av Thomas Almen » 01 dec 2007, 17:08
Såg att Anders efterlyste äventyr. Kan väl börja med att konstatera att nu är man väl gammal gubbe, när man börjar uppskatta gamla minnen. Hoppas bara jag kan beskriva följande på ett roande sätt. Vad det handlar om är två kranflyttningar, den ena Östersund-Umeå, runt 1970-71. Jag var då 13-14 år, och satt väl mest i nån lastbil, både på lovlig och olovlig tid. Resan började med att vi på söndag kväll drog ett lass bark från sågen i Berge, Offerdal, till smältverket i Kopperå, Norge. Chauffören, som hette Owe, sov några timmar innan vi kopplade en nerplockad, hjulburen Lindenkran efter LS 110:an. Sen dånade vi iväg. D.v.s över 32 km/tim ville kran ta bägge väghalvorna i anspråk. Nåt vi borde tänkt på var att kolla luften i däcken på kran, men det blev inte gjort, med påföljd att efter cirka 8 mils körning fick vi vår tredje punka.
Bak satt 10.00-20, så det gick rätt enkelt att komma över, men fram satt 7.50-10, som inte var lika lätta att hitta. Därför blev första övernattningen utan för Krångede, 8,5 mil från start. Så fortsatt resan innan vi onsdag morgon kunde gänga av hatten på Simsondraget, och lämna Umeå och kranen åt sitt öde.Trodde därmed att jag gjort mitt som kranflyttare, men 1977 när jag hade färskt trafikkort, och satt i en NB 88 med lättdumper, kom Kalle, en av åkarbröderna jag jobbade åt, och talade om att Hallström & Nisses hade en kran som skulle till Luleå!. När rygghåren lagt sig , var det bara att förbereda sig. Den här gången offrades en halvtimme på gummiverkstad, vilket lönade sig. Hastigheten kunde höjas med 5 km, och inte ens varmgång på nåt däck. Hemlasset bestod av plåt från Plannja, där dom aldrig lastat på en bil med fasta sidor förr, men har man travers så löser sig det mesta. Fler episoder kan nog dyka upp, men det här hoppas jag duger så länge. Ska kanske tala om att sträckorna, enkel väg var 35 resp. 60 mil. Har för mig att vi höll på 22 timmar non- stop till Luleå. 2 välväxta grabbar i en Nyströmhytt...