av S-V L44 » 15 jan 2018, 01:10
Jag hade egentligen inte tänkt lägga mig i denna diskussion.
Och jag förstår Kjell T att han är bekymrad.
Jag skrev först ett väldigt långt och omfattande inlägg, men sansade mig och skriver nu bara det mest relevanta än om det kanske är långt i alla fall.
Det är naturligtvis oerhört tråkigt om tidskriften skulle tvingas läggas ned av kostnadsskäl, men dels är det nog svårt att ha ett innehåll som tillfredsställer alla och dels drabbas vi alla av diverse smyghöjningar i alla möjliga sammanhang.
Beträffande innehåll så hade jag personligen önskat mig mycket mer, kanske tre-fyra stående sidor i varje nummer, av artiklar, bilder, kanske tekniska data, etc. som berör lastbilar tillverkade mellan 1920 och 1950.
1930-talet är enligt min mening det årtionde som är allra mest spännande. Då började lastbilar i mångt och mycket likna de lastbilar vi kan betrakta idag.
Personligen är jag inte exalterande intresserad av bilar från 1970-1990-talet, men läser om dem i alla fall. Skulle innehållet i tidskriften övervägande handla om lastbilar från den tidsperioden, vilket det tyvärr börjar tendera till, så skulle jag inte förnya abonnemanget då jag inte anser det vara värt de slantar som jag pungar upp.
Men, å andra sidan, är det bara att läsa allt det som avhandlas i vårt Forum. Den yngre publiken verkar uppskatta de nyare fordonen mer än de gör avseende de äldre.
Jag tror att ointresset för de äldre lastbilarna grundar sig i okunskap och att man inte vill eller kan (eller återigen på grund av okunskap) ta sig an de äldre bilarna.
Bilar som trots allt kördes av våra far- och morföräldrar, föräldrar, och andra släktingar och som grundlade den samhällsutveckling och standard vi har idag.
Varför inte sammanställa de över hundratalet bilmärken som varit representerade i Sverige (och Nordiska grannländer för den delen) och beskriva dem en efter en, eller några av dem per tidskrift?
Man skulle t.o.m. kunna göra artiklarna som en bilaga för att riva ur och samla på, se det som en slags utbildning, uppslagsbok, eller .... Med kunskap följer också förhoppningsvis ett ökat intresse kring det riktigt gamla som de allra flesta av oss glömt eller förträngt idag.
Beträffande begreppet ”kvalitet”, som nämnts i sammanhanget, så är detta egentligen ett väldigt vagt ord.
Kvalitet är kopplat till om en individ upplever att en vara, tjänst, etc. är prisvärd eller inte. Dyr som billig.
Som ganska berest världen över under många år så brukar jag säga (kanske lite på skoj) att man aldrig skall tacka för maten när man betalar för sig i en restaurang, utan om man överlevt natten så kan man komma tillbaks nästa dag och tacka för maten istället. Då har det varit bra ”kvalitet”. Och egentligen skulle man inte betala för maten alls förrän man vet att den var helt OK.
Nog är det så att priser springer iväg. Ibland okontrollerat. Ibland beroende på statliga direktiv och pålagor. Distribution är ett exempel, fastän transporter blir relativt sett billigare och billigare så blir konsumenten belastad med allt stigande kostnader.
Bl.a. portot höjs oavbrutet, men avtalen med fjärran länder, t.ex. Kina ligger kvar på samma låga nivåer. Att inhandla något från USA kostar nu så mycket i form av distribution, tull och moms på alltihop så det är tveksamt att överhuvudtaget handla något "over there". Det kan faktiskt bli billigare att köpa en billig flygbiljett och ta grejorna med som handbagage eller incheckat bagage. Billigare blir det kanske inte helt ut i faktiska utlägg, men man får ju sig en liten utflykt på köpet.
I Sverige och Danmark har PostNord tydligen uppenbara problem. Om man skall tro dagspressen så gör inkommande försändelser (främst E-handel) att lagringsutrymmena översvämmas och man överväger utdelning endast varannan dag. Hmmmmm…. Borde man inte i sådana situationer dela ut post två gånger om dagen för att minimera lagerbehoven och komma ifatt????
Tidskrifter från utlandet? Visst det är helt klart ett alternativ, ofta billigare, men innehållet är ju inte direkt kopplat till produkter och scenarion som man känner igen från det här landet.
Utmärkta exempel är tyska Last & Kraft, brittiska Vintage Tucks & Commercials Magazine, och ännu en brittisk tidskrift Heritage Commercials.
I 25-talet år prenumererade jag på tyska Auto Motor och Sport som både var ytterst prisvärd och läsvärd, men jag slutade och slängde alla mina sparade tidskrifter på tippen när jag flyttade till USA 1993. Den svenska varianten idag är knappt värd att läsa, eller ännu mindre att köpa.
// Kjell N