Kronvik sågs timmerbil

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kronvik sågs timmerbil

Inläggav Kjell T » 21 jan 2018, 10:57

Efter krigets slut sålde OY Kronvik AB trävaror till bla England och hade därmed möjlighet att köpa lastbilar, som var svårt för de flesta pga krigsskadestånd mm som skulle betalas av förloraren. Två Austin 1946, en Commer och nån öveskotts GMC på 40-talet har jag hört berättas om. Senare inköpta bilar minns jag mycket bra, det var en Ford F6 och två Volvo rundnosar med diesel, alla tre torde ha varit köpta 1951. En Volvo rundnos var längst i användning och var den sista egna bilen som företaget ägde. Torde ha varit 1960 som den såldes.
Bilen med min far vid framkofångaren är för mig okänd, ser i mina ögon ut som en International. Troligen fotograferad 1952 eller 1953. Eller är det något annat märke?

image.jpeg
image.jpeg (169.49 KiB) Visad 4174 gånger
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Kronvik sågs timmerbil

Inläggav Per Thomson » 21 jan 2018, 12:00

För mig ser det ut som en International. Häftigt lass för den stackars lilla bilen. Verkar också som att det fanns en mobilkran med för lastningen. Intressant bild!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster