Scania 76 , två spakar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania 76 , två spakar

Inläggav Badger » 30 dec 2017, 16:44

Köpte nyligen en Scania Vabis 76. Den har en spak för att växla i bakaxeln. Körde hem utan problem har dock inte rört nämda spak. Hur växlar man? Kan man växla den som typ splitt och koppla ur när man vill att något ska hända?

Är det hög låg, eller halvsteg som splitt?

Tacksam för info runt användning av denna växel.
Badger
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 dec 2017, 08:31

Re: Scania 76 , två spakar

Inläggav gjutarleif » 30 dec 2017, 17:41

Hej Badger.

Är det en 76:a du köpt är det spiltväxel som delar växelstegen. Det kan vara en tillsatsväxellåda som sitter förbundet med en kardanaxel till huvudväxellådan. Det kan även vara en planetväxel sammanbyggd med bakre utgående axeln i huvudväxellådan. Den sitter inte i bakaxeln som du skriver. Om det är alternativet med en extra tillsatslåda beror på hur gammal bilen är dvs. årsmodell.
Jag har en 75:a med tillsatsväxellåda. Jag har också en 56:a med en så kallad tvåfartsväxel och den sitter i bakaxeln.
När du växlar mellan hög och låg är det vissa växelsteg, i huvudväxellådans läge för 4:an och 5:an, som inte ger någon ändring av hastighet och dragkraft.
Vill även minnas att spakläget för hög och låg inte är helt logiskt. När spaken förs uppåt borde det vara högväxel men på min låda är det lågväxel som ger ökad dragkraft. Troligtvis är det modifierat när splitdelen blev inbyggd i huvudlådan.
Andra forummedlemmar kan detta mycket bättre så du får nog en korrekt och fördjupad förklaring skulle jag tro.
Hoppas du får mycket nöje med en trevlig bil.

mvh//gjutarleif.
gjutarleif
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 feb 2009, 22:53

Re: Scania 76 , två spakar

Inläggav gjutarleif » 30 dec 2017, 17:56

Hej igen.

Glömde säga att du skall växla som när du växlar huvudväxellådan dvs. trampa ner kopplingen vid växlingarna.

På 56:an kan man förvälja växlingarna förutsatt att man håller gaspedalen nere. Växlingen till högväxel sker när dreven i bakaxelväxeln avlastas i samband med att man lättar på gasen. När man ska växla från hög- till lågväxel skall dock kopplingen användas. Förr var det nog många som var riktigt duktiga på denna tekniken men själv vågar jag inte praktisera alltför avancerade manövrar då det är lätt att misslyckas med dyrbart haveri som resultat.

mvh//gjutarleif
gjutarleif
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 feb 2009, 22:53

Re: Scania 76 , två spakar

Inläggav Per Thomson » 31 dec 2017, 12:02

Gjuarleif förklarade hel rätt. Beträffande hög/låg läge så är det skillnad beroende på om det är tillsatslåda eller integrerad planetväxel i slutet på huvudlådan (G670). Alltså oftast högt läge för hög växel på 76:orna och tvärtom på 75:orna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster