Raka rör

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Raka rör

Inläggav ankarback » 28 jan 2018, 17:07

Satt och kollade på filmen jag gjorde från Åkarsvängen i höstas. Tänkte på det att väldigt många kör med raka rör på sina lastbilar. Är det något man gjorde förr också för att få ut nån mer hästkraft eller är det något som görs nu bara för att man vill ha bättre ljud? Blir ju helt klart grymt motorljud från många bilar iallafall :D . Gissar att man kan ledsna på det efter ett tag om man åker långt dock, ha ha. Ni som kör med raka rör, hur funkar det? Är det öronproppar på som gäller och blir det inte mycket strul med polisen och besiktningen?

/Johan
ankarback

Re: Raka rör

Inläggav Anders Ason » 28 jan 2018, 18:37

Det är nog pojken i gubben som slår igenom men faktum är att en motor med turbo tar bort en hel del ljud, så mycket att bl a Scania-Vabis fick många modeller godkända på 60-70 talet med rakt rör. Själv körde jag en säsong med avrostat rör framför ljudämparen utan att märka av att ljudet var högre, om det nu var de och det på en 12 liters motor?

Den allmänna principen på ljudnivåkraven på lastbil från Transportstyrelsen är att de skärps med stigande årsmodell och till sist får man då inte ändra något på avgassystemet då det är en del av avgasreningen som på nya bilar.

Transportstyrelsen har en tabell på vad som gäller.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav ankarback » 28 jan 2018, 21:51

Hi hi, misstänkte att det var lite så :) Man är ju lite sugen själv men vill försöka undvika att reta upp grannarna. Inte så populärt med lastbil här i området.
Ja, turbo är en rätt bra ljuddämpare. Vissa av dom som "brölade" värst tror jag var utan turbo. Då blir det riktigt vasst ljud på dom.
Intressant att det kan gå att besiktiga utan ljuddämpare. Trodde det automatiskt blev nerslag för sånt. Sen är det ju som alltid lite lotteri med besiktningen och beror mycket på inspektören.

/Johan
ankarback

Inläggav Reid Hulting » 28 jan 2018, 22:02

Hade flera bilar på 70-talet med raka rör, och de var godkända hos bilprovningen. De accepterade turbon som ljuddämpare. Det här var i mellanösterntrafiken vi gjorde så, men det var inte för ljudets skull, utan för att i ngn mån hålla nere motortempen i öknarna.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 28 jan 2018, 22:21

Där har du en poäng Reid. Min käre bror hade en F89 i tidernas begynnelse, en del av de mer välbeställda kollegerna hade 141.or och då hängde inte brodern riktigt med.

Jag optimerade inställningarna lite på Volvo.n, sen var brodern först uppe i backarna. Efter det tålde den inte ljuddämpare... Det blev nog i häftigaste laget ändå, först skar den på sexan, och jag bytte kolv o foder där, sen kom ettan. Efter det blev det export till Kuwait.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Kjell T » 29 jan 2018, 06:59

Märkligt att motorn i F89:an skar på de cylindrar som borde ha bäst kylning! Kan det ha varit sämre förbränning där pga lägre temperatur?
Kjell T

Inläggav herrstina- » 29 jan 2018, 11:47

Jag gissar att vatencirkulationen var sämst i fram o bakändan, dom brukade skära på sexan. Genom åren ändrades bla. termostathus och vattenpump, problemet fanns inte på senare motorer.

Scania hade ju liknande problem på V8.an i början, dom ville skära på 4.an och 8.an, där löstes man problemet genom att modifiera vattenröret som går över topparna så hålen blev större ju längre bak man kom.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav oha280 » 29 jan 2018, 20:34

I vår åkeri plockades ljuddämparna bort från Scania 75orna som hade turbo och som gick i utlandstrafik.
Har själv haft trasig ljuddämpare på en LB86 med turbo ett par år och den bölar ju lite men inte så farligt.
Turbon är effektiv att hacka sönder ljudvågor med.
/timo
oha280

Inläggav ankarback » 29 jan 2018, 21:38

Intressant att höra att det kördes med raka rör även när bilarna gick i yrkestrafik. Hade inte tänkt på temperaturaspekten men det stämmer ju. Lägre mottryck i avgassystemet ger lägre avgastemperatur i motorn.

/Johan
ankarback

Inläggav herrstina- » 29 jan 2018, 23:21

Om man ska vara ärlig så var det lagom kul med rakt rör när man kört några timmar, brölandet skapade en resonans som blev ganska jobbig i längden.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 30 jan 2018, 01:32

herrstina- skrev:Om man ska vara ärlig så var det lagom kul med rakt rör när man kört några timmar, brölandet skapade en resonans som blev ganska jobbig i längden.

Stina.

Berodde väl lite på hur man drog röret, för som sagt, det var ju inte för ljudet man tog bort ljuddämparen.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav ankarback » 30 jan 2018, 18:25

Kan tänka mig att det blir tröttsamt när man åker långt. Tycker bilen väsnas rätt bra även med ljuddämpare. När jag körde hem min bil efter jag köpt den så var man lite halvdöv efter drygt 7 timmar i hytten. Mesta ljudet kommer i och försig framifrån motorn och inte från avgasröret.

/Johan
ankarback

Inläggav Malte. E » 30 jan 2018, 22:09

Det är inte heller så behagligt i längden att behöva sitta och nästan skrika
till varandra i hytten för att göra sig hörd, för så fick man göra i de tidiga
LS 75 S.
Malte E.
Malte. E

Inläggav oha280 » 01 feb 2018, 02:52

På LB 86 har jag röret under bilen och det är ingen skillnad i ljudet in i hytten. Har tagit bort gaveln i dämparen.
På åkeriets LS75 or var röret uppdraget och det var ingen större skillnad på dem heller utan eller med dämparen.

/timo
oha280

Inläggav Per Thomson » 01 feb 2018, 09:06

Fixade uppdraget rör på min 88:a, efter en resa, stod inte ut mer, kom det på en "rak" ljuddämpare (fritt genomblås men perforerat innerrör) och då blev det behagligare.

F88hytt.jpg
Bilden tagen innan ljuddämparen monterades på.
Av smutsen att döma är bilden tagen just efter hemkomsten från en kontinentresa vintertid
Foto: Ove T. (Jag hade nog inte fotat bilen i det skicket).
F88hytt.jpg (19.24 KiB) Visad 16998 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack