 gånger


/ P
Användarvisningsbild
PatrikD11
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 jul 2015, 09:11

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster