Sida 1 av 1

Premiärbil.

InläggPostat: 30 jun 2018, 20:48
av herrstina-
Igår hittade jag och skannade bilder på min första lastbil. Bilen som var en LS110 -70 var från början tippbil och och köptes begagnad tillsammans med en BURE 4-axlig tippsläp från -74 med regnr: HLY278.

När jag till slut insåg att sutenören jag körde får sannolikt inte hade för avsikt att reglera våra mellanhavanden byggdes bilen om till dragbil, mot kreditgivarens vilja. Det fanns liksom inget annat alternativ att rädda den nystartade verksamheten.

Ny uppdragsgivare blev SRT som ägdes av SÅAB, uppstarten där blev lite försenad eftersom jag helt enkelt saknade pengar till försäkringen. Efter att jag lånat ihop 4000:- riksdaler löstes det och hjulen började snurra igen.

Bilen mötte sitt brutala öde fredagen 29/6-79 vid Gamla Boo strax söder om Höör, jag och flickan som sedermera blev min hustru klarade oss med mindre blessyrer. Bilen blev skrot, trailern som följde med i vurpan hette HHJ740 och ägdes av SÅAB, hyrdes och användes av Hagbard Dennel. Trailern blev reparerad och användes i ganska många år efter den här smällen.

Idag insåg jag att bilderna dök upp på dagen 39 år efter den olycksaliga fredagen. Tyvärr finns det inte fler bilder av bilen och inga alls på släpen, som tippbil var bilen riktigt fin, som dragbil var det ingen altartavla direkt...

Stina.

006.jpg
006.jpg (208.9 KiB) Visad 7820 gånger


005.jpg
005.jpg (134.18 KiB) Visad 7820 gånger


003.jpg
003.jpg (254.98 KiB) Visad 7820 gånger


002.jpg
002.jpg (205.74 KiB) Visad 7820 gånger


001.jpg
001.jpg (239.68 KiB) Visad 7820 gånger

Re: Premiärbil.

InläggPostat: 01 jul 2018, 10:38
av Per Thomson
Den står ju på alla hjulen så den kanske kom i trafik igen efter en del karossbyte?
Om ramen blev vind kanske den gick till skrot. Hur var det med försäkringen, inkluderade priset även vagnskada?
Och hur gick det med rörelsen i fortsättningen, ny bil och fortsättning under SÅAB´s flagg?

Re: Premiärbil.

InläggPostat: 01 jul 2018, 13:12
av herrstina-
Du måste läsa hela texten Per! Jag skrev ju att bilen blev skrot, någon åkare ringde och undrade över statusen på motorn i bilen så jag gissar att den kom till nytta i en annan bil. Bilen var helförsäkrad men det fanns naturligtvis skuld så dit gick pengarna.

Jag köpte en gammal Fraktarbil LBS 110 -69 som även den konverterades till dragbil, även den med ruskigt lång hjulbas, men det gick ändå...

Efter den kom en LBS 141 -78 och sedan ett par F12. En -87 och nästa -90.

Det här är faktiskt de enda bilar jag köpte i egen regi, 1986 bildade jag det första bolaget tillsamman med min bror och från Pingsthelgen 1990 drivs all verksamhet i gemensamma bolag.

Samarbetet med SÅAB och framför allt Dennel fortsatte, 1980 köpte jag en aktiepost i SÅAB och blev därmed "medlemsåkare" vilket innebar säkrare körning och aningen mer betalt. Vid Pingst 1990 hade ETAB som var en modernare version av SRT misskött relationen katastrofalt med Dennel så då övertog jag hela deras inrikes transportbehov fram tills Sjövall Land köpte bolaget. Det här ledde naturligtvis till att jag lämnade SÅAB med buller och bång samtidigt...

1986 bildades ett bolag som köpte en liftdumper av Åkericentralen i Landskrona och även en andel i den lilla centralen, 1988 inleddes ett samarbete med NTS och sedan rullade det på i en våldsam fart. Vi körde för de flesta större speditörer och en hel del mindre, i Sverige och större delen av Europa. Genom åren har vi haft uppdragsgivare i en del olika länder, bla. Spanien, Holland, Danmark och Norge, alla har sina egna moralregler så det gäller att vara vaken. Precis som när det gäller svenska firmor och i synnerhet lastbilscentraler som inte är något för kreativt folk...

Hjulen snurrade på rätt bra tills EU invaderade landet med märkliga regler och budgetmaterial frön Östeuropa, nu är det minnena vi lever av...

Det har blivit en hel del bilar genom åren, alla finns inte på bild och jag har inte tid att lägga in fler just nu, men här kommer en bild på några av bilarna på åkeriet våren 2004, det är ju lite nostalgi i alla fall...

Stina.


002.jpg
002.jpg (200.61 KiB) Visad 7777 gånger


bzn167[1].JPG
Bilen som skymtar i bakgrunden här är också min, MKP736, samma bil som på bilden här under.
bzn167[1].JPG (296.25 KiB) Visad 7777 gånger


149827_499934583364862_2028714485_n[1].jpg
149827_499934583364862_2028714485_n[1].jpg (287.7 KiB) Visad 7777 gånger


387077_4148689728736_5170639_n[1].jpg
387077_4148689728736_5170639_n[1].jpg (260.83 KiB) Visad 7777 gånger


PICT0336.JPG
PICT0336.JPG (368 KiB) Visad 7777 gånger

Re: Premiärbil.

InläggPostat: 01 jul 2018, 13:26
av bma.finland
fint me lite historia yeeah

Re: Premiärbil.

InläggPostat: 01 jul 2018, 17:15
av 30Fredrik
Synd att det var så tidigt du kvaddade Scania 110an, hade det vart för inte allt för avlägset hade jag kunnat använda 110an till reservdelsbil, ifall vi hade kommit överens om priset vid nån Bier??? MVH. 30Fredrik.

Re: Premiärbil.

InläggPostat: 01 jul 2018, 18:37
av herrstina-
Där hade varit många skruvar till din, bilen var tämligen frisk när det hände, den hade bara rullat runt 50.000 mil så där var mycket kvar.

Stina.