Lärkeröds grustag

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lärkeröds grustag

Inläggav apersson850 » 23 jan 2018, 15:30

Jag nämnde den här episoden, utan att gå in på detaljer, i en annan tråd. Eftersom några efterlyste hela historien tar jag den här, för sig själv.

I Lärkeröd, nära väg 114 mellan Örkelljunga och Munka Ljungby, hade på den här tiden Örkelljunga Åkeri ett grustag. Episoden utspelade sig på 60-talet, så det är ett tag sedan. Senare tog PEAB över grustaget. När det här hände låg grustaget väster om Stavershultsvägen, men den täkten har man slutat ta grus från. Grustaget finns kvar, men idag arbetas det öster om vägen istället.

Nåväl, den här dagen var jag med min far i grustaget. Han körde på den tiden en Scania LS 76 S, en bil med tippflak tillsammans med tvåaxlig Kilafors släpvagn, likaledes med tipp. Vi skulle förstås hämta grus till något, men vad det skulle vara till minns jag inte. Men jag tyckte det var kul, för medans far väntade på att få lastat kunde jag ju ränna omkring och titta på lastmaskiner och annat skojigt. Tänk er det idag, en sjuåring drälla omkring på egen hand i ett grustag... Hade väl blivit krigsrubriker i tidningarna.

En av anledningarna till att vi fick vänta lite var att en lantbrukare var på plats och skulle ha grus till att förbättra någon väg eller nåt sånt. Tror han lastade 0-18, men det är jag inte säker på. Det jag minns mycket väl var att han hade en Massey Ferguson 135, mest för att själv hade jag en likadan, fast då som leksakstraktor. Den finns faktiskt kvar fortfarande (leksaken, alltså) på vinden, trots att jag nu är ungefär femtio år. Äldre.
Efter traktorn hade han förstås en kärra, och på den skulle han ha grus. Jag hörde killen i lastmaskinen hojta "Hur mycket ska du ha?" till bonden.
"Tja, jag får väl ha en skoffa", svarade han, men en viss osäkerhet kunde skönjas i tonfallet.
"Är du säker på det?"
"Jaa...", kom det till svar, ännu något mera tveksamt.
"Okej", och lastmaskinen drog på.

Brölet var öronbedövande när hjullastaren drev in skopan i högen. Det här var en rätt stor hjullastare för sin tid. För en liten påg var den i alla fall gigantisk. Jag minns att de hade någon Volvo baklastare där också, men det här var en rejäl midjestyrd sak, troligen från Caterpillar. De kom ju med midjestyrda lastare i början på 60-talet.
När föraren backade ut hjullastaren ur grushögen var skopan verkligen fylld. Knappt en leksaksspade full skulle få plats ovanpå. Jag kommer ihåg hur maskinen liksom gungade fram, som en överviktig anka, när han backade, svängde och sen lyfte skopan och körde fram över lantbrukarens kärra. Så pass snäll var föraren i alla fall, att han långsamt vek ner skopan. Gruset regnade ner på en allt mer välfylld kärra, där både vagnens däck och traktorns bakdäck blev allt mer lågprofilade längst ner. Till slut hände det oundvikliga. Traktorn lyfte nosen från marken och stod bara på bakhjulen. Hjullastaren tiltade upp skopan, för att inte göra det värre.

Bonden strök av sin Castrolkeps från hjässan och betraktade storögt spektaklet.
"Kos då, ble de så möed!"

Såvitt jag minns körde lastaren och tömde resten av det som fanns i skopan, och lyfte sedan försiktigt av en del av gruset, så att traktorn kom ner på jorden igen, utan att knäcka framaxeln.
Men ett äventyr var det, särskilt för en sjuåring.
apersson850
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2011, 23:23

Re: Lärkeröds grustag

Inläggav Bo Norvinge » 23 jan 2018, 15:52

Kul berättelse!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Lärkeröds grustag

Inläggav Per Thomson » 23 jan 2018, 19:13

:lol: :lol: :lol:
Väl berättat, tack!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7380
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lärkeröds grustag

Inläggav apersson850 » 23 jan 2018, 21:23

Tack för komplimangerna!
apersson850
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2011, 23:23

Re: Lärkeröds grustag

Inläggav POSkåning » 03 feb 2018, 10:44

Ah tänk vilka minnen som poppar upp kring detta grustag.
Som liden påg på 60 talet pryo elev på 70 talet o grusa körare på 80 talet.
POSkåning
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 feb 2015, 17:54


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster