Vegamössan - ett måste på 40/60 talet.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vegasmäck eller inte?

Självklart innehar jag en Vegamössa!
6
27%
Har aldrig haft någon
12
55%
Verkar häftigt, ska skaffa en
4
18%
 
Antal röster : 22

Vegamössan - ett måste på 40/60 talet.

Inläggav Anders Ason » 13 okt 2008, 20:50

            vega1.gif
            vega1.gif (3.09 KiB) Visad 14165 gånger

          Vegamössan och lastbilar

Vegamössan var ju tidigare starkt förknippad med åkeribranschen och man kan då undra varför och hur?

Mössans historiska ursprung härstammar (är uppkallad) från A.E. Nordenskiölds resa med fartyget Vega längs Nordostpassagen på 1880 talet. Namnet ”Vega” är dock mycket gammalt och kommer från arabiskan och betyder den ”den fallande örnen”. Syftningen bygger på den ljusstarka stjärnan Vega i stjärnbilden Lyran. Vega var vår polstjärna för ca 12000 år sedan och blir det igen om ca 12000 år. Just nu är det stjärnan Stella (jorden) Polaris i Lilla Björnens stjärnbild som gäller.

Vegamössan har en stark maritim koppling vad avser navigering men är även utformad för dess ändamål, d v s skärm för skydd mot solen, hakband (senare som prydnad) för att hålla mössan på plats i stormarna och en hög kullframkant för ett ev. befälstecken eller rederisignum. D v s en ändamålsenlig och praktisk utformning för livet till sjöss. Vegamössan till lands förekommer och har förekommit, med relativt få undantag i svart eller mörk färg.

Hur kom då Vegamössan in i lastbilssammanhang?

Den praktiska konstruktionen och kopplingen till sjöfrakter tilltalade tydligen hästkuskarna. Mössan gav skydd för solen och signalerade att man var i transportbranschen. Häståkarna som gick över till lastbilar tog med sig mössan som sin identitet och speciella skråtecken. Vegan blev mycket populär och fick ett ganska långt liv, d v s fram till omkring 1960-70.

Vegamössan fasades ut i samband med att de gamla åkarna försvann och i stället fick vi se hur skärmmössan/kepsen av amerikansk basebollsmodell tog över.

Dresskod och identitet

Visst är det mycket vanligt med en dresskod som identitet för någon speciell roll, yrket eller någon annan tillhörighet och det även där ”hjulen rullar”. Dresskoder förekommer i organisatoriska sammanhang som taxiförare, bussförare, varudistributörer (firman) m m, men även inom grupperna förekommer stora variationer som visa var man finns inom, gruppen. Inom lastbilsområdet hade drickautkörande ofta en egen kod, varu -utkörare en o s v. Efter lastbilsperioden med ”Gällivarefrack” – fleecetröjan ser väl de flesta lastbilsförare för lokaltrafik ut som vägjobbare av säkerhetsskäl och Vegamössan är borta .

    Vegamössan, lätt på svaj, är höstens hetaste år 2005.
    Harold Pinter, 75, årets Nobelpristagare i litteratur, är helt rätt.
new-5.gif
new-5.gif (29.25 KiB) Visad 14161 gånger

      För ungarna blev väl mössan mest känd genom Emilfiguren.
new-6.jpg
new-6.jpg (73.33 KiB) Visad 14163 gånger
Evert Taube, Hagge Geigert, Kungen, Emil o s v

En ny Vegamössa kan kosta runt en femhundring och en begagnad från en tia.

Själv har jag kvar farsans slitna och svettimpregnerade Vegamössa som han bar varje dag under -50 o -60 talet i sin lastbil.

    asontimmer3.jpg
    Bilden är från Hoting 1943 och frågan är väl om det är farsans mössa jag har kvar än?
    asontimmer3.jpg (86.17 KiB) Visad 14161 gånger


            Tja, så här är ju åkarna ofta klädda i dag!
                reflex.jpg
                reflex.jpg (49.49 KiB) Visad 14162 gånger

    Det här inlägget har lite Wikipediastuk, d v s rätta o lägg till som ni vill!
    Hälsningar Anders Ason
    __________________________________________
    Jag tillhör också den yngre generationen,
    men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
    Användarvisningsbild
    Anders Ason
     
    Inlägg: 5612
    Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
    Ort: Linköping

    Re: Vegamössan - ett måste på 40/60 talet.

    Inläggav Stellan » 13 okt 2008, 21:11

    Ett helt suveränt inlägg!!! Mer sådant...fakta, nostalgi och historia samtidigt. Men det är ju inte utan att man blir lite avundssjuk på er som både har kunskapen, och kan få det på pränt. :wink:

    Det skulle vara väldigt trevligt att få läsa fler sådana här berättelser, och kanske till och med få ihop en "transport-wikipedia" i framtiden :D

    /Stellan
    chaufför emeritus ;-)
    Användarvisningsbild
    Stellan
     
    Inlägg: 3078
    Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
    Ort: Göteborg

    Re: Vegamössan - ett måste på 40/60 talet.

    Inläggav Böll » 13 okt 2008, 21:29

    Vega???var kommer namnet från??
    Stellan skrev:Ett helt suveränt inlägg!!! Mer sådant...fakta, nostalgi och historia samtidigt. Men det är ju inte utan att man blir lite avundssjuk på er som både har kunskapen, och kan få det på pränt. :wink:

    Det skulle vara väldigt trevligt att få läsa fler sådana här berättelser, och kanske till och med få ihop en "transport-wikipedia" i framtiden :D

    /Stellan
    Böll
     
    Inlägg: 654
    Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
    Ort: Hindås

    Re: Vegamössan - ett måste på 40/60 talet.

    Inläggav Anders Ason » 15 okt 2008, 19:35

    Vinter o kallt? Jo då använde man öronlappar, hopfällbara med svart stålbåge under mössan.

    En lustighet är att det var mycket vanligt att folk rökte på den tiden och inte då ovanligt (som jag själv såg) att ciggpaketet (Boy?) förvarades mellan huvudet och mössans skulle! Lokal företeelse?
    Hälsningar Anders Ason
    __________________________________________
    Jag tillhör också den yngre generationen,
    men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
    Användarvisningsbild
    Anders Ason
     
    Inlägg: 5612
    Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
    Ort: Linköping

    Re: Vegamössan - ett måste på 40/60 talet.

    Inläggav Lars-Gunnar » 28 okt 2008, 13:16

    Jag äger en vegamössa som är mörkblå med svart plastband fram och svart skärm. Är som stolt över den och bär den ofta på sommaren och jovisst är jag ensam om att ha något på huvudet. Folk har ju slutat bära huvudbonad men de får ju skylla sig själv om de får solsting eller malingt melanom på sin bara hjässa.

    Även vintertid vill inte folk klä på sitt klot. Själv tycker jag att värmen avdunstar och man känner sig frusen om det är -10 grader. När man var liten pojk var det inte tal om att neka bära mössa på vintern. Då vart det utegångsförbud.

    Lars-Gunnar :)
    Lars-Gunnar
     

    Re: Vegamössan - ett måste på 40/60 talet.

    Inläggav arnfinn » 03 nov 2008, 17:26

    Geografitime etter historietimen: På midten av Norge finnes øya Vega http://no.wikipedia.org/wiki/Vega. Det står dessverre inget om opphavet til øyas navn.
    Det er aldri for sent å gi opp!
    Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
    Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
    Användarvisningsbild
    arnfinn
     
    Inlägg: 463
    Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
    Ort: Tromsø i Norge

    Re: Vegamössan - ett måste på 40/60 talet.

    Inläggav Åkarns Kalle » 29 dec 2008, 21:38

    Vart får man tag på en ny vegsmössa ?
    var till flera affärer idag som jag trodde skulle ha men dom flesta visste inte ens vad det var !!

    Mvh Åkarns Kalle
    Den enda form av sport som intresserar mej är transport

    Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
    Åkarns Kalle
     
    Inlägg: 820
    Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
    Ort: Gnarp

    Re: Vegamössan - ett måste på 40/60 talet.

    Inläggav Anders Ason » 29 dec 2008, 22:17

    Åkarns Kalle skrev:Vart får man tag på en ny vegsmössa ?
    var till flera affärer idag som jag trodde skulle ha men dom flesta visste inte ens vad det var !!

    Mvh Åkarns Kalle


    Hälsningar Anders Ason
    __________________________________________
    Jag tillhör också den yngre generationen,
    men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
    Användarvisningsbild
    Anders Ason
     
    Inlägg: 5612
    Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
    Ort: Linköping

    Re: Vegamössan - ett måste på 40/60 talet.

    Inläggav Åkarns Kalle » 29 dec 2008, 22:21

    Tack för info.

    Mvh Åkarns Kalle
    Den enda form av sport som intresserar mej är transport

    Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
    Åkarns Kalle
     
    Inlägg: 820
    Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
    Ort: Gnarp

    Re: Vegamössan - ett måste på 40/60 talet.

    Inläggav Åkarns Kalle » 01 apr 2009, 18:55

    Har nu inhandlat 1.st vegamössa och 1.st hängselbyxor (så nära jag kunde komma den gammla modellen)

    Mvh Kalle
    Den enda form av sport som intresserar mej är transport

    Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
    Åkarns Kalle
     
    Inlägg: 820
    Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
    Ort: Gnarp

    Re: Vegamössan - ett måste på 40/60 talet.

    Inläggav Noxcania » 25 nov 2023, 19:32

    De här va ju hul att läsa!
    Vegasmulor har man haft många eftsom de har paserat en hoper båtar i familjen & om har ju olika mojänger upp under deck så en vaderad smula e bra å ha men inte mycke brätte eftsom vindarna kan slita av den & slänga'n i vågorna... & jodå, man lärde sej fort!
    2 kvar just nu; en "ful" & en fin, dom hålls alltid ihop me tejp 3/4 delar av sina liv.
    Noxcania
     
    Inlägg: 1302
    Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
    Ort: Skåne


    Återgå till Allmänt Veteransnack

    Vilka är online

    Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster